سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳

سینماگران در روز ملی سینما از انتظارات شان گفتند؛

انتقاد از فقدان چشم انداز روشن برای رفع ریشه‌ای معضلات/ نبود امنیت شغلی، تبعیض و ناکارآمدی صنفی چالش‌های امروز سینما

مصاحبه روز سینما-دریامج-امیرسلیمانی-رمضانی فر-والی زاده-شیرازی-شوقی-نویدی-معاونیان-روزبهانی-موتمن-اعطا-قاسمی-رفیعی جم-سمواتی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور به مناسبت روز ملی سینما انتظارات خود را از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان مطرح کردند.

تعدادی از سینماگران کشور در آستانه روز ملی سینما متذکر شدند: مدیران سینمایی فقط شعار می دهند اما در عمل هیچ گام مثبتی برای بهبود وضعیت زندگی سینماگران برنمی دارند؛ این افراد خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفتند: آقای خزاعی خبر ندارید که عده ای از هنرمندان مطرح سینما مشغول کار در اسنپ و دستفروشی هستند!

به گزارش سینماپرس عدم توجه مناسب مدیران سینمایی به مشکلات معیشتی و نیازها و خواسته های صنفی اهالی سینما مبنی بر مشکلات بیکاری، عدم امنیت شغلی، بی بیمه ای، بی مسکنی، بیکاری و... باعث نارضایتی اهالی سینما شده است.

خانه سینما طی ۱۰ سالی که از بازگشایی اش می گذرد هیچ دستاورد مشخصی برای اهالی سینمای کشور نداشته و طی این مدت هیچ گام مثبتی جهت بهبود وضعیت زندگی و معیشتی هنرمندان برنداشته است و تنها قلدرمآبانه و طلبکارانه با سینماگران برخورد کرده و هنوز از آن ها توقع پرداخت پول برای دادن یک کارت بی ارزش را دارد.

صندوق اعتباری هنر نیز یکی دیگر از نهادهایی است که علیرغم وظیفه اصلی اش هیچ قدم مثبتی برای بهبود وضعیت مالی و معیشتی و رفاهی سینماگران برنداشته و آن ها را در این وانفسای بیکاری به حال خود رها کرده است. علیرغم وعده ها و کارهای بی اثری مانند اعطای «هنر کارت» به سینماگران حتی ریالی به عنوان کمک، پاداش، عیدی و... به آن ها نداده و حتی از دادن یک سبد کالای ساده نیز خودداری کرده است.

سایر دستگاه ها و نهادهای زیرمجموعه وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هم که اصلاً سینماگران را فراموش کرده و به اموری چسبیده اند که تنها برای خودشان منافع دارد! در همین راستا با ۱۵ تن از سینماگران مطرح و برجسته کشور در صنف ها و رشته های مختلف سینمایی خانم ها و آقایان: فریده دریامج، سعید امیرسلیمانی، عزت الله رمضانی فر، منوچهر والی زاده، مهری شیرازی، عباس شوقی، مهین نویدی، بهروز معاونیان، محسن روزبهانی، فرزاد موتمن، بابک اعطا، مجتبی قاسمی، اصغر رفیعی جم و امیر سمواتی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

فریده دریامج بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: مشکلات شدید ناشی از بیکاری روح هنرمندان را آزرده کرده و افسردگی شدیدی را در آن ها به وجود آورده است اما متأسفانه گویا هیچ یک از مدیران و مسئولان نهادهای مرتبط با اهالی سینما اصلاً به این مسأله توجه ندارند و این تلخی ها را نمی بینند! همه مدیران به خوبی می دانند که بسیاری از هنرمندان با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند؛ به خوبی می دانند که بخش کثیری از هنرمندان در رشته های مختلف سینمایی مدت ها است در بیکاری مطلق به سر می برند و رکود شدیدی که در حوزه تولید حاکم شده مانع از حضور و فعالیت آن ها در پروژه ها شده است. مدیران به خوبی می دانند ما با مشکلات شدیدی در خصوص تأمین مسکن، معیشت و... روبرو هستیم اما اسفا که هیچ تدبیر و اقدام اساسی و عاجل برای رفع این معضلات انجام نمی دهند گویا که ما اصلاً برای آن ها اهمیتی نداریم.

سعید امیرسلیمانی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون متذکر شد: معضلات حوزه فرهنگ و هنر ریشه ای است، اگر مدیران دنبال رشد، توسعه و پیشرفت مملکت هستند همت کنند و معضلات ریشه ای را برطرف نمایند در غیر این صورت هر کار دیگری صورت گیرد تنها شوآف و شعاری است و دردی از سینما و سینماگران درمان نمی کند. متأسفانه بسیاری از دوستان هنرمندم وقتی با بنده تماس می گیرند مدام از گرانی و نبود درآمد کافی گلایه دارند؛ الآن معضل اصلی ما این است و امیدواریم روزی برسد که هیچ یک از مردم از جمله سینماگران با این مصائب دست و پنجه نرم نکنند.

