جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

سینماگران و ۲۱ شهریور «روز سینما»

سلطان محمدی: سینمای ما بیشتر از همه نیازمند یک هدف و افق استراتژیک و فراگیر است

حسین سلطان محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما صبح امروز در آستانه روز سینما گفت: سینمای ما بیشتر از همه نیازمند صبوری ، هماهنگی و یافتن یک هدف و افق استراتژیک و فراگیر است که همه به آن معتقد باشند.

سلطان محمدی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس ادامه داد: در همه ابعاد فیلم تولید می‏کنیم ولی نگاه استراتژیک وجود ندارد. هر کسی برای خود عمل می‏‌کند که گاه متضاد هم درمی‏‌آید. در حال حاضر هر فیلمسازی برای خود تعریفی از سینما دارد ولی ما به یک تعریف مشخص و دقیق جمعی از سینما نیازمندیم. همان‏طور که سینمای آمریکا یا اروپا و حتی در نسل جدیدتر، سینماهایی چون کره، به آن رسیده ‏اند.

وی با فرا رسیدن روز ملی سینما اظهار داشت: به صورت بنیادین، سینما ضرورت دنیای امروز است، یک ابزار غیر قابل انکار و قابل استفاده برای مدیریت افکار عمومی

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در ادامه افزود: طبیعی است که هر کسی غفلت کند و از توان این رسانه قدرتمند بهره نبرد و برایش محصول تولید نکند، بازنده این عرصه است. بر همین مبناست که می‏‌بینیم حتی با محمل جشنواره عمار و جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، نیروهای جدیدی به عرصه تولید آمده ‏اند و این نشان می‏دهد که کسی نمی‏خواهد در این عرصه خنثی باشد.

سلطان محمدی در مورد معیشت هنرمندان نیز گفت: معیشت هنرمندان باید از لحاظ اداری پیگیری شود و به جلو برود. اگر ساز و کار صنعتی سینما در ایران تا کنون بیش از حد مقدار آن، مستقر و جاری می شد، آن‏گاه نباز به این دغدغه ها نبود ولی متاسفانه در حال حاضر  اینگونه نیست.

این منتقد و روزنامه نگار در پاسخ به این سوال که آیا سینما نسبت به سالیان گذشته افول داشته است با خیر توضیح داد: هرگز، سینما نه تنها نسبت به سال‏های گذشته افول نداشته بلکه در همه انواعش حرکتی رو به جلو داشته است.

وی توضیح داد: آمار کمی نشان می‏دهد که تماشاگر از تولیدات سینما استقبال می‏کند، پیوسته سینما می سازیم و سینماهای جدید نیز با چندین سالن به عرصه نمایش وارد شده ‏اند، آمار تولید فیلم ها هم بالاست و برای نمایش آنها سالن کم داریم، خوشبختانه بیشتر ایام سال جشنواره داریم و برای نمونه در حال حاضر از جشن خانه سینما ، جشنواره کودک و نوجوان اصفهان و جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره فیلم رشد خبر داریم تا برسیم به جشنواره‏‌های در راه مانند: جشنواره فیلم شهر، پویانمایی و جشنواره فیلم فجر، آثارمان هم حضور بین ‏المللی خوبی دارند و مرتب جایزه می‏‌گیرند، همه اینها نشان پیشرفت سینماست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.