چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۱

نقد سالم و مخرب کدام است؟ / ۵

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: این ضعف مسئولان است که خود را مطلق می دانند/ رد نقد، یک‌طرفه جلو رفتن در مسائل است

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر*

سینماپرس: نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: این ضعف کارگزار و مسئول است که خودش را مطلق بداند و نقدی را قبول نکند. رد نقد، یک طرفه جلو رفتن درمسائل است.

حجت الاسلام پژمان‌فر در خصوص ضرورت نقد در توسعه یک جامعه و وجود سعه‌صدر در مسئولین گفت: آنچه که در جامعه و زندگی همه انسانها وجود دارد این است که در ارتباط میان ملت و حاکمیت و دولتها، مردم باید برای بیان حرف‌های خود فرصت داشته باشند، چرا که این سیره در زندگی ائمه معصوم(ع) نیز دیده شده‌ می‌شود.

پژمان‌فر با اشاره به مدیریت دینی و نقد پذیری امامان گفت: آنها حتی در مقابل نقد گروه‌های معاند نیز جبهه نمی‌گرفتند و به مردم فرصت بیان حرف‌هاشان را می‌دادند. همانگونه که در احوالات امیرالمومنین خوانده‌ایم که گاهی افراد در سخنان ایشان وارد می‌شدند و سخن حضرت را در هنگام بیان خطبه قطع میکردند.

وی ادامه داد: حضرت در مقابل نقدهای مردم سعه‌صدر به خرج می‌دادند و با آرامش و متانت رفتار می‌کرند.  بنابراین توقع ما از مسئولین این است که علی‌ گونه به انتقادها پاسخ دهند. وظیفه مسئولین این است که آستانه تحملشان را به اندازه‌ای بالا برند که انتقادها را پذیرا باشند و با تعابیری که ناشی از عصبانیت ومخالفت است با مخاطبین خود رفتار نکنند.  

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: البته از طرف منتقدین نیز این توقع می‌رود که انتقادهای سازنده داشته باشد؛ چرا که گاهی انتقاد صرفاً به جهت تخریب است. این نقد منصفانه ومناسب جامعه اسلامی نیست، اما اقتضا می‌کند که دولت‌ و مسئولین در مقابل مجموع نقدهایی که به آنها می‌شود تحمل بالا داشته باشند.

پژمان فر ادامه داد: مهم‌ترین اصلی که نقد سالم و نقد مخرب را از هم متمایز می‌کند، محتوای نقد است. نقد باید همراه با بیان راهکار باشد و از بابی وارد ‌شود که فضایی برای آن فرد ایجاد شود تا مشکلات کار خود را دیده و آنرا بر طرف کند.

وی در ادامه در خصوص نقد مخرب تصریح کرد: درنقد مخرب به شایعات و مطالبدروغین پرداخته می‌شود؛ بنابراین این گونه نقد، برخوردی غیرمنطقی است.

نماینده دوره نهم مجلس ادامه داد: محتوای نقد مهم‌تر از گوینده نقد است. نقد تاثیرات مثبتی دارد و موجب پیشرفت می‌گردد، بنابراین نباید گوینده را مدنظر قرار داد بلکه باید با نگاه مثبت نقد را پذیرفت و در جهت برطرف کردن کاستی ها قدم برداشت.

وی در آخر در خصوص جبهه گیری برخی مسئولان نسبت به انتقادهای وارد بیان کرد: اگر در دولتهای گذشته، مدیران نقدها را می پذیرفتند و آنها را اصلاح می‌کردند خیلی از مشکلات پیش نمی‌آمد. اگر بخواهیم مملکتی را اصلاح کنیم باید از خودمان شروع کنیم و آستانه تحملمان را بالا ببریم. متاسفانه امروز این مخالفت‌ها رایج شده و در برابر هجمه های وارده، انتقادها را خاموش می‌کنند و جلوی نقدها را می‌گیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.