شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۷

از تأکید بر مهجوریت سینمای دفاع مقدس و مقاومت تا انتقاد از انفعال مسئولان در قبال ورود پول های کثیف به سینما

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/پاییز ۹۷

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۹۷ مربوط به مسائلی همچون: مهجوریت سینمای دفاع مقدس، انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی، پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان سینما، نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران، اهمیت سینمای مقاومت و... بود.

همزمان با نوروز ۱۳۹۸ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

۱-سینمای مهجور دفاع مقدس

تعدادی از سینماگران با بیان اینکه فقدان حضور مدیران ارزشی، توجه به گیشه و تمرکز بر تولید فیلم های نازل و سطحی و سیاست گذاری های غلط دلایل اصلی افول سینمای دفاع مقدس است تأکید کردند: حضور مدیران ارزشی و انقلابی در نهادهای فرهنگی و هنری کشور می تواند سینمای انقلاب و دفاع مقدس را از مهجوریت نجات دهد.

سینماگران دغدغه مند و فعال در این حوزه که همواره با عشق مبادرت به ساخت فیلم در فضای ارزشی می کردند اینک بایکوت و خانه نشین شده اند و مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به جای آنکه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر حفظ ارزش ها و در سینما و ترویج روحیه ایثار و شهادت طلبی در هنرهفتم بپردازند، در پی آن هستند تا خوشامد جشنواره های غربی نظیر «کن» و «برلین» و «ونیز» را به سوی خود جلب کرده و از این رو از ساخت فیلم های سیاه، تلخ و بعضاً ضد منافع ملی حمایت می کنند یا از سوی دیگر سینمای ایران را سرشار از فیلم های نازل و سبک و سطحی همچون «گشت ارشاد» و «هزار پا» و «دم سرخ ها» و... کرده اند.

این اتفاقات باعث شده تا سینماگران سینه سوخته و دغدغه مند حوزه انقلاب و دفاع مقدس که با جان و دل شان در این سینما کار کرده و توجه به این گونه مهم سینمایی را جزو ضروریات و وظایف زندگی خود می دانند به کرات صدای اعتراض خود را به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم به گوش مسئولان سینمایی برسانند اما اسفا که هیچ گوش شنوایی در میان مسئولان وجود ندارد و به همین دلیل سینمای ارزشمند دفاع مقدس که رهبر معظم انقلاب در این زمینه فرمودند: «کتاب‌هایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم‌هایی که در این خصوص ساخته می‌شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم‌تر و ماندگارتر شوند.»، رو به نابودی رود!

در همین رابطه با ۷ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: انسیه شاه حسینی، روح الله سهرابی، ثریا قاسمی، مریم دوستی، حمید زرگرنژاد، عباس لاجوردی و سیدجلال دهقانی اشکذری گفتگو کردیم. شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷

۲-انفعال سینما و تلویزیون در حوزه تولید آثار تاریخی و مذهبی

همزمان با ماه محرم تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی تأکید کردند: سیستم مدیریتی در سینما سرشار از ایراد است و نیاز جدی امروز سینما حضور مدیری انقلابی در سازمان سینمایی است، این افراد با بیان اینکه مدیران دولتی و سینمایی حیثیت فرهنگ عاشورایی را حراج کرده اند اظهار داشتند: تا وضع چنین است آینده روشنی در انتظارمان نیست.

سینمای ایران این روزها با استناد بر سخنان بسیاری از اهالی دغدغه مند سینما و کارشناسان فرهنگی در تسخیر فیلم های نازل و مبتذل و سخیفی درآمده که نه با فرهنگ ایرانی قرابتی دارند و نه فرهنگ اسلامی؛ سینمای ایران این روزها کاملاً به ورطه ابتذال سقوط کرده و مدیران فرهنگی هم که گویا برایشان تنها نکته حائز اهمیت مبحث اقتصاد و گیشه و فروش در سینماها است چشم خود را روی ابتذال های گسترده در سینما بسته اند و به جای حمایت از سینمای دینی و تاریخی و مذهبی از فیلم ها و فیلمسازانی حمایت می کنند که هیچ گونه سنخیتی با ارزش ها ندارند.

