شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷

ورزی: هجمه و حمله به معمای‌شاه را پیش‌بینی می‌کردم

محمدرضا ورزی

جوان: کارگردان مجموعه تلویزیونی معمای شاه، با حضور در شبکه خبر از قرائت این سریال از تاریخ معاصر دفاع کرد.

محمدرضا ورزی که گفته بود تا بعد از پایان مجموعه «معمای شاه» مصاحبه نخواهد کرد، در یکی از معدود اظهاراتش درباره این سریال، قرائت تاریخی از دوران پهلوی دوم را نگاه دراماتیک به تاریخ دانست و آن را با سریال تاریخی «سربداران» مقایسه کرد. مجموعه تاریخی «معمای شاه» که با پخش هر شبه تلویزیون قرار است در دهه فجر امسال ادامه داشته باشد به زندگی و حکومت پهلوی دوم اختصاص دارد. این مجموعه تلویزیونی روایت تاریخ دوره پهلوی را از سال‌های آخر ولیعهدی محمدرضا پهلوی آغاز کرده و در شب‌های اخیر به حوادث دهه 50 رسیده است.

محمدرضا ورزی، نویسنده و کارگردان این سریال فاخر تلویزیونی که سعی کرده کمتر در قبال انتقادها و نظرات مختلف درباره «معمای شاه» سکوت کند، با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، از ساخت این سریال و مواضع آن نسبت به حوادث تاریخ معاصر دفاع کرد. ورزی در این برنامه گفت: فیلمسازها قرائت‌های مختلفی از وقایع دوره پهلوی دارند و سریال «معمای شاه» نیز قرائت من از دوران پهلوی بود و برخی سؤال می‌کنند که چرا قرائت من به این شکل بوده است. ما باید بدانیم در هالیوود هم این شکل فیلمسازی رایج است. برای مثال درباره حضرت مسیح بیش از ۲۰ فیلم تولید شده که هر کدام یک روایت متفاوت دارند. 

ورزی ادامه داد: بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب یک کار جدید را باید با پلانی کلی تجربه می‌کردیم. ما می‌توانیم هر دوره از سریال «معمای شاه» را تبدیل به یک سریال جداگانه کنیم. از روز اولی که شروع به نگارش این فیلمنامه کردیم، پیش‌بینی کردم که هجمه‌ها و حمله‌های زیادی به سمت این سریال روانه خواهد شد. بسیاری از افراد در بیرون از مرزهای جمهوری اسلامی موجی درست کردند تا خاندان پهلوی را تطهیر کنند، اما با وجود اسناد مختلف، این اتفاق نمی‌افتد. من با متهمان زیادی از جمله «عزت شاهی» نیز درباره دوره پهلوی صحبت کردم. یکی از نقدهایی که به معمای شاه وارد می‌شود، تفاوت نگاه این مجموعه به تاریخ معاصر نسبت به دیگر سریال‌هایی است که نگاهی به وقایع تاریخ پیش از انقلاب است.

کارگردان مجموعه معمای شاه درباره این انتقادات نیز گفت: نگاه من به سریال معمای شاه مستند نمایشی است و نباید این سریال را با سریالی مانند شهرزاد که ملودرام خانوادگی است، مقایسه کنیم. در سریال معمای شاه، هر یک از اعضای خانواده وزیری قشری از یک طبقه اجتماعی بود. نقدهای مثبت و منفی زیادی به سریال شد، اما باید بدانیم که نقد با تخریب متفاوت است. 

لازم به ذکر است، مجموعه تلویزیونی معمای شاه تنها مجموعه فاخر در حال پخش از تلویزیون است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.