سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

روز ملی سینما و انتظارات سینماگران از مسئولان/۱۳

رفیعی جم: چرا وعده تأمین امنیت شغلی و تأسیس صندوق بیمه بیکاری به هیچ جا نرسید؟

اصغر رفیعی جم در نوزدهمین جشن مدیران تولید سینمای ایران

سینماپرس: اصغر رفیعی جم گفت: متأسفانه افسردگی افسارگسیخته در سینماگران بیداد می کند اما در این میان هیچ یک از مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی به فکر بهبود شرایط و وضعیت بغرنج اهالی سینما نیستند.

اصغر رفیعی جم فیلمبردار و تهیه کننده پیشکسوت سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: متأسفانه افسردگی افسارگسیخته در سینماگران بیداد می کند اما در این میان هیچ یک از مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی به فکر بهبود شرایط و وضعیت بغرنج اهالی سینما نیستند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانه عنکبوت» و «غیر منتظره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر اکثر بچه های سینما در صنوف مختلف بیکار هستند. هیچ نهاد و ارگانی به فکر آن ها نیست و در این اوضاع بیکاری و خانه نشینی به آن ها هیچ کمکی نمی کند.

وی ادامه داد: صندوق اعتباری هنر فقط ماهانه به کسانی که مدرک درجه یک هنری دارند چندرغاز می دهد که آن هم هیچ ثمری در کیفیت زندگی سینماگران ندارد. همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا اهالی سینما افسرده شوند و تأثیر این افسردگی در جامعه پراکنده شود و این اصلاً خوب نیست.

رفیعی جم تأکید کرد: این ها زن و بچه و خانواده دارند و عمری کار کردند و در سینما مشغول بودند اما اینک افسردگی آن ها را از پا درآورده است. من به مدیران سینمایی این هشدار را می دهم که اگر اقدام جدی نکنند این افسردگی روز به روز بیشتر می شود. گاهی اوقات که بنده و دوستان سینماگر دور هم جمع می شویم می بینم حتی کسانی که نیاز مالی هم ندارند به دلیل بیکاری و... افسرده شده اند. این اتفاق برای جامعه هنری کشور بسیار بد است.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه هنرمندان روحیه حساس و لطیفی دارند و هر فشاری آن ها را بیشتر اذیت می کند اظهار داشت: چرا هیچ چیز در سینما حساب و کتاب ندارد؟ چرا فلان هنرپیشه ماهی ۴ میلیارد و ۳ میلیارد دستمزد می گیرد؟ افرادی مثل هومن سیدی و حامد بهداد و شهاب حسینی جزو این افراد هستند! همین اتفاق باعث می شود تهیه کننده فشار بیشتری روی عوامل فنی بیاورد که دستمزد کمتر بگیرند! همین اتفاق افسردگی مضاعف در سینماگران ایجاد می کند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «یتیم خانه ایران» و «سگ کشی» متذکر شد: همین اواخر شنیدم بازیگر فیلمی که بیش از ۲۰۰ میلیارد فروخته طلب ۷ میلیارد دستمزد برای بازی در یک فیلم کرده است؟ چرا کسی در سینما نیست جلوی این افراد را بگیرد؟ چرا هیچ قاعده و حساب کتابی وجود ندارد؟ چرا کسی که تا همین چند وقت پیش التماس می کرد یک نقش جزئی در تئاتر بگیرد حالا اینطور دور برداشته است؟

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه چرا وعده تأمین امنیت شغلی و تأسیس صندوق بیمه بیکاری به هیچ جا نرسید؟ خاطرنشان کرد: افراد مستعد سینما بیکارند. کدام نهاد وظیفه دارد به حال آن ها رسیدگی کند؟ امروز انگیزه کار در بین سینماگران کشته شده و استعدادها امکان بروز و ظهور خود را از دست داده اند.

این هنرمند پیشکسوت یادآور شد: بنده نوعی به عنوان اصغر رفیعی جم که سال ها قبل سرآمد سینمای ایران بودم الآن کجا هستم؟ آیا کسی از من نوعی یادی می کند؟ آیا کسی به فکر هست که من و امثال من چطور روزگار را می گذرانیم؟

رفیعی جم در پایان این گفتگو با انتقاد شدید از مدیران فرهنگی تصریح کرد: همین اواخر به معاون و منشی خانم برومند در خانه سینما زنگ زدم تا از ایشان وقت ملاقات بگیرم! دریغ از اینکه حتی یک جواب خشک خالی به من پیشکسوت سینما بدهند. این ها که رئیس شده اند وظیفه شان چیست؟ متأسفانه خانه از پای بست ویران است و همه چیز در این سینمای بحران زده خراب و آشفته است! گویا این مدیران می خواغعند همه ما تمام شویم و برویم و کم کم دارند به آرزوی خود می رسند چرا که همه از نظر روحی به شدت دچار آشفتگی شده ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.