دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۱

بررسی کیفی تولیدات شبکه نمایش خانگی؛

گبرلو: شبکه خانگی به فضایی برای آزمون و خطای برخی تبدیل شده است

محمود گبرلو

یک منتقد سینما گفت: مسئولان بدون درک صحیح از فضای فکری جامعه به اتخاذ سیاست های مد نظر خود می پردازند.

محمود گبرلو منتقد سینما به خبرنگار خبرگزاری سینمایی ایران در ارتباط با سطح کیفی آثار تولید شده طی چند سال اخیر در شبکه نمایش خانگی و تاثیرات آن بروی جذب مخاطب برای این رسانه گفت: کلیت جریان شبکه نمایش خانگی مثبت و مثمر ثمر است زیرا سبب تحول نمایش فیلم برای مردم و مخاطبین در گونه های مختلف به دور از هزینه های ساخت یک فیلم سینمایی شده است.

وی ادامه داد: در کشور ما که با کمبود سالن سینما و فضای فرهنگی روبرو هستیم شبکه نمایش خانگی کمک بزرگی برای نمایش آثار به شمار می رود اما نکته قابل تامل آنجاست که متاسفانه در حال حاضر جریان حساس تولید در شبکه نمایش خانگی به دست سوء استفاده کنندگان اقتصادی افتاده است و به همین دلیل شاهد تولید آثار سخیف در تولیدات شبکه نمایش خانگی بوده ایم.

این منتقد ادامه داد: در شبکه نمایش خانگی نظارت بخش دولتی بسیار نامحسوس بوده و به صورت مستقیم بروی سطح اثر هیچگونه نظارتی وجود ندارد و همین مسئله سبب شده که بدون برنامه ریزی و سیاست گذاری وزارت ارشاد که مجوز تولیدات آثار برای پخش در شبکه نمایش خانگی را می دهد شاهد تولید آثار در سطح بسیار پایین و سخیف باشیم.

گبرلو در ادامه مقصر اصلی شرایط حاضر در تولیدات شبکه نمایش خانگی را دولت دانست و گفت: سیاست گذاران اگر به نیمی از آثاری که در سطح مبتذل قرار دارند مجوز ساخت نمی دادند امروز دیگر شاهد خارج شدن شبکه نمایش خانگی از مسیر ویژه و مهم خود نبودیم.

این منتقد سینما در ادامه بیان کرد : متولیان سینما مرعوب فضای فرهنگی شدند و به دلیل ضعف سیاست گذاری در سینما، متاسفانه هنوز فضای فکری جامعه را درک نکرده اند و احساس می کنند که مخاطب طالب سرگرمی های سخیف برای خنده است. و همین امر سبب شده که برنامه ریزی صحیحی برای سینما، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی انجام ندهند و در این میان شبکه نمایش خانگی نیز که تجربه نویی به حساب می آید مسیر غلطی را با متوسل شدن به کمدی های نازل و سخیف طی کند.

این منتقد در ادامه راهکار پیشنهادی جهت خارج شدن از شرایط حاضر در شبکه نمایش خانگی را جدی گرفتن این جریان دانست و تاکید کرد: باید با تغییر نگاه سطحی به این عرصه از حضور هنرمندان خلاق برای تولید اثر بهره گرفته شود تا شبکه نمایش خانگی از جنبه سرگرمی صرف خارج شده و با حضور کارگردان های صاحب سبک و نظرات هدایت کننده گام های درستی در این عرصه برداشته شود.

وی در ادامه گفت: شبکه نمایش خانگی به فضای آزمون و خطا برای عده ای تبدیل شده که مدعی بر فیلم سازی هستند و با سطحی نگری های خود بدون توجه به نظر و خواست مخاطب به تولید اثر می پردازند و با عمل خود مانع از حضور کارگردان های حرفه ای و اعتماد آنها به فعالیت در این عرصه می شوند.

گبرلو در پایان این گفت و گو بیان کرد: مسولان و سیاست گذاران سینما با نگاه سطحی و نازلی که به سینما دارند مانع از بروز استعدادها و تجربیات نو می شوند. باید با بالا بردن تحمل نقدپذیری خود از آثار خوش فکر با ایده ای جدید نیز استقبال کنند تا سینما و شبکه نمایش خانگی از دست افراد کاسب که تنها به فکر سود تجاری خود هستند خارج شود. ادامه این مسیر فکری چیزی جزء تهی شدن سینما و شبکه نمایش خانگی را به دنبال ندارد.

انتهای پیام/س م/ش

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.