چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۸

زندباف: ایجاد هویت قانونی و شخصیت حقوقی تنها راه نجات اهالی سینما از معضلات متعدد از جمله مسأله بیکاری است

حسین زندباف

سینماپرس: حسین زندباف تهیه کننده و تدوین گر پیشکسوت سینمای کشور در رابطه با مسأله بیکاری گسترده اهالی سینما اظهار داشت: ایجاد هویت قانونی و شخصیت حقوقی تنها راه نجات اهالی سینما از معضلات متعدد از جمله مسأله بیکاری است و امیدوارم مسئولان و مدیران سینمایی کشور به این مهم توجه نشان داده و درصدد حل مشکلات اهالی سینمای کشور بکوشند.

تدوین گر فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در کشوری زندگی می کنیم که خبازان، عینک فروشان، میوه فروشان و خلاصه هر کسی که هر شغلی دارد و در آن مشغول به کار است صنف دارند اما متأسفانه اهالی سینمای کشور که جماعت گسترده ای هستند و برای رشد و اعتلای فرهنگی جامعه تلاش می کنند هیچ صنفی نداشته و به آن ها توجهی نمی شود.

وی ادامه داد: صنوف در تمامی دنیا حرکت های بزرگی برای اعضای خود انجام می دهند و در کشور ما نیز این صنوف هستند که حق قانونی اعضای شان را از دولت مطالبه می کنند اما متأسفانه خانه سینما به دلیل آنکه قانونی نیست نمی تواند هیچ حرکت مثبت و شایسته ای برای رفع مشکلات متعددی که این روزها به شدت گریبان سینماگران را گرفته قدم بردارد و همین باعث شده تا بسیاری از هنرمندان عطای حضور در سینما را به لقایش بخشیده و به شغل دیگری روی بیاورند و یا مجبور به ترک دیار شده و برای کار به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان پناه آورند.

زندباف سپس با تأکید بر اینکه هنر و هنرمند در کشور ما فاقد هرگونه هویت قانونی و شخصیت حقوقی است اظهار داشت: تمامی هنرمندان کشور یکپارچه و یکصدا می خواهند که مسئولان و مدیران مشکلات شان را برطرف کنند و آن ها را ثبت قانونی کرده و در تأمین معیشت زندگی شان کوشا باشند؛ ما امروزه نیاز به نهادی داریم که به عنوان صنف قانونی سینماگران شناخته شود و از آن ها در تمامی زمینه ها و عرصه ها حمایت کند.

تدوین گر فیلم سینمایی «سینما سینماست» با اشاره به اتفاقات اخیر جامعه پزشکی در رابطه با درگذشت عباس کیارستمی گفت: ببینید چطور پزشکان اینطور با هم اتحاد دارند که حتی وقتی خطایی از آن ها سر می زند پشت بر پشت هم می ایستند و برای حیثیت شان دفاع می کنند!؛ ما با نیم نگاهی به این ماوقع باید از خودمان سوأل کنیم که چرا چنین اتفاقاتی برای ما رخ نمی دهد و چرا امروز شرایطی در سینمای ما به وجود آمده که اتحاد و همدلی و همسویی سینماگران با یکدیگر را به طور کلی از بین برده است؟

این سینماگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: زمانی که خانه سینما تعطیل شده بود هیأت ساماندهی صنوف سینمایی با حضور تعدادی از هنرمندان برجسته صنوف سینمایی مختلف تشکیل شد و این هیأت در نظر داشت تا تمامی صنوف خانه سینما را قانونی کرده تا بتواند از دولت مطالبه وام، مسکن، بیمه و... داشته باشد و بعد از آن لایحه ای را توسط دولت به مجلس فرستاده تا این هیأت را قانونی بشناسند اما متأسفانه با روی کار آمدن دولت جدید تمامی این اتفاقات به طور کلی از بین رفت و دیگر کسی به آن توجهی نکرد.

زندباف در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من یک بار دیگر تأکید می کنم هویت قانونی و شخصیت حقوقی تنها نکته ای است که ما به آن محتاجیم و آروز دارم که مدیران سینمایی نیم نگاهی به وضعیت بد معیشتی زندگی اهالی سینمای بیندازند و برای رفع معضلات آن ها تدبیری کنند.

گفتنی است؛ حسین زندباف متولد ۱۳۲۵ ساری است. وی فعالیت در سینما را سال ۱۳۵۰ با دستیاری کارگردان در فیلم «عزیز قرقی» به کارگردانی جواد طاهری آغاز کرد. «تلفن همراه رئیس جمهور»، «همیشه پای یک زن در میان است»، «خوابگاه دختران»، «یک تکه نان»، «مارمولک»، «دختر شیرینی فروش»، «تکیه بر باد»، «شب های روشن» و... از جمله آثار این هنرمند در مقام تدوین گر است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.