عزت الله رمضانی فر بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس تصریح کرد: آقای خزاعی پشت میز نشسته اید و خبر ندارید که عده ای از هنرمندان مطرح سینما مشغول کار در اسنپ و دستفروشی هستند! این اتفاق فاجعه است و شما به عنوان مسئول سینمای کشور باید فکری برای رفع این بحران داشته باشید. خانه سینما هیچ نفعی برای سینماگران ندارد! بنده اصلاً نمی دانم وجود این نهاد به چه دردی می خورد؟ این ها حتی یک سبد کالا به ما ندادند حتی یک دانه برنج ندادند! کدام کارشان درست بوده؟ مگر خانه سینما کار صنفی نمی کند؟ مگر صنف نباید به فکر معیشت و معضلات معیشتی اعضایش باشد؟

منوچهر والی زاده دوبلور پیشکسوت سینمای کشور و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم سینمای ایران در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: مدیران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید کمی به فکر گرفتاری و درماندگی پیشکسوتان باشند! این روزها همه ما هم مثل سایر مردم با معضلات شدید مسکن، اجاره خانه، معیشت و... روبرو هستیم و راه به جایی نداریم!

مهری شیرازی طراح چهره پردازی پیشکسوت سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: کشتی سینمای ایران به گل نشسته و مسئولان هیچ تدبیری برای رفع این بحران ندارند و همه ما را به حال خود رها کرده اند. بیکاری وضع زندگی هنرمندان را نابسامان و آشفته کرده است؛ در این میان اما مشخص نیست یک سری نهادها و دستگاه ها که رسماً عنصر وجودی شان بر پایه این شکل گرفته که معضلات زندگی هنرمندان را برطرف کنند مشغول انجام چه کاری هستند؟ الآن صندوق اعتباری هنر برای هنرمندان چه کار می کند؟ یکی دو بار مبالغ ناچیزی به حساب هنرمندان واریز کردند که این هم حدود ۲ سالی است که قطع شده؛ واقعاً چه کسی باید در این وانفسا به فریاد ما برسد؟

عباس شوقی طراح جلوه های ویژه سینما تأکید کرد: مراکز فرهنگی با نهایت بی فرهنگی با مراجعان برخورد می کنند و دغدغه مسئولان فرهنگی کار کردن نیست! هیچ کس حرف و دردهای اهالی سینما را نمی شنود و اگر احیاناً دردهای ما را بشنوند یا در رسانه ها بخوانند خیلی راحت از کنار آن عبور می کنند. وقتی یک صدابردار برجسته و مطرح سینما با سیم صدابرداری اش خود را دار می زند شما مدیران سینمایی باید جلسه اضطراری تشکیل داده و اصلاً استعفا دهید! ای کاش اصلاً شما مدیران کنار بروید و حقوق های تان را به ما بدهید تا خودمان درون خودمان مشکلات مان را حل کنیم.

مهین نویدی طراح چهره پردازی سینما تصریح کرد: تبعیض در سینمای ایران بیداد می کند! مسئولان خودشان نیز نسبت به این قضیه آگاهند اما اسفا که هیچ تدبیری در این خصوص صورت نداده و نمی دهند. بنده از زمانی که جوان بودم تا الآن همه جا در مصاحبه هایم گفتم تبعیض در سینمای ایران فاجعه بار است. حتی زمانی که در انجمن چهره پردازان مسئولیت داشتم همواره پیگیر این قضیه بودم اما متأسفانه این شرایط همچنان ادامه دارد.

بهروز معاونیان صدابردار سینما خاطرنشان کرد: امروز تمامی اهالی سینما از کارگردان تا سیاهی لشکر دچار معضل هستند و اگر تولید در سینما افزایش پیدا نکند وضعیت از این هم وخیم تر خواهد شد. هنرمند هم مثل سایر مردم نان می خواهد و وقتی نان شبش را در سینما یافت نکند مجبور می شود به سمت هر کار دیگری که شاید اصلاً در شأنش نباشد نیز برود.

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه پیشکسوت سینما در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: معضل ما این است کسانی فیلم می سازند که نباید فیلم بسازند؛ کسانی بودجه می گیرند که نباید بگیرند و همین وضعیت باعث تشتت و آشفتگی در سینمای کشور شده است. مدیران اگر حرف نزند و شعار ندهند که باید جمع کنند و بروند. معلوم است که می خواهند چند صباحی با این حرف ها و وعده ها سر اهالی سینما را گرم کنند. در این زمانه با این تورم و گرانی سرسام آور بیکاری اهالی سینما را از پا در آورده است. بدیهی است این وظیفه مدیران سینمایی است که باید بودجه مناسب به سینما و سینماگران اختصاص دهند و آن ها را از این وضعیت بحرانی نجات بخشند اما افسوس که اهالی سینما بدتر از هر زمان دیگری به حال خود رها شده اند.

