دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸

معاون پژوهشی مرکز گسترش در گفتگو با ما:

هدف از برگزاری «همایش بین المللی انیمیشن» ایجاد تعامل میان متولیان اصلی این هنر صنعت در کشور است

علیرضا قاسم خان*

سینماپرس: علیرضا قاسم خان کارگردان مستند و معاون پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اظهار داشت: دومین همایش بین المللی انیمیشن در تلاش برای ایجاد تعامل و نزدیکی دیدگاهها میان متولیان و نهادهای اصلی این هنر صنعت در داخل کشور برای توسعه و حمایت از آن است.

قاسم خان در گفتگو با سینماپرس افزود: این همایش با اهدافی گسترده و طبق مسئولیت هایی که در رابطه با انیمیشن به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی داده شده است برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: شناخت وضعیت تولید انیمیشن یکی از اصلی ترین اهداف این همایش به حساب می آید تا جایگاه واقعی این هنر مورد توجه قرار گیرد. در حوزه تصویر یا فیلم، نقش انیمیشن چندان به چشم نمی آید و این در حالی است که تعداد زیادی از فیلم های جهان در قسمت هایی که تصویربرداری امکان پذیر نیست از انیمیشن برای بازسازی استفاده می کنند.

کارگردان مستند «درخت سخنگو» در ادامه اظهار داشت: بخش هایی از اندک فیلم های سینمایی ایران نیز توسط انیمیشن ساخته شده اند که  چندان به چشم نمی آیند. تغییر شیوه حمایتی از انیمیشن و رساندن آن به مرزهایی جدید در سینمای جهان از اهداف ما است. امیدواریم با ایجاد فضای همدلی و همگرایی میان نهادهای حرفه‌ ای و تولید‌ کننده، سازمان‌ های متولی و سیاستگذار و نهاد های آکادمیک موثر در بخش آموزش و پژوهش، شرایطی را فراهم آوریم تا شاهد رشد و شکوفایی اندیشه و عمل در صنعت نوپای انیمیشن ایران و تعامل حرفه‌ای در جهت افزایش کیفی و کمی تولیدات ارزشمند و کارآمد در این زمینه باشیم.

قاسم خان در ادامه این بحث افزود: یکی از برنامه هایی که در برگزاری این همایش در نظر داریم نزدیک کردن سینمای ایران به جلوه های ویژه است که توسط انیمیشن صورت می گیرد. ضمن اینکه در این همایش فیلمسازان با یکدیگر می توانند وارد بحث و گفتگو شده و زمانی برای آشنایی و همکاری آن ها در آینده فراهم شود.

وی اظهار داشت: در این همایش از آخرین نظرها و از حضور و تجربیات انیمیشن سازان قدیمی ایران در قالب های مختلف بهره مند خواهیم شد و تشکیل کارگروه‌های فنی و نظری و همچنین سخنرانی‌های علمی همراه با نمایش فیلم‌های منتخب انیمیشن طی سه روز، از جمله برنامه‌های این رویداد خواهد بود.

قاسم خان با توجه به محدود بودن قدرت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در بخش های مختلف انیمیشن سازی تصریح کرد: همه بار ساخت انیمیشن نمی تواند به دوش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار گیرد و برای باز کردن راه انیمیشن سازی اینگونه نشست های تخصصی می تواند برای کسانی که به این حرفه علاقه دارند تأثیرگذار باشد.

این کارگردان در پایان از ساخت چند انیمیشن توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داد و گفت: طی روزهای آینده اولین فصلنامه انیمیشن نیز منتشر خواهد شد.

دومین همایش ملی انیمیشن ایران به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در مردادماه ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.