به گزارش خبرنگار سینماپرس، طی روزهای گذشته به دلیل اهمیت بسیار بالای عملکر هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر از تاریخ دوم آذر لغایت ششم دی ماه سال جاری گفتگوهای زیادی با تعدادی از دست اندرکاران سینمای ایران انجام شد و سینماگرانی همچون: پوران درخشنده، جمال شورجه، سید سعید سید زاده، حسن عباسی، نادر مقدس، احسان عبدی پور، مجتبی راعی، پناه برخدا رضایی، جواد اردکانی، جهانگیر الماسی، حسینعلی فلاح لیالستانی، حمید بهمنی، فرزاد موتمن، حبیب الله بهمنی،سعید سعدی، جواد مزدآبادی و پروانه مرزبان طی این بازه زمانی دغدغه های اصلی خود را در مورد عملکرد اعضای این هیات ابراز داشتند.
سینماپرس که در راستای رسالت رسانه ای خود و با هدف یاری بخشی به متولیان جشنواره فیلم فجر دوره سی و سوم در انتخاب صحیح و بی حاشیه فیلمها مبادرت به انجام این گفتگوها نمود گزیده ای مصاحبه های انجام شده را برای آگاهی بیشتر مخاطبان منتشر می نماید:
نادر مقدس کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: سیاست های انتخاب فیلم ها در جشنواره فجر را شورای سیاست گذاری جشنواره تعیین می کند و به همین دلیل آن ها نمی توانند عملکرد مستقلی داشته باشند. به عقیده من سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور باید اساسنامه ای برای این موضوع مهم تنظیم کرده و آن را اجرایی نمایند. سیاست گذاران کلان سینمایی کشور باید افراد زبده و کارشناسان مطرح فرهنگی را دور هم جمع کنند و در این روابط با آن ها گفتگو کنند و در نهایت ماحصل مذاکرات شان را به صورت اساسنامه تنظیم نموده و آن را جزئی تفکیک ناپذیر از سیاست های کلی جشنواره فیلم فجر قرار دهند. یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳
احسان عبدی پور کارگردان فیلم تحسین شده «تنهای تنهای تنها» نیز در گفتگویی اظهار داشت: فیلم های هنری هیچگاه نباید از ویترین جشنواره ها حذف شوند و باید حداقل در این فرصت محدود امکان نمایش آن ها وجود داشته باشد چرا که اینگونه فیلم ها که متعلق به سینمای بدنه نیستند و نمی توانند مثل آن ها عرض اندام کنند. اینگونه فیلم ها ناخودگاه همیشه در محاق قرار می گیرند و شایسته نیست که دست اندرکاران جشنواره ها بیش از این در حق اینگونه فیلم ها اجحاف نمایند. به عقیده من فیلمسازان برند و مطرح اگر فیلم های نازل و دست چندم هم می سازند باید در جشنواره حضور داشته باشند چون این امر می تواند باعث رونق جشنواره شده و برای آن کارکرد داشته باشد و نباید مثل سال گذشته که چند تن از فیلمسازان نامدار با فیلم های سطح پایینی حضور داشتند به وجود آن ها اعتراض شود اما آنچه که مهم است این که باید عدالت میان این دو رعایت شود و در واقع به تمامی گروه ها اجازه حضور در جشنواره داده شود. دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳
مجتبی راعی دیگر کارگردان سینمای ایران نیز در بخشی از سخنان خود خاطرنشان کرد: برخی از فیلمسازان در جشنواره هایی چون فیلم فجر فقط می خواهند به نحوه عملکرد مدیران اعتراض داشته باشند و جنجال آفرینی کنند، رشد اجتماعی و فرهنگی زیادی می خواهد تا ما به اینجا برسیم که نباید به خاطر هر مسئله ای اعتراض کنیم. حتی اگر مسئولین برگزار کننده جشنواره آیین نامه ای هم در رابطه با شاخصه های فیلم ها برای پذیرفته شدن در جشنواره تنظیم کنند باز هم تفسیر های گوناگون از این آیین نامه در رابطه با مصداق ها، اختلاف های زیادی را در میان سینماگران ایجاد خواهد کرد. جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳
