یکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸

دبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران اعلام کرد:

راهکارهای خلق شخصیت‌های انیمیشن با هویت ایرانی بررسی می‌شود

علیرضا قاسم خان*

سینماپرس: دبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران اعلام کرد که در این همایش به صورت کاملا علمی، راهکارهای خلق شخصیت‌های انیمیشن با هویت ایرانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید از علم و دانش کمک گرفت.

به گزارش سینماپرس، علیرضا قاسم‌خان ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: «همانطور که سازمان سینمایی اعلام کرده است، امسال سال انیمیشن نامیده شده است. البته این تنها یک نامگذاری صرف نیست و نشانه توجه سازمان سینمایی به ارزش‌ها و گستردگی انیمیشن در جهان امروز است.»

وی ادامه داد: «امروزه بسیاری از عرصه‌های هنری متاثر از انیمیشن است. در این میان جای خالی انیمیشن‌های ایرانی و شرقی به شدت احساس می‌شود. لذا با تاکید سازمان سینمایی و با همکاری بزرگانی چون علی‌اکبر صادقی، اکبر عالمی، سعید توکلیان و جوانان عرصه انیمیشن، چراغ برگزاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران روشن شد.»

معاونت پژوهشی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر پیگیری‌های این مرکز پیرامون تولید انیمیشن کوتاه و بلند خاطرنشان کرد: «در سال جدید، مرکز تنها به کار تولید انیمیشن نمی‌پردازد و تصمیم گرفتیم جریان علمی- پژوهشی را در عرصه انیمیشن راه‌اندازی کنیم. در این مسیر اساتید دانشگاه، مترجمان و بزرگان عرصه انیمیشن با ما همکاری می‌کنند.»

وی افزود: «بعد از اعلام فراخوان همایش، بیش از ۶۰ مقاله تخصصی در حوزه انیمیشن به دستمان رسید که به نظرم رقم قابل قبولی است. از میان این تعداد بیش از ۲۰ مقاله که هر کدام ایده نویی را به همراه دارند، انتخاب شدند. البته ناگفته نماند که توان فرهنگی و علمی انیمیشن ایران بیش از این‌هاست و این مقالات به عنوان نمونه در پایان همایش، در قالب کتاب در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.»

قاسم‌خان از تشکیل هفت کارگروه تخصصی در دومین همایش ملی انیمیشن ایران خبر داد و عنوان کرد: «در هر گروه موضوعات تخصصی حوزه انیمیشن به بحث و تبادل نظر گذاشته می‌شود. ما نیاز داشتیم گروهی از متخصصان انیمیشن را کنار هم جمع کنیم تا از طریق گفت‌و‌گو، پیشنهادات آنها را به سازمان سینمایی اعلام کنیم. اگر در هر کارگروه ۱۰ نفر فعالیت داشته باشند، ما می‌توانیم از نظر ۷۰ متخصص حوزه انیمیشن در این همایش بهره‌مند شویم. نتایج حاصل از این گفت‌و‌گو ها نیز در قالب کتاب بعد از همایش منتشر می‌شود.»

وی علمی بودن این همایش را نقطه قوت آن دانست و اظهار داشت: «در هر حرفه‌ای اگر زیربناهای تئوریک و نظری را نشناسیم، به عمل‌گرایی صرف دچار می‌شویم. آمریکا به عنوان قطب انیمیشن جهان بدون ساخت زیربناهای تئوریک هرگز به چنین قابلیتی نمی‌رسید. باید ببینیم انیمیشن ایران فکری به حال هویت انیمه‌های ایرانی و شرقی برای معرفی به جهان و استفاده داخلی داشته است؟ همایش ملی انیمیشن کاملا علمی است و اگر از عهده برگزاری آن به صورت علمی و تخصصی بربیاییم، مایه مباهات است.»  

دبیر همایش ملی انیمیشن ایران تاکید کرد: «بسیاری از انیماتورهای ایرانی در شرکت‌های بزرگ بین‌المللی فعالیت می‌کنند اما آیا هویت ایرانی‌شان را به این شرکت‌ها برده‌اند؟ در این همایش به صورت کاملا علمی راهکارهای خلق شخصیت‌هایی با هویت ایرانی مورد بررسی قرار می‌گیرد و برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید از علم و دانش کمک گرفت.»

وی ادامه داد: «وظیفه مرکز گسترش و سازمان سینمایی، ورود به بحث‌های عملی و اجرایی نیست. بدون پشتوانه تحقیقاتی در حوزه عملی نمی‌توانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و آن وقت است که دیگران می‌توانند برای ما خط مشی تعیین کنند.»

قاسم‌خان در پایان، حضور کارگردانان و تهیه‌کنندگان سینمای داستانی را در این همایش ضروری دانست و گفت: «تهیه‌کنندگان بخش‌های دولتی و خصوصی با حضور در این همایش می‌توانند با قابلیت‌های انیمیشن آشنا شوند و از طرفی انیماتورها نیز نسبت به نیاز سینمای داستانی به شناخت کافی برسند. همچنین کارگردانان می‌توانند برای به تصویر کشیدن ایده‌هایشان از انیمیشن استفاده کنند و این مساله می‌تواند به جریان مستمری در سینمای ایران تبدیل شود. وظیفه همایش ملی انیمیشن ایران ایجاد همدلی میان هنرمندان برای بهبود وضعیت انیمیشن است.»

دومین همایش ملی انیمیشن به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و با همکاری دانشگاه صدا‌وسیما، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه هنر، دانشگاه تربیت مدرس و مدرسه ملی سینما، با حضور ۱۲۰ انیماتور و متخصص حوزه انیمیشن برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.