همین اتفاقات باعث شده بسیاری از هنرمندان سینه سوخته و دغدغه مند و مومن و انقلابی این روزها فریاد اعتراض شان بیشتر شنیده شود؛ برخی از این سینماگران با بیان اینکه: «از مدیرانی که بدون دانش و تجربه و مهارت اداره سینما را در دست گرفته اند و هم و غم شان عکس گرفتن با «سلبریتی ها» است و می خواهند به این وسیله برای خود کسب اعتبار کنند نمی توان انتظار تولید آثار ارزشی و استراتژیک داشت، متأسفانه ما بعضاً با افرادی در سیستم مدیریتی روبرو هستیم که هیچ سنخیتی با انقلاب اسلامی ندارند و قطعاً نمی توان انتظار داشت که این افراد برای توسعه و ترویج فرهنگ عاشورایی و حسینی (ع) تلاشی داشته باشند.» خواستار تغییر جدی در سیستم مدیریتی سینمای کشور هستند.

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محسن علی اکبری، داریوش یاری، شاهرخ کیوان نیا، محمدرضا شرف الدین، رضا برجی، ابوالفضل همراه، محسن یزدی، اسماعیل سلطانیان، ماشاالله شاهمرادی زاده و حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر گفتگو کردیم. دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷

۳-پول های کثیف در سینما و بی توجهی متولیان!

در پی هشدار رسانه ها مبنی بر ورود پول های کثیف و مشکوک به سینما که با بی تفاوتی از سوی متولیان سینما مواجه شده است تعدادی از اهالی سینمای کشور با انتقاد نسبت به انفعال مدیران سینمایی تأکید کردند باید نسبت به تخلفات گسترده در سینما و شبکه نمایش خانگی ورود شود و بساط رانت خواران از سینما برچیده گردد، بساطی که موجب بیکاری و خانه نشینی هنرمندان شده است.

بعد از اعتراض تهیه کنندگان سینما درباره ورود پول‌های کثیف سینما و استفاده از سینما برای پولشویی، شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران نیز نسبت به ورود پول‌های کلان از منابع نامشخص به سینما و عواقب آن هشدار دهد و از نهادهای قضایی و مدیران سینما بخواهد تا تدبیری جدی در این راستا داشته باشند.

این اتفاق در حالی است که رسانه های متعهد، انقلابی و دغدغه مند طی سال های اخیر مرتباً این هشدار را می دادند که ورود پول های کثیف و مشکوک به سینمای کشور می تواند ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره فرهنگ و هنر کشور وارد سازد اما متولیان سینما با بی توجهی به این هشدارهای مهم هیچ اقدام جدی و بازدارنده ای برای حضور برخی افراد به عنوان سرمایه گذار و یا تهیه کننده در سینما و شبکه نمایش خانگی نکردند؛ این اتفاق باعث شد این سوأل برای برخی افراد پیش بیاید که آیا متولیان سینما در خواب غفلت هستند یا به فکر سودهای نجومی و زد و بند با کسانی که پول کثیف وارد سینما می کنند!؟

در همین راستا با ۷ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: پوران درخشنده، کاظم راست گفتار، حسن برزیده، حسن هدایت، مسعود آب پرور، امید بنکدار و سحر صباغ سرشت گفتگو کردیم. دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷

۴-نفوذ فرهنگی و وادادگی مدیران

سینماگران با انتقاد نسبت به شرایط سینمای امروز عنوان کردند: امروزه سینمای ما مصداق بارز نفوذ فرهنگی شده است، چه معنا دارد در سینما کمدی های جلف، فیلم های سیاه نما، آثار ضد ارزش های دینی و ملی و بعضاً با عبور از خط‌ قرمزهای مسلم در ترویج روابط جنسی و حتی همجنسگرایی تولید شود!؟ سینماپرس با توجه به رسالت خود در زمانه ای که مصداق های عینی نفوذ فرهنگی بر پرده سینماهای سراسر کشور دیده می شوند و فیلمسازان متعهد خانه نشین شده اند. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران کشور آقایان: سیدسعید سیدزاده، شفیع آقامحمدیان، محمد قهرمانی، حمید بهمنی، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی، اکبر حر و حبیب الله بهمنی با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است. در این گفتگوها از نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درخواست شده تا مقابله جدی با مسببان نفوذ فرهنگی در کشور داشته باشند. دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷

۵-انتظارات سینماگران از مدیریت سینما

تعدادی از سینماگران گفتند: نیاز به حضور مدیری داریم که با باندبازی و رانت خواری در سینما مقابله کند، بساط فیلم های مبتذل به اسم سینمای کمدی را جمع نماید و در مقابل به سینمای ارزشی توجه کند. همچنین بخش عمده ای از سینماگران نسبت به بی توجهی به وضعیت بد معیشتی و بیکاری گسترده اهالی سینما انتقاد کردند.

