دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲

پیشنهاد انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینما به خاموشی

«لانتوری» و مسئله‌ای به نام تحریم خاموش فیلم در حوزه هنری!

لانتوری

سینماپرس: انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی نامه‌ سرگشاده‌ای نوشت و با توجه به پرهیز از نمایش فیلم «لانتوری» در سینماهای حوزه هنری، پیشنهادی را مطرح کرد.

به گزارش سینماپرس، در این نامه خطاب به حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی با اشاره به حضور این مسئول به عنوان عضو شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که زیر پروانه‌های نمایش را امضا می‌کند، مطرح شده است که نمایش ندادن فیلم‌هایی که با امضای آنها پروانه گرفته است، نادیده گرفتن امضای اعضایی است که به این فیلم‌ها پروانه داده‌اند.


در بخش دیگری از این نامه خطاب به ریاست سازمان تبلیغات اسلامی که حوزه هنری زیرمجموعه تحت مدیریتش است، پیشنهاد شده است که از شورای پروانه نمایش استعفا کند، چون مجموعه‌ تحت مدیریتش - حوزه هنری - به مصوبات شورایی که ریاست سازمان تبلیغات هم یکی از اعضای آن است، بی‌توجه است و به امضای رئیس سازمان بالادستی‌اش بی‌توجهی می‌کند. فیلم «لانتوری» رضا درمیشیان از مقطعی که اکرانش را آغاز کرده است، در سینماهای تحت مالکیت حوزه هنری به نمایش درنیامده است. این موضوع باعث شده است که اکران آن در شهرستان‌ها از قوت لازم برخوردار نباشد.
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تا به حال از اعلام موضع قاطع نسبت به تحریم فیلم لانتوری امتناع کرده است، اما واقعیت این است که حوزه با اکراه از نمایش این فیلم در سالن‌های خود به بدون اینکه به این مسئله رسمیت ببخشد، فیلم لانتوری را تحریم کرده است.

پیش از این اظهارنظرهایی در رابطه با اینکه سینمادارها نسبت به انتخاب فیلم‌ها برای نمایش در سالن‌های خود حق انتخاب دارند یا خیر در فضای رسانه‌ای مطرح شده بود. علی سرتیپی که از او به عنوان یکی از وزنه‌های اصلی سیستم پخش فیلم در ایران یاد می‌شود، در سخنانی که در برنامه سینمایی هفت بر زبان آورد، به نوعی به اقدام اخیر حوزه هنری حق داد. او با قانونی خواندن رفتار حوزه هنری در اختصاص ندادن سالن به فیلم «لانتوری» آن را اختیار هر سینماداری عنوان کرده و گفته بود «ما به عنوان سینمادار هیچ تعهدی به هیچ فیلمی نداریم که الزاماً فیلمی را اکران کنیم! خود من نیز تاکنون تصمیم به اکران نکردن فیلمی گرفته‌ام. هیچ سینمایی اجباری برای اکران ندارد. قطعاً به لحاظ قانونی همچنان که سال‌ها این اتفاق افتاده است، کسی نمی‌تواند با حوزه برخورد کند و رفتارش قانونی است.»

*روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.