یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۶

بررسی کیفی تولیدات شبکه نمایش خانگی؛

نوری پرتو: شبکه نمایش خانگی از تاثیرات اعمال ممیزی تلویزیون در امان است

شبکه نمایش خانگی

یک منتقد سینما بیان داشت: آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی از تاثیرات اعمال نظر مسئولان و ممیزی در تلوزیون در امان هستند.

امیررضا نوری پرتو منتقد سینما به خبرنگار خبرگزاری سینمایی ایران در ارتباط با سطح کیفی فیلم های سینمایی خانگی و تاثیرات آن بر روی سلیقه مخاطبان و افت کیفی آثار گفت: پایین بودن سطح کیفی و محتوای آثار تولیدی در شبکه های خانگی ناشی از کم بودن هزینه های تولید این آثار سینمایی است زیرا این آثار با کم ترین هزینه ها و با داستان هایی در لوکیشن های ثابت و خانگی ساخته می شود.

وی ادامه داد: برای بالا بردن سطح سلیقه مخاطبان تلوزیون به عنوان رسانه ملی در آثار خود توجه و عنایتی به این امر نداشته البته به جز موارد استثنا. در بیشتر موارد آثار یکه برای پخش در سیما تولید می شوند از مشکلات اعمال ممیزی ضربه می خورند اما با رشد شبکه های خانگی که البته زیر نظر و هدایت وزارت ارشاد قرار دارند فاصله بین سینما و تلوزیون کمی کاسته شد زیرا اغلب آثار ساخته شده در شبکه نمایش خانگی در حد فاصل سینما و تلویزیون البته متمایل به سینما ساخته شده اند. در این میان بخشی از آثار سینمایی خانگی را نیز آثار سطح پایین سینما که به دلیل دارا نبودن شرایط حرفه ای، امکان اکران در سینماها را نیافته اند نیز تشکیل می دهند.

این منتقد افزود: آثار تولید شده در سینمای خانگی از پتانسیل و توانایی فراوانی برای ارائه آثار مقبول برخوردار هستند زیرا هم از تاثیرات ممیزی در تلویزیون در امان اند و هم مشکل اکران و ... را ندارند.

وی در ادامه شرایط حاکم بر محتوای آثار سینمایی خانگی را متاثر از شرایط حاکم بر سینما دانست و گفت: زمانی که در سینما و تلویزیون با ساده ترین و کمترین امکانات، آثار ساخته می شوند و تولیدکنندگان به هر قیمتی سعی در بالا بردن فروش خود دارند و این فقدان کیفیت حتی در عنوان آثار آنها نیز متجلی شده است، دیگر از شبکه نمایش خانگی چه انتظاری می توان داشت.

نوری پرتو ادامه داد: باید آثار سینمایی به نسبت شبکه نمایش خانگی در سطح مطلوب تری قرار داشته باشند و این امر در تمام دنیا نیز وجود دارد. در ایران نیز در صورت سخت تر شدن شرایط اکران و محاسبه کیفی آثار می توان شاهد بود که دیگر آثار در سطح کیفی پایین بر روی پرده سینما قرار نگیرند و در عوض در شبکه نمایش خانگی به نمایش گذاشته شوند.

این منتقد سینما در ادامه گفت وگو شرایط نامطلوب اقتصادی سینما و جلوگیری از ساخت فیلم های با مضمون اجتماعی، رانت اکران آثار و بد سلیقه شدن مخاطبان را از عوامل تاثیرگذار بر شرایط فعلی سینما ارزیابی کرد و گفت: تماشاگران در این میان سهم اندکی دارند زیرا اگر همانند اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 آثار با محتوا وارد سینما می شد مسلما مخاطبان از آن استقبال می کردند.

وی ادامه داد: این معادله چند مجهولی که پر از آزمون و خطاست متاثر از قیمت بالای بلیت های سینما نیز است. البته سال گذشته با توجه به زمان اکران فیلم "درباره الی " و استقبالی که تماشاگران از این فیلم نشان دادند بار دیگر بر پاسخ تکراری فیلمسازان مبنی بر سینمای تفریحی جواب محکمی ارائه شد که هنوز مردم بد سلیقه نشده اند.

نوری پرتو در ادامه بیان کرد: متاسفانه کسانی که باید در این وضعیت تصمیم گیرنده باشند چشم شان را بروی خیلی از مسائل بسته اند و با ادعای دموکراسی و ذهن باز هیچ گونه اعتراض و یا اقدامی به آثاری که با ابتذال خود بدنه سینما را تهی کرده اند وارد نمی کنند. آیا دموکراسی تنها منوط به آثار به اصطلاح کمدی می شود و در این دایره آثار اجتماعی و سیاسی محسوب نمی شوند؟

وی در ادامه نبود امنیت شغلی را دلیل محکمی بر انتخاب و یا بد سلیقگی فیلم سازان ارزیابی کرد و افزود: تا زمانی که فیلم سازان امنیت شغلی نداشته باشند بدون خواست قلبی خود اقدام به ساخت آثار مبتذل می کنند.

انتهای پیام/س م/ش

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.