۱۶ تن از سینماگران کشور آقایان: عباس رافعی، مجید قاری زاده، امیر پورکیان، منوچهر مصیری، اسماعیل براری، نادر مقدس، سامان سالور، محسن محسنی نسب، امیرحسین شریفی، داود بیدل، ابراهیم وحیدزاده، کاوه سجادی حسینی، علیرضا رئیسیان، شفیع آقامحمدیان، منصور لشگری قوچانی و حسین فرحبخش نظرات و پیشنهادات خود را طی گفتگو با سینماپرس مطرح کردند. دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷

۶-سینمای مقاومت از منظر اهالی سینما

به بهانه برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت جمعی از سینماگران با هشدار نسبت به ایجاد انحراف در سینمای مقاومت تأکید کردند: این جشنواره یکی از مهمترین و استراتژیک ترین جشنواره های سینمایی کشور است و باید بسیار گسترده تر برگزار شود؛ متولیان سینما اگر واقعاً برای سینمای ارزشی بهایی قائلند چرا از تولید فیلم هایی با مضامین دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و... حمایت نمی کنند؟

طی سال های اخیر بی توجهی نابخشودنی مدیران سازمان سینمایی نسبت به سینمای استراتژیک، نادیده گرفتن و خانه نشین شدن بخش اعظمی از سینماگران ارزشی و متعهد به نظام و انقلاب، تأسیس یک نهاد که انحصار تولید فیلم های ارزشی را در دست گرفته و نسبت به قدیمی ها و سینه سوختگان این عرصه بی توجه است و برخی انحرافات در روند برگزاری جشنواره فیلم مقاومت و تغییر استراتژی ها در این رویداد با واکنش های گسترده ای روبرو شده که در همین رابطه ۴ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: علیرضا سربخش، ماشاالله شاهمرادی زاده، سیدسعید سیدزاده و ابراهیم اصغری با ما گفتگوهایی انجام دادند. سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷

۷-سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات

همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت تعدادی از مستندسازان کشور با انتقاد از وضعیت فعلی سینمای مستند تأکید کردند: بی توجهی به آثار استراتژیک و بی مهری به مستندسازان بحران، باندبازی و ظاهرگرایی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معضلات اصلی امروز سینمای مستند است و متأسفانه مسئولان سینمای مستند توجهی به مضامین مهم و استراتژیک ندارند و حمایت ها بر اساس سلایق حزبی و سیاسی است!

مستندسازان حوزه جنگ و مقاومت، مستندسازان بحران و مستندسازان استراتژیک امروزه بیکار و خانه نشین شده و گلایه های زیادی از مسئولان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دارند و قاطبه آن ها خواستار آن هستند تا باندبازی ها در این مرکز پایان یابد تا همه مستندسازان بتوانند به صورت یکسان کار و فعالیت داشته باشند.

در همین رابطه ۶ تن از مستندسازان مطرح کشور آقایان: رضا برجی، محمدرضا اجاقی، احمد جان میرزایی، محمدحسین جعفریان و شاهرخ کیوان نیا و خانم: خاطره حناچی با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷

جدا از سوژه ها، سینماپرس طی ۲ مرحله از اهالی رسانه و منتقدان در خصوص سیاست های غلط جشنواره فیلم فجر سوألاتی کرد که ۲۸ کارشناس فرهنگی، منتقد و خبرنگار ضمن پاسخگویی به این سوألات پیشنهادات و انتقادات خود را نسبت به مدیران سازمان سینمایی و مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر مطرح کردند.

جشنواره فیلم فجر از منظر اهالی رسانه و منتقدان- بخش اول

جمعی از اهالی رسانه و منتقدان در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد به سیاست کوچک سازی و خنثی سازی جشنواره انقلاب طی سالهای گذشته، تأکید داشتند این جشنواره باید با شکوه و عظمت کامل برگزار گردد؛ این دسته از اهالی رسانه تأکید داشتند بنا به نظر بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور در کانون ها، انجمن ها و نهادهای مختلف جشنواره های ملی و جهانی باید با یکدیگر ادغام شوند.

