دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲

بررسی کیفی تولیدات شبکه نمایش خانگی؛

خالدار: تولیدات شبکه نمایش خانگی از چند جهت به ضرر سینماست

فیلم

فرهاد خالدار، منتقد سینما، معتقد است که تولیدات شبکه نمایش خانگی بر سلیقه مخاطب تأثیر منفی می گذارد و از چند جهت به ضرر سینمای ایران است.

این منتقد سینما در گفت و گو با خبرگزاری سینمای ایران درباره تأثیر تولیدات شبکه ویدیویی خانگی می گوید: متأسفانه باید بگویم که این تولیدات، بازی چند سر باخت است، یعنی از جهات مختلف به سینمای ایران آسیب می رساند. اول اینکه باعث تنزل سلیقه مخاطب می شود. در واقع دید مخاطب با دیدن این آثار نسبت به سینما و تلویزیون تغییر می کند. پس، از یک جهت باعث تنزل سلیقه مخاطب و تغییر دیدگاه وی نسبت به تولیدات سینمایی و تلویزیونی می شود.

دومین مسأله، این نکته است که موسسات و دفاتر سینمایی ترجیح می دهند به جای تولید فیلم سینمایی پرهزینه به سراغ تولید این گونه آثار که با هزینه های کمی صورت می پذیرند بروند و در این میان سینمای ایران به شدت متضرر می شود.

اما نکته دیگری هم وجود دارد و آن اینکه خود موسسات تولید فیلم که چنین آثاری را به شبکه نمایش خانگی ارائه می کنند نیز در بلند مدت متضرر خواهند شد به این دلیل که تماشای این آثار در مرتبه نخست ممکن است جذاب باشد، حضور بازیگران کمدی، فضا و تبلیغاتی که این تولیدات دارند ممکن است برای یک بار مخاطب را جلب خود کند اما قطعا در نوبت های بعدی اینچنین نخواهد بود زیرا بیننده نسبت به شبکه نمایش خانگی ذهنیت منفی خواهد داشت. در این حال آثار خوب سینمای ایران که وارد شبکه نمایش خانگی شده اند هم تحت الشعاع قرار می گیرند.

فرهاد خالدار در ادامه به ذکر این مسأله می پردازد که در حال حاضر شاهد آن هستیم که این آثار بی کیفیت حتی به صورت بسته های شامل چند فیلم هم عرضه می شوند واشاره می کند که ساخت چنین آثاری دست کم گرفتن مخاطب و نشناختن نیازهای اوست.

وی می گوید: متأسفانه مخاطب ما به دلیل اینکه نیاز به سرگرمی دارد ناچار است این تولیدات را بخرد، سپس هنگامی که می بیند نیاز او که همانا سرگرمی سالم است با تولیدات بی کیفیت شبکه ویدیویی خانگی برآورده نمی شود ناخودآگاه به سمت رسانه های دیگری همچون شبکه های ماهواره ای می رود.

خالدار در پایان خاطر نشان می کند: در شبکه نمایش خانگی تولیدات خوبی بوده است که با استقبال مخاطب نیز مواجه شده اند، پس باید سعی کرد کیفیت تولیدات این شبکه را بالا برد، این مسأله هم به نفع مخاطب است، هم به سود موسسات تولید کننده آنها و در نهایت به نفع سینمای ایران خواهد بود.

انتهای پیام/اط/ش

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.