چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹

نقد شفاهی فیلمی که از سرگروهی اکران خارج شد

«امروز»؛ سرشار از خطاهای الفبایی و علمی

فیلم سینمایی امروز

سینماپرس: یک منتقد با بیان اینکه سید رضا میرکریمی در یکی دو ساخته اخیرش به سوژه های مینی مال رو آورده است که مناسب فیلم کوتاه هستند گفت:«امروز» یک فیلم مرده است که تاریخ مصرفش مربوط به حداقل دو دهه پیش است، فیلم سرشار از خطاهای الفبای سینمایی و علمی است.

شهرام خرازی ها، منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد فیلم سینمایی «امروز» ساخته سید رضا میرکریمی که این روزها از سرگروهی اکران خارج شده و تنها در جند سینما به نمایش در می‌آید اظهار داشت: فیلم سینمایی «امروز» نه فیلم امروز است نه فیلم دیروز. سید رضا میرکریمی در یکی دو ساخته اخیرش به سوژه های مینی مال رو آورده است که مناسب فیلم کوتاه هستند. این فیلم ها سینما نیستند بلکه ادبیاتند. ادبیات فقط یکی از ارکان سینماست اما به طور کامل قابل تبدیل به سینما نیست. 

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود:  سینما باید بر جوهره خود متمرکز باشد. فیلم های اخیر سید رضا میرکریمی فقط روخوانی غیرتصویری داستان های مینی مالند.

وی گفت: پرسوناژ اصلی فیلم سینمایی «امروز» نه ایرانی است نه قابل باور است نه همدلی برانگیز؛ او یک بیمار روانی است که نیاز به معالجه دارد.حرف نزدن «حاج یونس» (پرویز پرستویی) ابلهانه است نه حکم روزه سکوت را دارد نه تقیه.

این منتقد و روزنامه نگار در ادامه افزود: «امروز» فیلم سید رضا میرکریمی نیست بلکه فیلم «پرویز پرستویی» و «سهیلا گلستانی» است؛ آن ها که منکر این نکته هستند هیچ از خود پرسیده اند که چرا «شبنم مقدمی» که به خاطر نقش آفرینی حرفه ای اش در این فیلم، سیمرغ بلورین بهترین بازیگری جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده است در پوستر، عکس ها و تبلیغات فیلم به هیچ وجه دیده نمی شود؟ چرا باید «پرویز پرستویی» و «سهیلا گلستانی» با فیلم سینمایی «امروز» لانسه و «شبنم مقدمی» به حاشیه رانده شود؟

خرازی ها در ادامه به بازی های این فیلم اشاره کرد و افزود: «پرویز پرستویی» در فیلم سینمایی «امروز» حتی گذشته خودش را هم نتوانسته تکرار کند. او به شدت تکراری و کسل کننده است و  بازی «سهیلا گلستانی» در حد تست های بازیگری است و اصلا ارزش بحث ندارد. این خانم نه حس گیری بلد است نه از پس یک زنجموره ساده برمی آید!؟ «سهیلا گلستانی» حتی در حد نوزاد فیلم هم نمی تواند در مقابل دوربین بازی قابل قبولی از خود به نمایش گذارد!؟

وی در ادامه افزود: «امروز» یک فیلم مرده است که تاریخ مصرفش مربوط به حداقل دو دهه پیش است.

شهرام خرازی ها در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: «امروز» سرشار از خطاهای الفبای سینمایی و علمی است. این کدام زنی است که نزدیک به فارغ شدن باشد و نام بیمارستانش را نمی داند. این بیمارستان در کجای شهر واقع شده است که ورود و خروج آدم ها و تاکسی ها در هر ساعت شبانه روز به آن آزاد است. این کدام بیمارستانی است که سوپروایزر و نگهبانش از صبح و شب بدون هر گونه تغییر شیفت سر کار هستند و مشغول انجام وظیفه اند. این کدام بیمارستانی است که بچه نوزاد را می توان به راحتی از دستگاه خارج کرد. این کدام بیمارستانی است که همراه مریض به هر بخشی که دلش بخواهد وارد می شود. این کدام بیمارستانی است که ورود آقایان به بخش زنان مجاز است. اول و آخر سید رضا میرکریمی با «امروز» چه می خواهد بگوید. فیلم «امروز» را باید مثل نوزاد خود فیلم داخل دستگار «انکوباتور» گذاشت و تنفسش را قطع کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • حامد مشایخی فرد ۱۳۹۳/۰۶/۲۸ - ۰۳:۲۰
    0 1
    بدون هیچ اغراقی میتوانم بگویم اقای پرویز پرستویی یک از شاهکار های بازیگری اش را در این فیلم به نمایش گذاشته است
  • زیبا ۱۳۹۳/۰۶/۲۹ - ۱۷:۴۳
    1 0
    بدون اغراق میتوان گفت اقای پرستویی اصلا در این فیلم بازی نمیکنند چرا سکوت و تکرار . روزه سکوت در این شخصیت اصلا معنی ندارد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.