طی سال های اخیر تصمیمات غیر کارشناسی صورت گرفته در برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراضات و انتقادات متعدد اهالی سینما و رسانه گردیده است. اعتراض به موضوعاتی همانند کوچک سازی جشنواره، جداسازی بخش های ملی و جهانی، تغییر مکان برگزاری جشنواره، جداسازی اهالی رسانه و سینما و ... که هیچگاه نیز پاسخی در خور از سوی مدیران سینمایی در بر نداشته است.
سینماپرس بنا به رسالت حرفه ای خود و برای انعکاس انتقاد و اعتراض اهالی رسانه نسبت به برخی تصمیمات غیرکارشناسی و خلق الساعه دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر که طی سال های اخیر این جشنواره را به سمت کوچک سازی، خنثی سازی، یخ زدگی و بی اهمیت شدن سوق داده است طی یک گزارش که در ۲ بخش مجزا منتشر می شود با برخی از چهره های حوزه نقد و رسانه در خصوص این مسائل گفتگوهایی انجام داده و یا یادداشت هایی اختصاصی را از آن ها دریافت نموده است که در این گزارش و گزاش آتی منتشر خواهد شد.

در بخش اول این گزارش ۱۸ تن از اهالی رسانه و منتقدان سینمای کشور آقایان و خانم ها: جبار آذین (منتقد و مدرس سینما)، مهدی احمدی (مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هنرمند)، زهرا چخماقی (خبرنگار صدا و سیما)، یاسمن خلیلی فرد (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، فریده ذاکری (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، صبا شادور (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، سارا طالبی زاده (دبیر فرهنگی روزنامه حمایت)، محمدصادق عابدینی (خبرنگار روزنامه جوان)، افشین علیار (خبرنگار و منتقد روزنامه هنرمند)، حمید غفاریان (سردبیر سایت ۳۰نما ایران)، محسن فاضلی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، آرش فهیم (دبیر فرهنگی روزنامه کیهان)، عباس کریمی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، حسین گیتی (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)،  لاله محمودی شرق (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، احمدرضا معراجی (خبرنگار سایت فیلم نت نیوز)، اشکان منصوری (خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان) و علی ناصری (خبرنگار خبرگزاری برنا) اعتراض و انتقاد خود را نسبت به مسئولان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر ابراز داشتند و خواستار آن شدند که مسئولان و دست اندرکاران جشنواره اشتباهات خود را تکرار نکرده و صدای انتقاد اهالی رسانه و منتقدان سینما که کارشناسان و صاحب نظران اصلی هنرهفتم محسوب می شوند را بشنوند و مجدداً جشنواره های ملی و جهانی فیلم فجر را با یکدیگر ادغام کرده و از یخ زدگی، کمرنگ شدن و خنثی سازی جشنواره فیلم فجر پرهیز کنند؛ لازم به ذکر است انتشار مصاحبه ها و یادداشت های اهالی رسانه و منتقدان بر اساس حروف الفبا صورت گرفته است. سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷

جشنواره فیلم فجر از منظر اهالی رسانه و منتقدان- بخش دوم

جمعی از اهالی رسانه و منتقدان در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با انتقاد از شیوه مدیریتی مدیران سینمای کشور و سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر بیان کردند: مصادیق انقلابی سال ها است در کشور کمرنگ شده و جشنواره نیز به عنوان یکی از مصادیق بارز انقلاب در حوزه فرهنگ دچار رخوت شده است. در بخش دوم این گزارش ۱۰ تن از کارشناسان فرهنگی، اهالی رسانه و منتقدان مطرح سینمای کشور آقایان و خانم ها: مریم پوریامین (کارشناس فرهنگی، عضو موسس انجمن روزنامه نگاران مسلمان و عضو پیشین شورای سیاست گذاری شبکه نمایش خانگی)، حسین تبریزی (خبرنگار حوزه فرهنگی اداره کل اخبار رادیو)، علیرضا سربخش (مدیر مسئول ماهنامه «سینما رسانه»، عضو هیأت منصفه مطبوعات و عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان)، محسن شهمیرزادی (خبرنگار روزنامه وطن امروز)، سحر قناعتی (خبرنگار صدا و سیما)، محمدرضا محقق (عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران)، حمید محمدی (سردبیر فرهنگی خبرگزاری فارس)، مصطفی محمودی (منتقد سینما، مدرس دانشگاه و سردبیر برنامه های فرهنگی رادیو)، سعید مستغاثی (رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران) و انسیه نجفی (عضو علی البدل شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران) اعتراض و انتقاد شدید خود را نسبت به مسئولان و دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر ابراز داشتند. این دسته از کارشناسان سینما و اهالی رسانه با تأکید بر اینکه سینمای امروز در تاریکی مطلق به سر می برد خواهان حضور فیلم هایی مرتبط با انقلاب اسلامی در جشنواره سی و هفتم فیلم فجر شدند؛ لازم به ذکر است انتشار مصاحبه ها و یادداشت های اهالی رسانه و منتقدان بر اساس حروف الفبا صورت گرفته است. دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷

