یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

همه امور فرهنگی باید با یک قانون اداره شود/کاهش هزینه جشنواره فجر

سید عباس صالحی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سال انقلاب اسلامی هستیم، گفت: جشنواره فیلم فجر ملی است و مختص به تهران نیست، از این رو امسال استان‌ها مانند تهران از جشنواره برخوردار می‌شوند.

به گزارش سینماپرس، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری که در نمایشگاه مطبوعات برگزار گردید، درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر در شهرستان‌ها با توجه به کاهش بودجه گفت: بحث نظام  بودجه بندی برای جشنواره‌ها مطرح است تلاش ما بر این است که  حداقل هزینه و حداکثر بهره‌برداری داشته باشیم. نگاه این است که تلاش کنیم از هزینه‌ها بکاهیم.

وی افزود: با توجه به این مهم که  در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و جشنواره فیلم فجر ملی است و مختص به تهران نیست، امسال استان ها مانند تهران از جشنواره برخوردار می‌شوند.

* سفرهای استانی را آغاز می‌کنم

وزیر ارشاد درباره تشکیل شورا برای بررسی مسائل فرهنگستان هنر گفت: این مساله به شکل سازمانی به وزارت ارشاد ارتباط ندارد، زیرا فرهنگستان‌ها مستقل از ارشاد هستند و ما مداخله سازمانی و ورود مستقیم نداریم. امید است بحث‌های حاشیه‌ای از فرهنگستان زدوده شود.

صالحی درباره توجه به استان‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و تخصیص بودجه به رویدادهای فرهنگی در استان‌ها گفت: برای چهار سال آینده به رویکرد استانی توجه داریم و به زودی به استان‌ها سفر خواهم داشت.  در این سفرها، تفاهم‌نامه فرهنگی برای استان‌ها فراهم می‌کنیم تا ظرفیت‌ها در هر استان مشخص شودو با این نگاه که در هر استانی چه مسیری داریم و چقدر از این مسیر طی شده است؟

وی ادامه داد: باید ببینیم چگونه می‌توان سند فرهنگی را برای 4 سال تنظیم کنیم؛ گفتگو با نمایندگان استان در سفرها برای تنظیم سند کمک شایانی خواهد کرد.

* با ایجاد صنوف، تصدی‌گری دولت را کم می‌کنیم

وزیر ارشاد درباره لایحه سازمان رسانه‌ای و تصویب آن در هیات دولت گفت: اولین جلسه در چهارشنبه هفته گذشته در صحن دولت مطرح شد. لایحه در دسترس رسانه‌هاست. همانطور که معاون اول اشاره کردند گفتگوی اهالی رسانه در این حوزه به کمک می‌آید که با قوت به تصویب برسد و در دستور کار دولت است.
وی ادامه داد: رویکرد لایحه این است که بتوانیم با ایجاد سازمان‌های صنفی، تصدی‌گری دولت را کم کنیم. پیش‌نویس لایحه تهیه شده است، امیدواریم با گفتگوهایی که در رسانه صورت می‌گیرد، با لایحه ای مناسب به توسعه اجتماعی کمک کند.

صالحی درباره رویدادهای مهمی که در استان فارس می‌تواند با توجه به پیشینه تاریخی‌اش برگزار شود، گفت: برای ما ایرانی‌ها مایه افتخار است که از خطه فارس و سعدی و حافظ رشد کردیم. در طرح‌واره‌ای که دنبال می‌کنیم با توجه به پیشینه تاریخی استان‌ها ظرفیت‌ها را بررسی می‌کنیم که در چه سطوحی می‌توان رویداد های فرهنگی در استان‌ها برگزار کرد.

وزیر ارشاد افزود: بحث‌هایی که در سند فرهنگی خواهیم داشت این است که جشنواره‌ها و حرکت ملی و منطقه‌ای در استان‌ها به آن توجه شود. همچنین در مسیر سندهای فرهنگی استان‌ها به ترکیب امکانات ملی و استانی توجه می‌شود و اینکه چه رویدادهایی را باید در چه سطوحی دنبال کرد.

* رایزنی برای برگزاری کنسرت در مشهد

صالحی درباره راهکار اجرایی برای برگزاری اجرای زنده در مشهد گفت: گفت‌وگوها را درباره برگزاری اجرای زنده موسیقی دنبال می‌کنیم و با توجه به شرایط استان‌ها، گفت‌وگوهایی  شکل گرفته و ادامه می‌یابد.
وی افزود: امیدوارم شاهد این باشیم فضای فرهنگی اعم از سینما، تئاتر، موسیقی  کشور با یک قانون اداره شود و در این مسیر اتفاقات را دنبال و اجرا کنیم در ادامه هم چنین خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.