سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۱۱

زاهدی: بیکاری اهالی سینما به مدیریت سینما باز می گردد/ امروزه کسی نه به فکر بیکاری اهالی سینمای کشور است و نه به فکر تولیدات بی کیفیت!

حسن زاهدی صدابردار

سینماپرس: حسن زاهدی صدابردار سینمای ایران در رابطه با بیکاری گسترده اهالی سینمای کشور گفت: مسأله بیکاری اهالی سینما به مدیریت سینما باز می گردد و متأسفانه هیچ تدبیر و چاره جویی از سوی آقایان برای رفع این معضلات نمی شود.

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم سینمایی «درباره الی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما بارها و بارها به صورت حضوری و یا با نامه نگاری به مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی و هر نهاد مرتبط دیگری از وضعیت بغرنج زندگی مان گلایه کردیم و خواستار آن شده ایم که به وضعیت زندگی ما توجه کنند اما متأسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده و روز به روز هم وضعیت ما بدتر از گذشته شده است.

وی ادامه داد: خود من الان یک سال و نیم است در بیکاری مطلق به سر می برم و اصلاً کسی پیدا نشده که طی این مدت طولانی حالی از بنده بپرسد؛ این ها برای سینمای کشور ما مایه تأسف و شرمساری است و مسأله ای است که مدیران سینمایی باید به آن توجه جدی و ویژه نشان دهند.

زاهدی سپس با بیان اینکه مسأله بیکاری گسترده اهالی سینما جدا از به وجود آوردن وضعیت بد مالی باعث مشکلات و بیماری های روحی و روانی نیز می گردد اظهار داشت: وقتی از پیشکسوتان سینما که در واقع سرمایه های سینمای کشور هستند برای حضور در آثار سینمایی دعوت نمی شود آن ها دچار نوعی رخوت و افسردگی می شوند چرا که فرتوت و از کار افتاده نشده اند و همچنان می توانند حضوری موثر در سینمای کشور داشته باشند.  

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم «زیر بام های شهر» در بخش دیگری از این گفتگو گفت: من نمی دانم چرا درهای سینما باز شده و هر شخصی به اسم سینماگر عضو خانه سینما شده است؟ چرا هر شخصی به عنوان سینماگر و بدون داشتن هیچ گونه تجربه ای حتی در زمینه دستیاری می تواند عضو خانه سینما شده و به عنوان سینماگر در حرفه ها و رشته های مختلف مشغول به کار شود؛ چرا مسأله تأمین امنیت شغلی همچنان پس از گذشت سال ها از وعده عملی شدنش به سرانجام نرسیده است؟

این صدابردار پیشکسوت خاطرنشان کرد: امروزه وضعیتی بر سینمای ما حاکم شده که همه دنبال آن هستند تا تولید یک فیلم سینمایی برایشان ارزان تمام شود؛ همین امر می تواند به نوعی این شائبه را به وجود آورد که سینمای ما بدل به سینمایی ضعیف شده است!؛ متأسفانه امروزه کسی نه به فکر بیکاری اهالی سینمای کشور است و نه به فکر تولیدات بی کیفیتی که روز به روز به شکل فزاینده ای در سینمای ما زیاد می شوند.

برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم سینمایی «پابرهنه در بهشت» افزود: این مسأله که صدابردارانی مانند من، جهانگیر میرشکاری، محمود سماک باشی و... امروزه در بیکاری به سر می بریم برای سینمای ایران بسیار بد است؛ این وضعیت در سایر صنوف سینمایی نیز وجود دارد و شاید همین باعث شده که عکاسان سینمای ایران در پی ایجاد کمپینی در زمینه بیکاری گسترده شان هستند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: آروزمندم یک بار هم که شده آقایان مدیر سینمای کشور به فکر چاره ای برای رفع معضل بیکاری اهالی سینما بیفتند و جای شعار دادن های مکرر و اصرار بر اینکه هیچ معضلی در سینمای ایران وجود ندارد بیایند و مشکلات متعدد اهالی سینما را برطرف کنند.

گفتنی است؛ حسن زاهدی در سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او آموزش صدا را با گذراندن یک دوره تخصصی به عنوان تکنسین صدا در دانشکده صدا و سیما آغاز کرد. وی فارغ التحصیل تحصیلات پیشرفته از کالج پلیموث (ply mouth) از کشور انگلستان در رشته صدا و الکترونیک است. او فعالیت حرفه ای خود را به عنوان صدابردار واحد دوبلاژ تلویزیون از سال ۱۳۴۹ آغاز کرد. همچنین او کارمند بازنشسته صدا و سیما به عنوان صدابردار ارشد از سال ۱۳۷۵ می باشد. از جمله جوایز و اتخارات وی می توان به: سیمرغ بلورین از جشنواره ۸ فیلم فجر برای فیلم «زیر بام‌های شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی- سیمرغ بلورین از جشواره ۲۲ فیلم فجر برای فیلم «شهر زیبا» به کارگردانی اصغر فرهادی- سیمرغ بلورین از جشنواره ۲۵ فیلم فجر برای فیلم «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی بهرام توکلی- سیمرغ بلورین از جشنواره ۲۷ فیلم فجر برای فیلم «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی- تندیسی بهترین صدابرداری خانه‌سینما (دومین) بخاطر فیلم «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری- تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (هفتمین) بخاطر فیلم «رقص در غبار» به کارگردانی اصغر فرهادی- تندیس بهترین صدابرداری خانه سینما (دهم) بخاطر فیلم  «چهارشنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی- بهترین صدابردای دفاع‌مقدس برای فیلم «براده‌های خورشید» به کارگردانی حسین حقیقی؛ اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۶/۰۲ - ۲۲:۴۷
    0 0
    سلام آقای روحانی : بعنوان یک ایرانی من به شما یک رای دادم اما برای سیاست ها ومدیران فرهنگی وهنری شما صفرهم نمی دهم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.