علاوه بر این ۳ تن از فعالان رسانه ای و منتقدان سینما در خصوص وضعیت انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نظرات شان را در رابطه با مسائل واقعی صنفی بیان کردند. آن ها با تأکید بر اینکه اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف و یا گاهاً چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنف‌ها از حقوق صنفی آن رسته مشاغل حمایت می‌کند اظهار داشتند: اتفاقی که در تشکیلات زیرمجموعه صنفی خانه سینما کمتر شاهد آن هستیم و متأسفانه اغلب صنوف و تشکیلات به جای رسیدگی به وضعیت بحرانی و معیشتی و بیکاری اعضای شان تنها به فکر خودشان و نزدیکان شان هستند. جبار آذین، سعید مستغاثی و آرش فهیم از منتقدانی بودند که با ما سخن گفتند. دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷

*****************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در پاییز ۹۷ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

در پی عدم اعلام نام دبیر جشنواره فیلم فجر تا پایان تابستان سینماپرس با انتشار یادداشتی تحت عنوان «آیا حیدریان توان انتخاب دبیر جشنواره فیلم فجر را در چهلمین سال پیروزی انقلاب ندارد؟ / وقتی پازل خنثی و کمرنگ سازی جشنواره تکمیل می شود!» نوشت: جشنواره فیلم فجر بدون شک یکی از مهمترین و قدیمی‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری کشور پس از انقلاب اسلامی و بسیار دارای اهمیت است اما متأسفانه طی سال های اخیر به خصوص از زمان روی کار آمدن حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی این رویداد مهم فرهنگی و سینمایی همواره با مشکلات و معضلات جدی روبرو شده به نحوی که در سی و ششمین دوره این جشنواره که سال گذشته برگزار شد شاهد یخ زدگی، کوچک شدن و بی رونقی این رویداد بودیم و اینک در حالی که وارد فصل پاییز شده ایم علیرغم وعده های مکرر رئیس سازمان سینمایی همچنان معرفی دبیر مهمترین رویداد سینمای کشور در بلاتکلیفی به سر می برد! یکشنبه ۱ مهر ۱۳۹۷

همزمان با اعلام نام ابراهیم داروغه زاده به عنوان دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر سینماپرس یادداشتی با عنوان «ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر ماند/ وقتی سازمان سینمایی مدیر ندارد!» منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: علیرغم انکارهای متعدد ابراهیم داروغه زاده مبنی بر عدم پذیرفتن دبیری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و بیش از ۶ ماه معطلی برای اعلام نام دبیر این دوره از جشنواره توسط محمدمهدی حیدریان باز هم داروغه زاده دبیر جشنواره فیلم فجر شد!؛ حال این پرسش به وجود می آید که این همه هیاهو و معطلی برای چه چیزی بوده است و مسئولان سازمان سینمایی چرا تا این حد وقت کشی کردند!؟ سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷

اما در پی بستری شدن داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در بیمارستان ایرانمهر تهران و بی توجهی مدیران سینمایی، اهالی رسانه و هنرمندان به این مسأله سینماپرس طی یادداشتی با عنوان «روزهای تنهایی یک بازیگر در یکی از بیمارستان های تهران/ وقتی مسئولان خانه سینما و سازمان سینمایی پیشکسوتان را زینت المجالس می خواهند!» به این مسأله واکنش نشان داد.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: اتاق ۳۰۷ یکی از بیمارستان های شمال تهران جایگاهی برای تنهایی های مردی شده که سالها در عرصه فرهنگ و هنر فعال بوده است؛ مردی که امروز هیچ یک از مسئولان سینمایی و خانه سینما حتی یادی از وی نمی کنند.

