یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

به بهانه ورود یک فیلم به شبکه نمایش خانگی

«زندگی جای دیگریست»؛ فیلمی که با سه نویسنده به نگارش درآمد/ کایدان: زندگی بدون روح آدم‌ها را سوژه قرار دادیم

بابک کایدان-حامد بهداد

سینماپرس: ورود فیلم سینمایی «زندگی جای دیگریست» به شبکه نمایش خانگی بهانه گپ و گفت خبرنگار سینماپرس با بابک کایدان یکی از ۳ نویسنده فیلم را موجب شد. کایدان در این باره گفت: «من، منوچهر هادی و پدرام کریمی تصمیم گرفتیم روزمرگی زندگی های بدون روح آدم ها را به رشته تحریر درآوریم.»

کایدان در ادامه بیان داشت: «پیش از نگارش جلسه ای داشتیم و میان سوژه های مختلف اجتماعی، روزمرگی انسان های بدون روح که به نظر پر رنگ تر از همه می آمد، انتخاب کردیم. اینکه آدم ها زنده هستند اما چنان درگیر روزمرگی شده اند که گویی مرده اند و تازگی را فراموش کرده اند.»

نویسنده سریال «معراجی ها» در ادامه بیان داشت: «با این فیلم خواستیم بگوئیم که زندگی بدون روح با مردن هیچ فرقی ندارد؛ این مسئله ای است که جامعه امروزی به آن دچار شده است. بعد از مشخص شدن قصه فیلم، آدم ها را طراحی کردیم.»

وی افزود: «به عنوان مثال کاراکتر «داود بقایی» که حامد بهداد ایفاگر نقش آن بود با وجود نجات انسانها به واسطه شغلش، درگیر روزمرگی شده بود و زمانی حقیقت مرگ را لمس کرد که خودش در مقابل مرگ قرار گرفت. ما از یک مفهوم اجتماعی و آسیبی که برای جامعه خطرناک است به یک فیلم نامه خوب با شخصیت های پرداخته شده رسیدیم.»

نویسنده «پریناز» پیرامون میزان وجود مابه ازای بیرونی کاراکترهای فیلم اظهار داشت: «طبیعی است که برای نگارش یک فیلم نامه از شخصیت های موجود در جامعه بهره خواهیم برد. هر کدام از ما ۳ نویسنده شخصیتی را دیده بودیم و توانستیم بر اساس آن کاراکترها، به یک شخصیت پردازی دقیق برسیم.»

وی در ادامه افزود: «اصل نگارش فیلم نامه چنین است که برای باورپذیری داستان باید شخصیت ها از دل واقعیت گرفته شوند. در بخشی از فیلم نامه هم کمی تخیل وارد کردیم اما اصل شخصیت ها واقعی هستند و فقط به آنها ابعاد دراماتیک دادیم.»

کایدان پیرامون میزان تحقیق میدانی در مورد سوژه فیلم اظهار داشت: «برای شناخت از افرادی که خودکشی می کنند به بیمارستان لقمان مراجعه کردیم. با مسئولین آن مرکز و آدم هایی که به آن جا مرجعه می کردند برخورد داشتیم. چرا که باید کاراکتر شخصیت ها را باورپذیر می کردیم.»

وی افزود: «هر ۳ نفر به مراکز مختلف مراجعه می کردیم چرا که باید فیلم نامه را گروهی می نوشتیم. هر کدام از ما ۳ نفر بخشی را به فیلم نامه اضافه کرد و نمی توان گفت نگارش کدام یک از ما بیشتر بود. شاید بار دراماتیک داستان را من وارد قصه کرده باشم اما ماحصل نگارش فیلم نامه گروهی صورت گرفت.»

این نویسنده بیان داشت: «دیالوگ نویسی را به ۳ بخش آغازین، میانی و پایانی تقسیم کردیم. پدرام کریمی بخش آغازین، منوچهر هادی بخش میانی و من هم بخش پایانی فیلم نامه را نوشتم. اما بازنگری کلی فیلم نامه گروهی صورت گرفت.»

کایدان که فیلم نامه ای را برای نمایش در جشنواره فیلم فجر نگاشته است، پیرامون فعالیت های کنونی خود بیان داشت: «از ابتدای سال ۲-۳ سریال به من پیشنهاد شده که طرح آن را نوشته ام اما فکر می کنم به دلایل تغییر مدیریت و مسائل مالی تولید آن ها به تاخیر بیافتد. اما مشغول نگارش چند تله فیلم هستم.»

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.