دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۸

بررسی کیفی تولیدات شبکه نمایش خانگی؛

اکبرلو: شبکه خانگی چاره ای جز پیمودن مسیر ضعیف تجربه ندارد

منوچهر اکبرلو

یک منتقد گفت: شبکه نمایش خانگی در ابتدای مسیر خود برای کسب تجربه نیازمند پیمودن مسیر تجربه حتی به شکل ضعیف است.

منوچهر اکبرلو منتقد سینما به خبرنگار خبرگزاری سینمایی ایران در ارتباط با سطح کیفی آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی گفت: تولید فیلم برای نمایش در شبکه خانگی گامی است به سوی سینمای خصوصی؛ سینمایی که بدون اتکا به دولت به فعالیت می پردازد اما از آن جایی که سینمای ما دولتی است و تاکنون نیز تجربه حرکت مستقل را ندارد چاره ای جز پیمودن مسیر شبکه نمایش خانگی در سطحی ضعیف نداریم.

این منتقد ادامه داد: پس از گذر زمان تهیه کنندگان مجبور می شوند برای رقابت با تلویزیون به پخش رایگان آثار در سطوح کیفی مختلف بپردازند و برای رقابت با شبکه های غیر رسمی و شبکه های تلویزیونی ماهواره ای چاره ای جزء بالا بردن کیفیت آثار خود برای جذب مخاطب و پیروزی در این نبرد ندارند.

اکبرلو در ادامه بیان کرد: تا زمانی که این نیاز و ضرورت از جانب سازندگان آثار شبکه نمایش خانگی احساس شود تا سطح کیفی آثار خود را بالا ببرند، تفاوت کار با کیفیت و مبتذل از سوی مخاطب مشخص می شود و در آن برهه زمانی عدم استقبال مخاطبان از آثار تهیه کنندگان را وا می دارد یا از فعالیت در این عرصه کناره گیری کنند یا اینکه آثار قابل رقابت با دیگر تولیدات را به مخاطب عرضه کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: تا آن زمان تنها می توان انتظار کشید، زیرا برای راه اندازی هر تولیدی نیازمند گذر دوران تجربه هستیم.

این منتقد سینما در ادامه تهیه کنندگان را جملگی محافظه کار دانست و گفت: این خصوصیت تهیه کنندگان سبب شده این قشر کمتر در پی تجربیات نو باشند در نتیجه آنان ترجیح می دهند که افراد دیگر راه گشای این مسیر باشند و آنها تنها اکتفا به راه های پیموده شده قبلی می کنند و تا زمانی که آثارشان مورد توجه مخاطب اندکی قرار گیرد تغییر رویه نمی دهند.

اکبرلو ادامه داد: در حال حاضر گروهی اقدام به پیشگامی در عرصه تولیدات متنوع در شبکه نمایش خانگی کردند و با ساخت سریال های چند قسمتی عرصه رقابتی جدیدی را آغاز نموده اند که بدون شک این موضوع مورد توجه کارگردان های فعال سیما نیز قرار می گیرد که دیگر بعد از این برای شبکه نمایش خانگی که از خیلی از اعمال سلایق و ممیزی تلویزیون در امان است اقدام به ساخت اثر کنند.

این منتقد در ادامه حسن تولید مجموعه های نمایشی برای شبکه نمایش خانگی را ساز و کار ساده و عدم وجود بوروکراسی های اداری برای تهیه اثر دانست و افزود: با ترویج این نوع از محصولات فرهنگی دیگر کمتر شاهد تغییرات در اثر و وجود نظرات غیر کارشناسی مدیران که مانع پیشرفت اثر می شود، هستیم.

انتهای پیام /س م/ش

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.