سوأل اینجا است که متولیان خانه سینما به عنوان تنها نهاد به اصطلاح صنفی سینماگران، مسئولان و مدیران سازمان سینمایی، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کجا هستند و چرا یادی از اسدزاده نمی کنند؟ همکاران وی کجا هستند؟ کجا هستند بازیگران جوانی که اگر امثال اسدزاده ها نبودند و جاده های فرهنگی و هنری کشور را هموار نمی کردند شاید امروز هیچ نام و نشانی از آن ها وجود نداشت؟ سه‌شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷

در پی گسترده تر شدن ابعاد آنچه توسط کارشناسان، منتقدان و فعالان سینما ابتذال در سینمای ایران نامیده می شود برآن شدیم تا از اقشار مختلف مردم درباره انتظارات شان از سینما، سینماگران و مدیران و مسئولان فرهنگی و سینمایی سوأل کنیم و نظر آن ها را در زمینه ابتذال در سینما جویا شویم. این مطلب تحت عنوان «گزارش سینماپرس از انتظار شهروندان در قبال سینماگران و مدیران/ تقلید، کلیشه و حضور یکی دو بازیگر خاص و شوخی های جنسی در برخی فیلم ها شایسته سینمای ایران نیست» منتشر شد. چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷

سیدرضا منتظری منتقد سینما و دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس یادداشتی با این عنوان نوشت: «انتقاد به جایگزینی روابط و مناسبات به جای ضوابط و به کارگیری مجریانی کم‌سواد و ظاهرگرا/ به حرمت ها و فرهنگ سازی در رسانه ملی توجه شود!»در بخشی از این یادداشت آمده بود: انتقادها از رسانه ملی مدت های طولانی است که از زبان مردم، کارشناسان و منتقدان شنیده می شود؛ از انتقاد نسبت به سیاست های صدا و سیما در قبال موسیقی های ایرانی گرفته تا انتقاد از تولیدات نمایشی و سریال های ضعیف و سطحی؛ برخی در این میان از عدم انتقال سبک زندگی اسلامی ایرانی در برنامه های تلویزیونی و حتی تبلیغات آن گلایه مندند و برخی دیگر از برخوردهای سلیقه ای و سانسورهای عجیب در پخش مسابقات ورزشی! خلاصه هرچه که هست انتقاد است و انتقاد! به نحوی که بسیاری از آمارهای غیررسمی نشان از آن دارد که مخاطبان رسانه ملی طی سال های اخیر ریزش کرده اند!

اما هرچه که هست اخیراً یکی از برنامه های رسانه ملی با عنوان «من و شما» که با اجرای یکی از مجریان کارنابلد این رسانه پخش می شود سر و صدای بسیاری ایجاد کرد به نحوی که طبق دستور مدیران رسانه ملی آرش ظلی پور مجری این برنامه تا اطلاع ثانوی از حضور و اجرا در برنامه‌ «من وشما» منع شد.  

این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از کاربران شبکه های مجازی و بسیاری از منتقدان مطرح سینما خواستار تعلیق دائمی اشخاصی مانند ظلی پور در تلویزیون هستند؛ این افراد با بیان اینکه اگر مسعود فراستی منتقدی خوب و موثر نیست چرا به عنوان یک منتقد به برنامه ای دعوت می شود و اگر منتقد خوبی است چرا مجری برنامه به خودش اجازه می دهد با برخی اشارات خاله زنک مآبانه و قطع مرتب و بیادبانه حرف های منتقد دعوت شده از سوی همان برنامه باعث بی احترامی به برنامه خود و مردمی که ممکن است خواستار شنیدن آن حرف ها باشند بشود؟

سوأل اینجا است که رسانه ملی تا چه زمانی می خواهد با حضور کارنابلدان آزمون و خطا کند و روز به روز از ارزش و اعتبار خود بیشتر و بیشتر بکاهد؟ چرا یک مجری که نه لحن مناسبی دارد نه پرسش های کاربردی و نه حتی بلد است زبان بدن را درست به کار بگیرد و به نوعی مروج یک لمپنیسم آشکار است برای اجرای برنامه ای در رسانه ملی به کار گرفته می شود؟