جمال شورجه ضمن انتقاد شدید از دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر سال گذشته نیز در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر به دلیل همزمانی این جشنواره با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی می بایست فیلم هایی با موضوعات انقلابی را در اولویت خود قرار دهند و اگر فیلم هایی با محوریت انقلاب وجود ندارد خود این مسئله برای ما یک مصیبت بسیار بزرگ محسوب می شود که متولیان سینمای ایران باید برای برون رفت از این معضل مهم تدبیری ویژه اتخاذ نمایند. ما در سال گذشته شاهد حضور فیلم هایی مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بودیم که برای جشنواره فجر که به نوعی جشنواره انقلاب محسوب می شود باعث افسوس است. عملکرد جشنواره فیلم فجر باید متناسب با ارزش های نظام باشد. هیئت های انتخاب می بایست چندین پارامتر مهم را برای خود در نظر بگیرند و سپس دست به انتخاب آثار بزنند. یکی از مهمترین پارامترها این است که نباید ساختار یک فیلم در اولویت اول قرار گیرد و باید به مضمون آثار توجه ویژه وجود داشته باشد چرا که پیش از این دیده شده بسیاری از فیلم ها به جشنواره راه پیدا کرده اند که از لحاظ ساختاری قوی بودند ولی مضامین آلوده ای داشتند که این نه تنها به سینمای ما کمک نمی کند بلکه به پیکره کلی سینما نیز صدمه می زند و باعث تنش و التهاب در جامه می گردد. شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳
پناه برخدا رضایی دیگر فیلمساز سینمای ایران نیز با تاکید ویژه به دو مبحث ساختار و مضمون گفت: به عقیده من یک فیلم باید از لحاظ ساختاری در حد و اندازه استاندارد باشد و ضمن رعایت مسائل زیبایی شناختی می بایست تمامی عناصر حرفه ای در تولید آن لحاظ شده باشد؛ از طرف دیگر یک فیلم باید از نظر مضمون نیز دغدغه مند باشد و مسلماً اگر فیلمی در هر دو زمینه استاندارهای لازم را داشته باشد می تواند هیئت انتخاب و داوری را به سوی خود جلب نماید. شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳
جواد اردکانی کارگردان ارزشی سینمای ایران نیز گفت: جشنواره فیلم فجر به عنوان جشنواره فرهنگی هنری انقلاب اسلامی شناخته می شود و از همین رو باید فیلم های شاخص ارزشی در اولویت اعضای هیأت انتخاب جشنواره باشند. البته اعضای هیأت انتخاب ناچار هستند تا از میان فیلم های ساخته شده که متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر هستند انتخاب های خود را انجام دهند که به دلیل تولیدات نازل گاهاً اتفاق می افتد که به انتخاب های مطلوبی دست پیدا نمی کنند و از همین رو بالاجبار سایر فیلم ها را به جشنواره راه می دهند به همین جهت بهتر است که متولیان فرهنگ و هنر و تاثیرگذاران تولید آثار سینمایی بیش از گذشته به ساخت فیلم های ارزشی توجه نشان داده و اهداف و رویکردهای خود را به سمت اینگونه تولیدات سوق و گسترش دهند. یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳
جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز با تاکید بر این نکته که گرایش مسئولان در برخورد یا مواجهه سیاسی با فیلم های جشنواره طی تمامی سال ها رنگ و بوی مختلفی گرفته است گفت: مسئولان بیشتر به سمت تولیدات ۱ ساله سینمای ایران رفته اند و از سینمای انقلابی دور مانده اند، هرچند که نمی توان از نیروی انسانی و سرمایه هایی که برای تولیدات این فیلم ها صرف شده است غافل شد اما باید مسئولان برای برگزاری جشنواره انقلاب اهداف خود را از قبل طراحی کرده و سپس اجرایی نمایند.
