چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹

در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی عنوان شد

مومنی شریف : آوینی نماد هنر انقلاب اسلامی در دنیا است

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری *

رئیس حوزه هنری در مراسم روز هنر انقلاب اسلامی ، شهید آوینی را داری خصوصیت های باور مندی، انصاف و دانشمدار توصیف کرد و گفت: آوینی نماد هنر انقلاب اسلامی در دنیا است.

به گزارش سینماپرس، مراسم روز هنر انقلابی اسلامی بعد از ظهر سه شنبه 19 فروردین ماه در تلار سوره حوزه هنری برگزار شد.

بنابراین گزارش، این مراسم با حضور حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، محسن مومنی شریف (رئیس حوزه هنری) و هنرمندانی چون محمد حسین جعفریان، علیرضا غزوه، مجید شاه حسینی، علیرضا داد، حسین مسافر آستانه و ... برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محسن مومنی با تاکید بر اینکه بزرگان زیادی برای هنر انقلاب اسلامی زحمت کشیده اند، اظهار داشت: عده قابل توجهی از علمداران این عرصه امروز بین ما نیستند به‌دلیل اینکه تعداد این افراد زیاد است من نمی‌توانم به همه آنها اشاره کنم، اما خوب است که از سه نفر آنها نام ببرم.

وی  در ادامه افزود: شهید هادی باغبانی از هنرجویان حوزه هنری بود که در سوریه مظلومانه شهید شد. در داخل کشور نیز نتوانستیم حق این شهید را به جای آوریم و مظلوم ماند. شهید حجت الاسلام انصاری رایزن فرهنگی ایران در لبنان دیگر شهیدی بود که اکنون بین ما نیست. او مدیری قوی بود که به حوزه هنری ارادتی خاص داشت. او در مراسم های مختلف حوزه هنری شرکت می‌کرد و به هنر اسلامی اعتقاد داشت.

رئیس حوزه هنری در ادامه افزود: او  گفته بود که من را نماینده حوزه هنری در لبنان بدانید. مرحوم امیرحسین فردی نیز هنرمندی بود که سال گذشته در جمع ما بود اما دیگر در این جمع نیست، او یکی از باورمندان هنر انقلاب اسلامی بود. پیام رهبر برای درگذشت وی گویای شخصیت او است.

برپایه این گزارش ، در ادامه مؤمنی با تأکید بر اینکه شهید آوینی نماد هنر انقلاب اسلامی در خارج کشور است، گفت: شهید آوینی سه ویژگی داشت که در بسیاری از بزرگان ما وجود دارد، اول باورمندی و اعتقاد راسخ وی به باورهای شیعه انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی بود. آوینی همچنین اعتقاد محکمی داشت. او متشرع و اخلاق‌مدار بود و به مسائل اخلاقی و تقوا اهمیت می‌داد و مسائل روشنفکری باعث نادیده گرفتن این موضوع نمی‌شد.

وی اضافه کرد: او از منتقدان وزیر ارشاد وقت و دولت سازندگی بود. وقتی یک بار به‌اشتباه متنی از او منتشر کرده بودند که وزیر محترم ارشاد، وزیر مختار ارشاد نامیده بود به‌شدت عصبانی شد و از وزیر عذرخواهی کرد، آوینی آدم منصفی بود و دانش‌مدار بود.

مؤمنی اضافه کرد: او در حوزه خود تسلط داشت و آثار تمدن‌های دیگر را مورد بررسی قرار داده بود. او همچنین بر اسلام، ادبیات، نقاشی و موسیقی مسلط بود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه هنر انقلاب اسلامی سابقه روشنی دارد و آینده روشنی نیز در انتظار آن است، گفت: هنر انقلاب اسلامی الهام‌بخش و نشان دهنده هنر اسلامی و ولایی است. ان‌شاءالله در آینده آثار بیشتری از این هنر می‌بینیم.در برنامه امشب از عده‌ای از بزرگان تقدیر می‌شود، در آینده از بزرگان دیگری نیز تقدیر می‌شود و این برنامه به‌صورت ویژه‌ای در سال دیگر پیگیری می‌شود.

براساس این گزارش،در ادامه مراسم، حمید شاه آبادی و محسن مومنی شریف، با اهدای لوحی از شهید باغبانی با حضور همسر و کودک او تقدیر شد، که حضور خانوده این شهید بر روی صحنه، حاضرین را تحت تاثیر قرار داد.

برپایه گزارش ، در ادامه این مراسم خبری مبنی بر انتخاب سالانه چهره سال هنر اسلامی توسط حوزه هنری مطرح شد که، سرشار درباره آن، اظهار داشت: هنر انقلاب اسلامی محدود به یک سازکار و یک مجموعه و یک شخص حقوقی نیست، تلاشی است که از آغاز نهضت امام آغاز شده و هرکس به سهم خود جلو برده است، لذا برای انتخاب این چهره باید ساز و کاری طراحی می شود که این جنبه مردمی، فرا سازمانی و جبهه ای آن حفظ شود.

وی ادامه داد: طراحی که صورت گرفته بر مبنای اجماع نخبگان در هر رشته هنری است، یعنی بجای حضور چند داور در یک رشته برای انتخاب برترین آثار ارائه شده در بازه محدود، به این سمت رفتیم تا در یک بازه زمانی یکساله، از نخبگان فعال رشته‌های هنری بخواهیم در طول سال به مهمترین حرکت‌های هنری هر رشته تخصصی توجه کنند و در انتهای سال 3 حرکت مهم را معرفی کنند. لذا امسال به لطف خدا، دوره یکم چهره سال هنر انقلاب اسلامی به نخبگان هنری هشت رشته می پردازد.

وی با اعلام اینکه، جزئیات شرایط احراز بعدا اعلام خواهد شد، ادامه داد: این نخبگان سه دسته اند، «کسانی که برنده جایزه ملی بودند، کسانی که با شرایطی آفریننده اثر هنری در آن رشته بوده اند و کسانی که منتقد هنری در آن رشته هستند» جزئیات شرایط احراز بعدا اعلام می‌شود.

برای دوره اول جایزه هنر انقلاب اسلامی هشت رشته در نظر گرفته شده که شامل رشته های داستان، شعر، خاطره نویسی، نمایش، فیلم داستانی، فیلم مستند موسیقی و هنر های تجسمی است. که در سال های آتی به تعداد آن ها افزوده خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.