دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳

تاثیرات مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان/۱

حسن پور: از مخاطبان میلیونی کودک غافل شده‌ایم/ آموزش و پرورش دغدغه ای در حوزه سینمای کودک ندارد

سیروس حسن پور*

سینماپرس: سیروس حسن پور کارگردان سینما صبح امروز با بیان اینکه آموزش و پرورش دغدغه ای در مورد مسائل تربیتی سینمای کودک ندارد گفت: متاسفانه ما از مخاطبان میلیونی سینمای کودک و نوجوان غافل شده ایم و حلقه‌های مفقوده بسیاری در جریان سینمای کودک به وجود آمده است.

وی  در گفتگو با خبرنگار سینماپرس در مورد تاثیرات مثبت و منفی آثار سینمایی بر کودکان اظهار داشت: به هر حال مجموعه عوامل باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم به سینمای  تاثیرگذاری روی مخاطبان کودکان و نوجوان دست پیدا کنیم. 

کارگردان «مروارید» در ادامه افزود: به عقیده من، سال‌های قبل سینمای کودک و نوجوان  از رونق و تنوع بیشتری برخوردار بود اما متاسفانه نهادهای مرتبط از جمله وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از متولیان اصلی پرورش صحیح کودکان و نوجوانان از این سینما حمایت فرهنگی لازم را صورت نمی دهد.

حسن پور یادآور شد: آموزش و پرورش نهادی است که در فراگیری فرهنگ فیلم دیدن و قراردادن فیلم و سینما در سبد آموزشی کودکان و نوجوانان نقش بسزایی دارد و این در حالی است که متاسفانه سال هاست این نهاد سینمای کودک و نوجوان را به کل به دست فراموشی سپرده است. 

وی ادامه داد: من شخصاً در این سال‌ها به مسئولان  در  وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده ام تا فیلم‌هایی تولید کنند و روی موضوعات آن که تاثیرات مثبتی روی کودکان داشته باشد، نظارت کافی داشته باشند اما این امر به هیچ وجه محقق نشده است چون دغدغه ای برای بچه ها در این نهاد وجود نداشته است.

کارگردان «چوپان دروغگو» تصریح کرد: اگر نگاهی دقیق و موشکافانه به مسائل تربیتی در زمینه کودک و نوجوان  داشته باشیم خواهیم دید بی جهت نیست که ماهواره مورد توجه مخاطبان میلیاردی کودکان و نوجوان در دنیا قرار گرفته است.

وی گفت: واقعیت این است اگر کودک و نوجوان ما در سالن های سینما فیلمی را کنار همسن و سالان  خود ببینند، اصولاً مقوله سینما و فیلم دیدن برایشان خاطره انگیز و تبدیل به عادت می شود اما متاسفانه این امکان خوب فعلاً در مراکز آموزشی ما به هیچ وجه وجود ندارد و این امر جای تاسف بسیاری دارد.

کارگردان «قطار کودکی» یادآور شد: به طور مثال خود من فیلم سینمایی «مروارید» را دوسال پیش در ژانر کودک و نوجوان ساخته ام و جوایزی دریافت کرده ام اما بعد از دو سال سرنوشت اکران فیلم من در هاله ای از ابهام است و مخاطب فراگیر کودک، فیلم من را هنوز ندیده است که بدانم روی آن ها  تاثیری می گذارد یا نه.

این کارگردان سینما تصریح کرد: این روزها هر یک از فیلمسازان در حیطه کاری خود مشغول به فعالیت هستند و هیچ کس حتی صدای یکدیگر را هم نمی شوند و تنها نقطه قوت باقی مانده در سینمای کودک برگزاری جشنواره است که من این حرکت را تنها حرکت مثبت این موضوع ارزیابی می کنم.

کارگردان «دهقان فداکار» در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: بدون اغراق همه دوره‌های جشنواره کودک و نوجوان و هر محفلی که برای کودک و نوجوان برگزار می‌شود، محملی است برای این که در این نسل بتوان شور و هیجان ایجاد کرد و تلنگری برای مسئولین  است تا از کودکام و نوجوانان  به هیچ غافل نشوند و آنها را فراموش نکنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.