یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۶

دهقان نسب: لابی گری و بی عدالتی دلیل اصلی بیکاری پیشکسوتان سینما است/ نه رئیس جمهور به دادمان رسید و نه سایر مسئولان فرهنگی

حبیب دهقان نسب

سینماپرس: حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر در رابطه با مسأله بیکاری گسترده اهالی سینمای کشور گفت: لابی گری و بی عدالتی دلیل اصلی بیکاری پیشکسوتان سینما است . متأسفانه این روزها پول و روابط با مدیران است که حرف اصلی را در سینمای ما می زند و هنر دیگر ارزش و جایگاه خود را از دست داده است.

بازیگر فیلم سینمایی «شب واقعه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من نزدیک ۲ سال است که رسماً بیکار و خانه نشین شده ام و به جز بازی در ۲ تئاتر که آن را هم برای دلم انجام دادم و پول آن حتی به اندازه مصرف بنزین اتوموبیلم نبود هیچ کاری انجام نداده ام و این مسأله برای من که فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران هستم و سال های سال در سینما و تلویزیون ایران حضوری مستمر و فعال داشته ام بسیار دردآور است.  

وی ادامه داد: مسأله بیکاری شدید و خانه نشینی پیشکسوتان سینمای ایران این روزها باعث افسردگی بخش اعظمی از آن ها شده و متأسفانه مسئولان دولتی هم هیچ توجهی به این مسائل ندارند و گویا هنر و هنرمند اصلاً برایشان بی اهمیت است!

دهقان نسب سپس با تأکید بر اینکه بارها و بارها در رابطه با معضل بیکاری شدید نامه نگاری با مسئولان انجام داده اظهار داشت: متأسفانه نه رئیس جمهور به دادمان رسید و نه سایر مسئولان فرهنگی و این در حالی است که من و سایر همکاران پیشکسوتم بارها و بارها به آن ها نامه ارسال کردیم و خواستیم که تدبیری برای رفع و حل مشکلات ما داشته باشند اما متأسفانه حوزه فرهنگ و هنر هم مانند سایر حوزه های دیگر که به آن توجهی ندارند مغفول واقع شده و هیچ وقعی به نامه های متعددی که ما نوشتیم گذاشته نشد.

بازیگر فیلم سینمایی «عقاب صحرا» خاطرنشان کرد: مدیران سینمایی مرتباً می گویند که تولیدات کم شده و یا بودجه نیست و با زدن این حرف ها می خواهند اشتباهات زیاد خود را لاپوشانی کنند اما مسأله آنجاست که تولیدات چه در سینما و چه در تلویزیون به شدت رو به افزایش است و ما مرتباً شاهد تولید فیلم ها و سریال های متعدد و متنوع هستیم که در آن ها بسیاری افرادی در سمت های مختلف حضور دارند که ما کمتر نام و نشانی از آن ها سراغ داریم و این مسأله نشان از آن دارد که مسئولان فرهنگی با بی تدبیری در سینما را روی همه باز گذاشته اند و بدون توجه به مسأله مهم تأمین امنیت شغلی اهالی سینما کاری کرده اند تا هر شخصی به اسم هنرمند و سینماگر وارد این عرصه شود و جا را برای حضور هنرمندان واقعی تنگ کند.

این بازیگر پیشکسوت سینمای کشور در همین راستا افزود: برای سینما و تلویزیون ما به شدت باعث شرم است که هنرمندان خوبی مانند هرمز سیرتی، رابعه اسکویی، پردیس افکاری و... که عشق و علاقه به کار، هنر و وطن شان داشتند به دلیل بیکاری مجبور به ترک دیار شدند و به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان مانند «جم» پناه آوردند؛ رفتن هنرمندان از ایران به دلیل آن بود که مسئولان هیچ تدبیر و چاره ای برای گذران زندگی آن ها نداشتند و همین مسأله زندگی را برای آن ها دشوار کرده بود.

بازیگر سریال تلویزیونی «فوق سری» ادامه داد: امروز شرایط سینماگران آنقدر بحرانی شده که هر لحظه امکان لشگرکشی سینماگران به سمت شبکه های ماهواره ای وجود دارد چرا که امروزه سینماگران ما در گرسنگی به سر می برند و بسیاری از آن ها حتی از دادن کرایه خانه های شان عاجز شده اند و هیچ کس هم نیست که به فریاد آن ها برسد.

دهقان نسب در پاسخ به این سوأل که آیا راهکاری برای برون رفت از این معضلات در نظر دارد گفت: تنها راهکاری که می تواند در کوتاه مدت اندک التیامی به دردها و زخم های سینماگران باشد حضور مدیری متعهد و متخصص در سینمای ایران است که دغدغه رفع و حل بحران زندگی و تأمین معیشت اهالی سینما را داشته باشد و بدون اینکه شعار بدهد برای آن ها کار کند. مدیران و مسئولان باید آگاه باشند که پیشکسوتان سینما و تلویزیون هیچ کاری جز هنر بلد نیستند و تمامی سال های عمرشان را برای ارتقا و رشد هنر این کشور صرف کرده اند و شایسته نیست که با ایشان این گونه برخورد شود.

گفتنی است؛ این بازیگر فارغ‌التحصیل بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و در سال ۱۳۴۶ فعالیت‌های هنری خود را آغاز کرد. سریال های تلویزیونی «پرده نشین»، «مختارنامه»، «ولایت عشق»، «خواب و بیدار» و... از جمله آثاری است که وی در آن ها به ایفای نقش پرداخته است. دهقان نسب همچنین در فیلم های سینمایی «بیداری رویاها»، «الهه زیگورات»، «قلب های ناآرام»، «نسل سوخته» و... نیز بازی کرده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.