شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸

بررسی کیفی تولیدات شبکه نمایش خانگی؛

پوریا: شبکه نمایش خانگی اکران آثار دم دستی در سینما را کم می کند

امیر پوریا

شبکه نمایش خانگی شرایط و فرصت مغتنمی برای جلوگیری از اکران آثار در سطح کیفی پایین به وجود می آورد.

امیر پوریا منتقد سینما به خبرنگار خبرگزاری سینمایی ایران در ارتباط با ضعف کیفی آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی گفت: اکثر آثار موجود در شبکه نمایش خانگی تولیدات صداو سیما است که به شکل تله فیلم تهیه شده و به دلیل سطحی که به لحاظ کیفی دارا هستند پس از پخش از سیما با پیگیری سازندگان وارد شبکه نمایش خانگی می شوند و ریشه اصلی این ماجرا را می توان در تعامل دوره نوین دولت و مسولان صدا و سیما و وزارت ارشاد دانست که برای اولین بار در این دوره به چشم می خورد که موجب گشته آثار سینمایی در سطح عرضه مواد غذایی قرار گرفته و به مخاطب ارائه شود.

وی ادامه داد: زمانی که سینما و هنر را تبدیل به یک کالای تجاری کرده و با شکل کاملا بی فرهنگانه با محصولات هنری برخورد کنیم، مسلما نتایج بهتری به دنبال نخواهد داشت. زیرا توقع مخاطب را با این شکل عرضه تا سطح مواد غذایی پایین آورده و مسلما مخاطب نیز برای تفریح اقدام به پرداخت قیمت نازلی برای چند دقیقه خندیدن خود می کند.

پوریا در ادامه عملکرد مثبت شبکه نمایش خانگی را در صورتی دانست که دیگر شاهد پلاکاردهای تبلیغاتی آثار چیپ و دم دستی بروی پرده سینما نباشیم و این انتخاب را در اختیار مخاطبان شبکه نمایش خانگی قرار دهیم و افزود: با این امکان در شرایط کم بود سالن های سینما می توان امید داشت که حداقل شرایط و فرصت مناسب تری برای دیگر آثار ایجاد شود.

این منتقد سینما در ادامه یکی از مشکلات اساسی ضعف کیفی آثار را شرایط نابسامان اکران آثار دانست و گفت: همایون اسعدیان در پرونده کاری خود در کنار فیلم "ده رقمی" فیلم "طلا و مس" را دارد و پس از اکران فیلم "طلا و مس" و شرایط نابسامان اکران آن بیان کرد که در شرایط این چنینی ما مجبور به ساخت آثاری هم چون "ده رقمی" هستیم زیرا سینما جایی برای بازتاب مشکلات و حرف ها ندارد. با چنین راحت طلبی ها و عدم وجود مدیریت فکری و فرهنگی فیلم سازان تغییر نگرش می دهند.

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه سلایق کارگردان های ما در حد تولید فیلم های فارسی پیش از انقلاب است و نکته قابل تامل آنجاست که سلیقه مخاطب را نیز در سطح سلیقه خود تصور می کنند. مخاطبان امروز سینما دیگر به آثار سینمایی به اصطلاح کمیک که رکورد فروش داشته و به صورت سریالی تهیه می شوند را در حافظه خود ثبت نمی کند و تنها در حد یک گذر و یا تفریحی چند دقیقه ای نگاه می کند.

پوریا در ادامه قالب شدن طبقه متوسط در اجتماع و افزایش تحصیلات و تبلیغات آثار را از دلایلی مهمی ارزیابی کرد که سبب رشد سطح فرهنگ و شعور مردم شده است که مسلما بر روی توقع او از سینما و محصولات فرهنگی نیز تاثیر گذار بوده است.

این منتقد در ادامه نقش و نوع تبلیغات برای جذب مخاطب در سینما را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: تبلیغات زبانی که یکی از انواع تبلیغات رایج آثار است سبب سرخوردگی و یا جذب مخاطب می شود. البته در این میان فیلمسازان می توانند با برنامه ریزی صحیح و هدفمند به سلیقه و نوع مخاطب احترام گذاشته و مخاطب خاص اثر را جذب تماشای آثار کنند.

این منتقد در پایان رکورد شکنی برخی از آثار سینمایی دم دستی و مبتذل را که موجب افتخار و خوشنودی برخی از مسولان وقت شد را جریان و سلیقه قالبی در کل مخاطبان سینما ندانست.

انتهای پیام/س م/ش/ج

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.