وی ادامه داد: متاسفانه طی این سال ها هیچگاه اهداف جشنواره فیلم فجر به صورت صریح و روشن تبیین نشده و این جشنواره که به عنوان جشنواره انقلاب شناخته می شود به عنوان محفلی برای نوع خاصی از فیلمسازی با رویکرد ویژه ارزش های نظام و انقلاب اسلامی طراحی و اجرایی نشده است. سهشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳
فرزاد موتمن نیز با تاکید بر اهمیت سینمای مستقل خاطرنشان کرد: امیدوارم که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر شاهد آن باشیم که سیاست گذاران جشنواره نسبت به فیلم های مستقل توجه ویژه ای نشان دهند و فیلمسازان مستقل را نادیده نگیرند. جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۳
حبیب الله بهمنی نویسنده و کارگردان سینمای ایران گفت: جشنواره فیلم فجر می بایست به مثابه آینه ای تمام نما از سینمای انقلاب باشد و تفکرات و نگاههای ارزشی در سینما را بازتاب دهد. ارزش هایی در جامعه ما به طور عام و یا خاص شکل گرفته که از آن ها به عنوان آرمان های انقلاب اسلامی نام برده می شود؛ به همین جهت جشنواره فیلم فجر که در ایام الله دهه مبارکه فجر برگزار می شود این توقع را برای عموم ملت ایجاد می کند که فیلم هایی ارزشی و در راستای اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در آن به نمایش گذاشته شوند. دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳
حسینعلی فلاح لیالستانی نیز در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: من اعتقاد دارم عملکرد هیأت های انتخاب در اغلب ادوار برگزاری جشنواره فیلم فجر همیشه بحث برانگیز بوده است. این هیأت نقش بسیار مهمی برای ساقط کردن یک فیلم از حیات و یا زندگی دادن به آن دارند اما از آنجا که اکثراً اعضای هیأت انتخاب و داوری جشنواره به صورت کاملاً سلیقه ای و بدون در نظر گرفتن پارامترهای سینمایی و تنها بر اساس سلیقه خود دست به انتخاب فیلم های می زنند سینمای ایران هچگاه نتوانسته به مفهوم واقعی حق طلبی و عدالت خواهی دست پیدا کند. سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳
حمید بهمنی نیز ضمن انتقاد از حضور برخی افراد با اندیشه های سکولار در سینمای ایران گفت: سینمای امروز ایران به شدت مورد تاخت و تاز عده ای که اندیشه و تفکر سکولاری دارند قرار گرفته است و این افراد با تیشه به ریشه فرهنگ ایرانی اسلامی ما ضربات مهلکی وارد آورده اند چرا که برخی مدیران رویکردی به فرهنگ انقلابی ما در سال ۵۷ ندارند و در برابر حرکت خزنده این دسته افراد بی انگیزه اند و همین باعث شده که طی سال های اخیر شاهد باشیم در ایام جشنواره فیلم فجر فیلم های ارزشی و انقلابی و شاخص در سینماهای رسانه ها «هو» و مسخره می شود. مسئولیت جشنواره فیلم فجر مسئولیت خطیری است و این جشنواره باید بلا استثنا در راستای اندیشه های ناب انقلابی و نظام باشد درست همانگونه که ما شاهد هستیم در سینمای آمریکا تنها فیلم هایی مجوز ساخت دریافت می کنند که مسئولان کاخ سفید و پنتاگون آن ها را تأیید می کنند در ایران نیز باید دست به تولید فیلم هایی بزنیم که هویت نظام اسلامی ما را تایید می کنند. شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳
