دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

لزوم جلوگیری از شوآف به اسم سینمای ایران در جشنواره های جهانی/۴

اصغری: حضور آثار تلخ و سیاه در بازارهای جهانی از نظر فرهنگی آسیب جدی به کشور وارد می کند

ابراهیم اصغری در مراسم تشییع پیکر مرحوم «محمد پورستار»

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما گفت: در این سال ها شاهد بودیم کسانی که به عنوان مدیر و مسئول از سوی نهادهای دولتی با بودجه بیت المال رهسپار بازارهای فیلم جشنواره های جهانی می شدند تنها در پی ارائه بیلان و آمار به مدیران بالادستی شان بودند که کاری بسیار نادرست است! آن ها نه به محتوای آثار ارائه شده در این بازارها توجه کرده و می کنند و نه برای سرمایه هنگفتی که با حضور در این رویدادها هدر می شود دل می سوزانند! از همه این اتفاقات مهمتر اینکه حضور آثار تلخ و سیاه در بازارهای جهانی از نظر فرهنگی آسیب جدی به کشور وارد می کند و باید جلوی ادامه این کار گرفته شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تک تیرانداز» و «مردی شبیه باران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین نکات مغفول مانده در سینمای کشور ما این است که فراموش کرده ایم اگر می خواهیم در جشنواره های جهانی حضور داشته باشیم باید با معیار سینمای انقلاب در این رویدادها و بازارهای فیلم حاضر شویم.

وی ادامه داد: بی شک اگر قرار است فیلمی از سینمای ایران در بازارهای جهانی حضور داشته باشد آن فیلم باید مرتبط با مسائل استراتژیک کشور باشد چرا که فقط این نوع آثار رسالت فرهنگی دارند و هرچه جز این باشد برای تمامیت ارضی کشور ما، فرهنگ و هویت ملی و دینی ما مضر است.

اصغری سپس با بیان اینکه نباید به غربی ها اجازه دهیم بیش از این به ما دیکته کنند که چه نوع فیلم هایی را برای خوشامد آن ها تولید کنیم تصریح کرد: فیلم هایی که با نگاه سیاه نمایی در جشنواره های خارجی نمایش داده می شوند و یا در بازارهای فیلم مورد توجه قرار می گیرند مستقیم و غیر مستقیم به سفارش کسانی که مخالف کشور ما هستند و در خارج از کشور فعالیت فرهنگی می کنند ساخته می شوند؛ در واقع جشنواره های خارجی این را دیکته می کنند که فیلمساز ما چه نوع فیلمی باید تولید کند در صورتی که ما باید فرهنگ با نگاه فرهنگی و استراتژیک خودمان را به دنیا ارائه دهیم.

این سینماگر متذکر شد: علاوه بر این دولت نباید برای برپایی غرفه در بازارهای جشنواره های جهانی اقدام نماید و بهترین راهکار این است که حضور در بازار جهانی جشنواره ها به بخش خصوصی مورد اعتماد سپرده شود و به جای اینکه بودجه های دولتی برای حضور در این بازارها صرف شوند این بخش خصوصی باشد که این بودجه ها را تقبل کند.

وی تصریح کرد: تجربه ثابت کرده کسانی که در نهادهای مختلف دولتی مشغول به کار هستند انگیزه ای برای رشد سینما ندارند و تنها به فکر ارائه آمار و بیلان خود هستند و برای همین هم کارشان همواره با شکست روبرو می شود. ما در تمامی سال های حضورمان در بازارهای جهانی جشنواره ها هرگز نتوانستیم فیلمی از سینمای ایران را شاهد باشیم که توانسته باشد حتی موفقیتی محدود در این بازارها کسب کند.

اصغری با بیان اینکه حضور بخش خصوصی در بازارهای جهانی جشنواره های مختلف سینمایی از مناظر گوناگون به نفع سینمای کشور است خاطرنشان کرد: اولین و مهمترین دستاورد این اتفاق آن است که حتی یک ریال از بودجه بیت المال صرف حضور در جشنواره ها و بازارهای فیلم نمی شود؛ دومین دستاورد این است که بخش خصوصی وقتی خودش هزینه می کند دلسوزانه در بازارها حضور پیدا می کند و دنبال شوآف و شعار و بیلان نیست.

وی ادامه داد: بنده امیدوارم زین پس دیگر هرگز شاهد حضور مدیران دولتی و نهادهای دولتی سینمای کشورمان در بازارهای جهانی نباشیم چرا که این اتفاق برای ما جز خسران چیز دیگری در پی نداشته و ندارد و به خصوص فیلم های سیاه و بی ارزشی که در این جشنواره ها به غربی ها معرفی می شوند از نظر فرهنگی آسیب جدی بر پیکره کشورمان وارد می کند. مدیران نباید فراموش کنند که تنها فیلم های همسو با انقلاب باید به جهانیان معرفی شوند و ما هرگز نه باید اجازه ساخت آثار سیاه نما را بدهیم و نه این نوع فیلم ها را در جشنواره های جهانی عرضه کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.