یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

روز ملی سینما و انتظارات سینماگران از مسئولان/۶

شیرازی: کشتی سینمای ایران به گل نشسته و مسئولان تدبیری برای رفع این بحران ندارند

مهری شیرازی

سینماپرس: مهری شیرازی طراح چهره پردازی پیشکسوت سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: کشتی سینمای ایران به گل نشسته و مسئولان هیچ تدبیری برای رفع این بحران ندارند و همه ما را به حال خود رها کرده اند.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «عصر روز دهم» و «اتوبوس شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: امروز کلاً جامعه سینمایی و هنری کشور به شدت دچار بحران و معضل شده و صنف چهره پردازان هم به عنوان بخشی از بدنه سینمای کشور با بحران جدی روبرو است.

وی ادامه داد: مدت طولانی است که تنها تعداد بسیار اندکی از اهالی سینما کار می کنند و اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان در صنف های مختلف بیکار و خانه نشین هستند و همین باعث شده تا فشارهای شدید روحی و روانی به یکایک آن ها وارد شود. اهالی سینما رسماً زیر خط فقر زندکی می کنند و تنها تعداد انگشت شماری هستند که از هر نظر زندگی شان تأمین است.

این سینماگر پیشکسوت سپس با بیان اینکه فشارهای شدید روحی روانی ناشی از بیکاری طی ماه های اخیر باعث خودکشی میان برخی سینماگران شده تصریح کرد: نمونه بارز این قضیه اخیراً همکار عزیزمان مازیار شیخ محبوبی بود؛ او فردی خندان و پر نشاط بود که این واخر به دلیل شرایط بد زندگی باعث خودکشی اش شد. او کسی بود که هرگز فکر نمی کردم کارش به اینجا برسد.

شیرازی تأکید کرد: بیکاری وضع زندگی هنرمندان را نابسامان و آشفته کرده است؛ در این میان اما مشخص نیست یک سری نهادها و دستگاه ها که رسماً عنصر وجودی شان بر پایه این شکل گرفته که معضلات زندگی هنرمندان را برطرف کنند مشغول انجام چه کاری هستند؟ الآن صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان چه کار می کند؟ یکی دو بار مبالغ ناچیزی به حساب هنرمندان واریز کردند که این هم حدود ۲ سالی است که قطع شده؛ واقعاً چه کسی باید در این وانفسا به فریاد ما برسد؟

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «ملی و راه های نرفته اش» و «دست های خالی» متذکر شد: بنده خودم خانه دارم؛ زندگی ام تأمین است و اگر چیزی می گویم درد خودم نیست و به فکر بچه هایی هستم که به نان شب شان محتاجند. واقعاً چه کسی باید به فکر آن ها باشد؟ چه قدرتی جز مسئولان می تواند سینما و سینماگران را از این بحران نجات دهد؟

وی خاطرنشان کرد: من مانده ام چطور با این شرایط مسئولان روی شان می شود که دم از روز ملی سینما بزنند؟ چطور به این فکر می کنند که برای سینما جشن بگیرند؟ کدام جشن؟ کدام شادی؟ ما با عزای سینما روبرو هستیم و باید در این شرایط عزای سینما را بگیریم نه جشن سینما را چرا که دیگر چیزی از سینما باقی نمانده است.

شیرازی تصریح کرد: خدا شاهد است وقتی پای درد دل بچه های اصناف می نشینم گریه ام می گیرد. این در حالی است که اهالی سینما در چشم مردم هستند و همه فکر می کنند همه سینماگران مثل برخی سبلریتی ها با درآمدهای میلیاردی زندگی می کنند این در حالی است که آن ها از بافت ما جدا هستند.

طراح چهره پردازی فیلم های سینمایی «دو زن» و «کافه ستاره» با بیان اینکه باید به فریاد سینما رسید خطاب به مدیران سینمای کشور متذکر شد: آقایان! یک زمانی پرچم سینمای ما بالا بود و در دنیا حرفی برای گفتن داشتیم. سینما و سینماگر حرمت داشت اما اینک آستانه صبر همه لبریز شده؛ شما خودتان بروید ببینید چند درصد اهالی سینما سر کار هستند؛ چرا دست روی دست گذاشته اید و اقدامی برای رفع بحران نمی کنید؟

وی در پایان این گفتگو افزود: امروز صحبت کردن در مورد سینما جز بد حالی چیزی برای ما ندارد؛ این در حالی بود که عشق و زندگی ما در روزگار نه چندان دور این سینما بود؛ مدیران باید بدانند مملکتی که سینما ندارد، هنر ندارد، هویت هم ندارد. آقایان مدیر و مسئول تا کی می خواهند فقط وعده وعید به سینماگران بدهند؟ دیگر همه شاهد این آشفته بازار هستیم و امیدی به فردای مان نداریم. متولیان سینما خود را به خواب زده اند و چشم خود را روی شدت بحران و ویرانی سینما بسته اند. این ها تلخ و اسفبار است و تا دیرتر از این نشده باید تدبیری برای رفع این معضلات اندیشه کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.