شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

مشکلات دامنه دار صنفی اهالی سینما/۱۱

پطروسی: ساماندهی صنف دوبلاژ و جلوگیری از تأسیس صنف های متعدد موازی مهمترین درخواست ما از مدیران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است/ آینده صنف ما روشن نیست!

ژرژ پطروسی

سینماپرس: ژرژ پطروسی رئیس انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم در آستانه روز ملی سینما در خصوص مشکلات دامنه دار صنفی اهالی سینما گفت: ساماندهی صنف دوبلاژ و جلوگیری از تأسیس صنف های متعدد موازی مهمترین درخواست ما از مدیران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است! ما این روزها با مشکلات بسیار زیادی روبرو هستیم به نحوی که چند صنف موازی تشکیل شده و هر کسی به وزارت کار می رود و می گوید می خواهم یک صنف راه اندازی کنم خیلی راحت مجوز این کار را به او می دهند و این مسأله باعث شده تعدد صنوف مرتبط با دوبلاژ زیاد شود که این کار در نهایت به هنر دوبلاژ لطمات جدی وارد می کند و دوبلورهای پیشکسوت با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

مدیر دوبلاژ فیلم های سینمایی «روز واقعه» و «صلیب طلایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکلات صنفی این روزها در سینمای کشور بسیار زیاد است از این رو بنده ترجیح می دهم به جای اشاره کلی به برخی مشکلات عمومی سینما به مشکلات صنف خودمان اشاره کنم. ما این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند همراهی و کمک از طرف مقامات دولتی در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هستیم و توقع داریم که آن ها کمک جدی به ما داشته باشند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه وضعیت هنر دوبلاژ این روزها بسیار بی در و پیکر شده اظهار داشت: متأسفانه تعداد فراوانی افراد غیرحرفه ای که حتی کارشان را خوب بلد نیستند وارد این حوزه می شوند. تعداد آن ها بسیار زیاد است و همین ها کسانی هستند که بعدها مدعی می شوند سال ها برای فرهنگ و هنر کشور کار کردیم و دولت مکلف می شود به آن ها خدمات ارائه کند!

وی تأکید کرد: مسئولان وزارت ارشاد باید یک بار برای همیشه تکلیف این افراد را روشن کنند و بدانند اگر این کار را نکنند لطمات جبران ناپذیری به هنر ارزنده دوبلاژ وارد خواهد شد. به هر حال یک مقام و مسئولی باید جلوی این اتفاق شوم که هر کس خود را دوبلور می داند بگیرد.

پطروسی با اشاره به اینکه این روزها فضای مجازی از جمله اینستاگرام محلی برای جذب جوانان به هنر دوبلاژ به صورت غیرحرفه ای شده اظهار داشت: مدتی است باب شده که برخی اشخاص عکس خوشگل از خودشان در اینستاگرام می گذارند و می گویند ما تعدادی گوینده می خواهیم. جوانان علاقمند هم به سمت آن ها می روند و هم به آن ها پول می دهند و هم برای آن ها کار می کنند!

مدیر دوبلاژ سریال های تلویزیونی «گل پامچال» و «روزی روزگاری» تصریح کرد: با این شرایط آینده صنف ما روشن نیست! صنف دوبلاژ هرچه سریع تر و با تدبیر عاجل مدیران سینمایی باید ساماندهی شود. این اتفاق بسیار مهم است چرا که هنر دوبلاژ با فرهنگ و ادبیات و زبان فارسی درگیر است و ما نباید اجازه دهیم برخی افراد کارنابلد به آن آسیب وارد کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: من و امثال من تمام عمر و انرژی و عشق مان را برای رشد و اعتلای هنر دوبلاژ گذاشتیم و هرگز دنبال مادیات نبودیم و حالا وقتی می بینیم با بی مبالاتی این هنر از بین می رود ناراحت می شویم. دغدغه ما ساماندهی این هنر است. شاید برخی ما را متهم کنند که انحصارطلب هستیم! اگر حمایت از هنری که سال ها برای آن زحمت کشیده ایم انحصارطلبی است بله ما انحصارطلبیم چون برای کارمان ارزش قائل هستیم و تمام عمرمان برای آن زحمت کشیدیم! ما یک جمله داریم و آن این است که کسی که وارد این صنف می شود باید کاملاً درست و به جا آمده باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.