فرزاد موتمن کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: متأسفانه بنده چشم انداز روشنی برای سینمای کشور نمی بینم چرا که مشکلات در سینما بسیار زیاد است و جمیع این مشکلات به امروز و دیروز ارتباط ندارد و بیش از ۲۰ سال است که اوضاع سینما در کشورمان به شدت نابسامان شده و تدبیری هم برای برون رفت از این اوضاع وجود ندارد. بنده یقین دارم که مدیران نمی خواهند معضلات را حل کنند اگر می خواستند معضلات را حل کنند برایشان کاری نداشت. در این بیش از ۲ دهه گذشته حضور مدیران همواره مشکلی بر مشکلات سینما افزون کرده است. کار مدیران سینمایی باید نظارت بر سینما و اعطای پروانه های ساخت و نمایش باشد نه اینکه روی همه چیز چنگ بیندازند و با ایم کارشان سینما را از بین ببرند. امروز سینما در کشور ما از بین رفته و در جنگ نابرابر با شبکه نمایش خانگی به شدت باخت داده است.

بابک اعطا دستیار کارگردان و برنامه ریز باسابقه سینما خاطرنشان کرد: متأسفانه داشتن استعداد و توانایی امروز در سینما اهمیت خود را از دست داده است و همین باعث شده تا چهره های مطرح و مستعد کمتر امکان تولید فیلم داشته باشند و حوزه تولید در اختیار کسانی قرار بگیرد که توان چندانی ندارند. مدیران سینمایی باید منصفانه وضعیت امروز سینمای کشور را رصد کنند و از خود سوأل کنند بر اساس کدام معیار عدالت طلبانه ای بخش کثیری از اهالی سینمای کشور باید سال ها بیکار باشند و عده ای مدام سر کار بروند؛ مدیران سینمایی باید تدبیری برای سینماگران بیکار و خانه نشین داشته باشند و با رایزنی و تعامل با نهادهای دیگر تدبیری برای رفع وضعیت بحرانی معیشتی سینماگران کنند.

مجتبی قاسمی کارگردان فیلم کوتاه نیز به سینماپرس گفت: مدت ها است رانت و رابطه حرف اول را در سینما می زند و شایسته سالاری به طور کلی از بین رفته است و مدیران سینمایی اگر اندکی در پی رفع بحران در سینما باشند قطعاً شایسته سالاری را در سینما رواج می دهند نه اینکه خود مانعی برای شایسته سالاری شوند. مدیران با رفتارهای نادرست و غیرتخصصی شان تیشه برداشته و به ریشه های فرهنگ غنی و اصیل کشورمان می زنند. آن ها دانسته یا نداسته در حال نابودی سینما هستند چرا که کسانی را برای تولید فیلم ها به کار می گیرند که اصلاً بویی از فرهنگ نبرده اند و شناختی از سینما ندارند و ارزشی برای هنر قائل نیستند. حضور همین افراد و توجه به آن ها باعث شده حتی اعتبار جشنواره معتبری مانند فیلم فجر هم به واسطه حضور فیلم های سطحی و بی رمق از بین برود.

اصغر رفیعی جم فیلمبردار و تهیه کننده پیشکسوت سینما اظهار داشت: متأسفانه افسردگی افسارگسیخته در سینماگران بیداد می کند اما در این میان هیچ یک از مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی به فکر بهبود شرایط و وضعیت بغرنج اهالی سینما نیستند. چرا هیچ چیز در سینما حساب و کتاب ندارد؟ چرا فلان هنرپیشه ماهی ۴ میلیارد و ۳ میلیارد دستمزد می گیرد؟ افرادی مثل هومن سیدی و حامد بهداد و شهاب حسینی جزو این افراد هستند! همین اتفاق باعث می شود تهیه کننده فشار بیشتری روی عوامل فنی بیاورد که دستمزد کمتر بگیرند! همین اتفاق افسردگی مضاعف در سینماگران ایجاد می کند. همین اواخر شنیدم بازیگر فیلمی که بیش از ۲۰۰ میلیارد فروخته طلب ۷ میلیارد دستمزد برای بازی در یک فیلم کرده است؟ چرا کسی در سینما نیست جلوی این افراد را بگیرد؟ چرا هیچ قاعده و حساب کتابی وجود ندارد؟ چرا کسی که تا همین چند وقت پیش التماس می کرد یک نقش جزئی در تئاتر بگیرد حالا اینطور دور برداشته است؟

امیر سمواتی تهیه کننده سینما با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگرد در آستانه روز ملی سینما با انتقاد شدید از خانه سینما، سازمان سینمایی و سایر نهادهای مرتبط با امور هنرمندان گفت: آفت اصلی سینمای ایران فقدان برنامه ریزی مدون و منسجم است و ما هرچه می کشیم از این بی برنامگی و ناهماهنگی ها است! مدیران باید تدبیری برای رشد سینمای کشور در حوزه بین الملل داشته باشند! متأسفانه تاکنون همه فعالیت های ما در عرصه بین المللی ابتر بوده! یک بخشی از فیلم های حوزه بین الملل برمی گردد به کسانی که تعریف های غیر ایرانی-اسلامی دارند که سوژه های شان به مذاق برخی بنیادها خوش می آید و از آن هاحمایت می کنند و ما قطعاً باید مواجهه و مقابله خوبی با آن ها داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.