جواد مزدآبادی نیز برخورد سلیقه ای اعضای هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را بسیار مهلک و کشنده دانست و گفت: حضور برخی مدیران ناکارآمد در سینما باعث می شود تا با برخی از فیلم ها برخوردهای سلیقه ای صورت گیرد؛ امیدوارم که روزی در سینمای ایران فرا برسد که ریشه تمامی این تفکرات سلیقه ای برکنده شود و مدیران سینمایی و سایر سینماگران بطور واقعی ساختار و مضمون فیلم برایشان در اولویت قرار بگیرد چرا که فرم و مضمون فیلم است که ماهیت اصلی یک فیلم را شکل می دهد و هیأت انتخاب به جای برخورد سلیقه ای باید از منظر کارشناسی شده روی این دو اصل اساسی دقت کافی داشته باشند. چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳
سعید سعدی تهیه کننده سینما گفت: هدف اصلی برگزاری جشنواره فیلم فجر بزرگداشت انقلاب اسلامی بود اما متاسفانه طی سال های اخیر این جشنواره از اهداف اصلی خود دور مانده است. من معتقدم که مسئولین فرهنگی کشور و سیاست گذاران سینمایی می بایست تدبیری بیندیشند تا در جمهوری اسلامی ایران فیلم های زیادی در رابطه با ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تولید شوند تا آیندگان بتوانند از آن ها بهره برداری های درستی بنمایند اما متاسفانه اکثریت مدیران سینمایی و فرهنگی کشور به این مقوله مهم و ارزشمند توجه چندانی ندارند و از همین رو تاکنون بسترسازی مناسبی برای نشر و تولید مباحث ارزشی در تمامی ارکان هنری کشور فراهم نشده است. جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳
پوران درخشنده نیز عدالت را حرف اول در انتخاب آثار دانست و خاطر نشان کرد: توجه به این مسئله که اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر می بایست مانند یک قاضی عادل فیلم ها را داوری نمایند و بتوانند با عملکرد آزادانه خود روی اندیشه هایشان ایستادگی نمایند بسیار مهم و ضروری است. اعضای هیأت انتخاب علاوه بر دقت در این موضوع بسیار مهم باید به ساختار و محتوای فیلم ها به عنوان دو بال اصلی پرواز برای یک فیلم توجه داشته باشند. یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳
پروانه مرزبان تهیه کننده آثار ارزشی سینمای ایران نیز حضور بدون قید و شرط فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر را وظیفه اصلی دست اندرکاران این رویداد مهم سینمایی خواند و گفت: درخواست من از رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر و تمامی متولیان سینمایی کشور این است که به فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی توجه ویژه ای نشان دهند چرا که این فیلم ها بسیار مظلوم هستند و به همین دلیل برای آن ها در اکران، تولید و حضور در جشنواره ها باید اولویت خاصی در نظر گرفته شود. سهشنبه ۲ دی ۱۳۹۳
حسن عباسی بازیگر سینمای ایران نیز در گفتگویی اظهار داشت: بدون هیچگونه غلوی من آنقدر برای نظام قدرت احساس می کنم که اگر فیلمی هم خارج از چارچوب یک دیدگاه خاص خود را بروز دهد هیچ تاثیری بر کلیت نظام نمی گذارد و برخلاف دیدگاه برخی از افراد نگاه انتقادی می تواند به پالایش و استواری نظام کمک کند. این یکی از جنبه های مثبت و نشان دهنده قدرت نظام است که نگاه انتقادی در آن وجود داشته باشد. جمعه ۵ دی ۱۳۹۳
سید سعید سید زاده تهیه کننده سینما نیز در بخشی از سخنانش ابراز داشت: مسئله اصلی ما در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور بصیرت، شناخت و آگاهی است و مسئولین امر در حوزه فرهنگ و هنر باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند. حضرت آقا همیشه در صحبت هایشان به مقوله فرهنگ و هنر توجه ویژه ای داشته اند و بارها فریاد زده اند که مسئولین فرهنگی ما در خواب غفلت مانده اند اما متاسفانه گویا گوش شنوایی وجود ندارد. شنبه ۶ دی ۱۳۹۳
ارسال نظر