جمعه ۲۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰

خط‌خوردگی گرافیست‌های از سینمای ایران/8

ساعد مشکی: سینمای سخیف پوستر سخیف هم دارد

ساعد مشکی

یک گرافیست معتقد است؛ پوسترهای حال حاضر در شان سینمای الان است، وقتی فیلم بدی به طراح داده می شود نمی تواند برای آن پوستر خوبی طراحی کند.

ساعد مشکی؛ گرافیست و طراح پوستر فیلم «یه بوس کوچولو» در گفت و گو با خبرنگار تجسمی خبرگزاری سینمای ایران گفت: پوسترهایی که در حال حاضر در سینمای ما وجود دارد در شان سینمای الان است. زمانی که فیلم بد باشد مسلما پوستر خوبی هم برای آن طراحی نخواهد شد.

وی افزود: وقتی فیلم بدی به طراح داده می شود نمی تواند برای آن پوستر خوبی طراحی کند. این دو مکمل و لازم و ملزوم یکدیگرند وقتی فیلم های سینمای ما سطح شان پایین آمده است در نتیجه سطح پوسترها هم نزول کرده و پایین آمده است. البته تهیه کننده های ما هم تهیه کننده های خوش ذوقی نیستند که بخواهند برای فیلم شان سراغ طراح و گرافیست خوب بروند و این مسئله چندان هم برایشان اهمیت ندارد.

این گرافیست اظهار داشت: هر زمانی که ما سینمای خوب داشتیم، پوسترهای خوبی هم داشتیم. اگر به دورانی که کانون پرورش فکری کودکان فیلم می ساخت نگاه کنیم می بینیم در آن زمان شاهد پوسترهای خوبی هم بوده ایم. دورانی که فارابی فیلمسازی خوبی داشت نیز پوسترهای خوب داشتیم. در اواخر دهه 45 تا 56 دورانی بود که سینمای ما خوب بود و پوسترهای خوبی هم در آن زمان طراحی شد. مثل پوستر فیلم «یک اتفاق ساده» و «طبیعت بی جان» که فیلم هایی بودند که خاص بودند و پوسترهای خاصی هم داشتند. در تئاتر هم این مسئله صدق می کند وقتی یک نمایش خوب و فرهیخته ساخته می شود و کارگردان کار ارزش برای کارش قائل می شود با طراح خوبی هم همکاری می کند. همه چیز باید در یک سطح قرار داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پوسترها تنها نمایی شده از عکس بازیگران و میزان نظر طراح و گرافیست و تهیه کننده و گرافیست در خلق پوستر فیلم چقدر نقش دارد، گفت: من زیاد پوستر فیلم کار نکرده ام که در این مورد با اطمینان نظر بدهم. من چند کاری با بهمن فرمان آرا داشتم. و پوستری که برای «یک بوس کوچولو» طراحی کردم اما چاپ نشد و یک پوستری از عکس بازیگران چاپ شد که نظر تهیه کننده بود. هرجای دنیا که سینمای تجاری وجود دارد این قضه هم است وقتی سوپر استارها و ستاره های سینما باعث فروش فیلم می شوند این پدیده هم به چشمم می خورد و چیز عجیبی نیست در سینمای هالیوود مگر غیر از چهره به چیز دیگری هم پرداخته می شود؟! ما می بینیم تمامی پوسترها شبیه هم شده اند که ایده های تازه و جذابی هم ندارند تا بیننده سعی کند آن را کشف کند ما هم صنعت سینما داریم و هم هنر سینما ولی معلوم نیست که سینمای ایران چگونه است چون نه خوب می فروشد و نه فیلم خوبی تولید می شود.

طراح پوستر فیلم «خاک آشنا» در پاسخ به این سوال که پوستر فیلم چقدر در فروش فیلم تاثیرگذار است، بیان کرد: چندان تاثیری ندارد؛ وقتی سینمای ما سینمای فرهیخته ای باشد مخاطب فرهیخته هم خواهد داشت و مخاطب فرهیخته هم انتظار دارد پوستر فیلم یک پوسترخوب و قابل قبولی باشد. وقتی که فیلم تنها تجاری است و می خواهد فقط گیشه به دست آورد مخاطب عام دارد و پوستری هم که طراحی می شود برای مخاطب عام است. به طور مثال پوستر فیلم «ورود آقایان ممنوع» را نمی توان برای فیلم کیارستمی گذاشت و همین طور برعکس. به نظر من پوستر فیلم «جدایی نادر از سیمین» می توانست خیلی بهتر از این طراحی شود.

وی ادامه داد: این را باید مدنظر قرار داد که با یک گل که بهار نمیشه! ما تنها با یک فیلم خوب که اصغر فرهادی می سازد نمی توانیم انتظار پوسترهای خوب داشته باشیم. باید یک مسیری طی شود تا این مسئله به رشد برسد. برای هر فیلمی یک پوستر طراحی می شود پس جا دارد که پوستر خوبی هم برای آن طراحی شود ولی این اتفاق نمی افتد و از دست ما هم خارج است.

طراح پوستر فیلم «خامه ای روی آب» در پایان درخصوص پوستر بازاری خاطر نشان کرد: پوستر بازاری برای فیلم بازاری است. وقتی به هر ریسمانی دست می اندازند که فیلم بفروشد از کمدی های مبتذل گرفته تا داستان های دم دستی و سخیف در نتیجه یک پوستر مبتذل هم می تواند طراحی شود که به آن گفته می شود پوستر بازاری. نکته دیگر که باید متذکر شوم اینکه هیچ جای نصب پوستر در ایران وجود ندارد، پس چگونه می تواند این پوستر به شناساندن فیلم کمک کند.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.