اما  در پی مشکلات به وجود آمده در یکی از برنامه های تلویزیونی تعدادی از کارشناسان و منتقدان با انتقاد از مدیران سازمان صدا و سیما تأکید کردند: جایگزینی روابط و مناسبات به جای ضوابط باعث حضور مجریانی کم‌سواد و ظاهرگرا در رسانه ملی شده و این افراد باعث شده اند حرمت ها و فرهنگ سازی در رسانه ملی به طور کلی از بین برود و نوعی لمپنیسم در جامعه اشاعه و ترویج شود. در همین راستا نظر ۳ تن از منتقدان مطرح سینما و تلویزیون و کارشناسان رسانه آقایان: محمدتقی فهیم و جبار آذین و خانم: سارا طالبی زاده را جویا شدیم. یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷

*****************

جدا از سوژه ها و یادداشت ها، سینماپرس طی فصل پاییز گذشته تک گفتگوهای مهمی با برخی اهالی سینما داشت که مهمترین آن ها برای یادآوری مخاطبان گرامی در ذیل بازنشر شده است.

داود توحیدپرست کارگردان سینمای کشور که چندی است با مسئولات بنیاد سینمایی فارابی به شدت درگیر است و مدعی است که مسئولان این بنیاد حق وی را خورده اند طی گفتگویی با تیتر «بنیاد سینمایی فارابی را با دروغ و دغل و فریب و رانت خواری بنا کرده اند/ آقایی که به واسطه «ژن برتر» مدیر سینمایی شدی دست از سر ما بردار!» گفت: بنیاد سینمایی فارابی را با دروغ و دغل و فریب و رانت خواری بنا کرده اند و متأسفانه در این بنیاد خبری از عدالت خواهی نیست؛ نگاه انسانی مدیران دولت دهم کجا و نگاه غیر انسانی و ما قبل قرون وسطایی مدیران فعلی کجا!؟ من می خواهم به آقایی که به واسطه «ژن برتر» و زدو بندهای آنچنانی مدیر سینمایی شده بگویم که دست از سر ما بردار! سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷

سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که مدتی است جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «پیشونی سفید ۲» در مقام کارگردان روی پرده رفته است با انتقاد از شرایط اکران فیلمش طی گفتگویی با تیتر «سینمای کودک مهجور است و سال ها است که منکوب شده است/ بچه ها رغبتی برای تماشای فیلم های «درباره کودک» ندارند/ مرتباً از این پس فیلم کودک می سازم» اظهار داشت: بحث اکران همواره بحث داغی در سینمای ایران است؛ متأسفانه ما در سینما همواره با محدودیت ها و مشکلات زیادی روبرو هستیم که بخشی از این اتفاقات به لابی های خاص و بخش دیگر به شرایط خاص کشور ما برمی گردد. من دوست داشتم فیلمم در عید نوروز یا ایام تابستان اکران شود و اگر اینطور می شد آمار فروش فیلم من ۲ برابر می شد اما اینک در زمانی فیلم من روی پرده رفته که به دلیل ایام خاص عزاداری در بسیاری از روزها ما حتی اجازه اکران نداریم. دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷

حمید بهمنی کارگردان سینما که مدتی است جدیدترین اثر سینمایی اش با عنوان «گام های شیدایی» روی پرده رفته است با انتقاد از شرایط اکران فیلمش طی گفتگویی با تیتر «جریان «برجام» مانع از اکران «گام های شیدایی» می شد/ سینمای ایران که زمانی لقب پاک ترین سینمای دنیا را داشت امروز چطور می تواند سربلند باشد؟» گفت: جریان «برجام» مانع از اکران «گام های شیدایی» شد چرا که برخی افراد فکر می کردند آمریکا دست از خصومت با ملت ایران بر می دارد و روابط صمیمانه ای میان ایران و آمریکا شکل می گیرد! دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷

زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن که به تازگی انیمیشن سینمایی «امین و اکوان» به کارگردانی وی روی پرده سینماها رفته است با انتقاد از شرایط فعلی سینمای انیمیشن در کشور در گفتگویی با تیتر «نه دولت از انیمیشن حمایت می کند نه پخش کننده‌ها! / مشکلات شدید اقتصادی در کشور باعث شده تا حوزه فرهنگ و هنر بیش از همیشه مهجور واقع شود» اظهار داشت: تأسفانه نه دولت از انیمیشن حمایت می کند نه پخش کننده ها!؛ قطعاً زمانی که حمایت در کار نباشد هر اثری با سختی ها و مشکلات زیادی روبرو می گردد و افسوس که از انیمیشن کمتر حمایتی صورت نمی گیرد. سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش چهارم/زمستان ۹۷ باشید...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.