چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶

توکلی: جریان‌ انحرافی، سینمای شبه روشنفکری را به کشور تحمیل کرد

هوشنگ توکلی

فارس: هوشنگ توکلی گفت: جریان انحرافی در سینما باعث شد تا سینمای شبه روشنفکری به ما تحمیل شده و سینمای مردمی و هنرمندان مردمی پس زده شوند.

برنامه زنده «فار 30نما» با عنوان  بررسی تغییرات احتمالی در جشنواره فیلم فجر با حضور هوشنگ توکلی، مرتضی علی عباس میرزایی و محمد آفریده در خبرگزاری فارس  با اجرای محمد نجفی زاده برگزار شد. 

در ابتدا محمد آفریده ضمن عذرخواهی از خانواده شهدا بابت تهیه فیلم  «یک خانواده محترم» تاکید کرد که در ادامه مسیر کاری خود تلاش خواهد کرد تا اشتباهاتش را جبران کند.

هوشنگ توکلی درباره تغییرات احتمالی جشنواره فیلم فجر گفت: دو شخصیتی که نام آنها برده شده آقایان میرکریمی و شاهسواری  شریف، محترم و زحمتکش هستند . آقایان دو شخصیت فرهنگی هستند که  کاندیدای احراز این مقام‌اند  بحث بیشتر سر این است که آیا جشنواره فیلم فجر را باید بخش خصوصی اداره کند ؟و این کار چقدر در رشد و اعتلای سینمای ما موثر است یا به آن ضربه می‌زند. در طی این سالها به اندازه کافی درباره نقاط قوت و ضعف مدیران صحبت شده که تکرار آنها از حوصله اهالی سینما خارج است اما مجموع کسانی که در طی این سالها در حوزه مدیریت فعالیت کردند راه را نتوانستند درست ادامه دهند و تدبیری برای درمان بیماری های سینما در نظر نگرفتند. سینما در حوزه مدیریتی به صورت وصله  و پینه‌ای جلو می رود و اداره می‌شود. معضلات سینما بیشتر شده است و حداکثر این بوده که برای یک مشکل صورت مساله را پاک کرده اند و  آن مساله را یا تعطیل کردند یا ترمیم مقطعی صورت گرفته است. 

وی ادامه داد: به عقیده  من  در شرایطی که وزیر عوض شده و ایشان به اهالی هنر وعده هایی دادند،  یک بار برای همیشه به معضلات سینما کارشناسانه و با کمک اهالی سینما توجه کنند.  اگر آقای صالحی بیاید و اهالی و منتخبینی که  اهل ایده، تجربه و تخصص هستند را دعوت کرده و در  شورایی  در کنار ایشان قرار دهند، می‌توانند راه کار مناسبی را برنامه ریزی کنند.

محمد آفریده درادامه برنامه گفت:جشنواره فجر پویایی ندارد. هر دولتی یک جایزه را کم یا زیاد می کند و ساختار جشنواره در گذشته باقی مانده و  این جشنواره بعضا  به بده بستان افراد تبدیل شده است. جشنواره باید تاثیرگذار باشداما به دلیل تغییر مدیران تاثیرگذاری و چابکی اش را از دست داده است که این باعث خسارت می شود. نمی توان سینما را از هدایت و حمایت رها کرد. بحث این است که مدیریت باید پویا باشد، نگاه های متنوع را اخذ کند و دایره مشورتش را وسیع تر کند. طیف گسترده سینما باید در کنار هم بنشینند و به نکات مشترک برسند.

وی ادامه داد: در سینمای داستانی با مشکلات و گرفتاری‌های زیادی مواجه هستیم. مشکلاتی که باید برای حل آنها تحولی در این عرصه ایجاد شود. ما اکنون یک نسل جوان پر انرژی و با دانش و صاحب افکار نو داریم که طبیعتا باید براساس این مقتضیات نسل جدید رویکرد سازمان را تغییر دهیم. 

وی درباره سیاستگذاری در سینما توضیح داد: اقتضای سینما این است که وقتی سینما را رها کنید به سمت گیشه می‌رود اما انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و باید به این مهم توجه شود. اعتقادم این است که جشنواره فیلم فجر باید مرکزیت قدرتمند پیدا کند و در منطقه حرف اول را بزنیم. 

مرتضی‌علی عباس میرزایی کارگردان جوان فیلم «انزوا» نیز دراین باره توضیح داد: جشنواره باید ساز و کار جدی و درستی داشته باشد. باید نگاه تخصصی به جشنواره فیلم فجر شده و از حمایت خانه سینما و صنوف به درستی استفاده شود. ما براساس اسم نباید قضاوت کنیم . جشن های انقلاب بایدهمیشه پرقدرت برگزار شود  و راهکار ارائه دهیم . باید از بزرگترها و باتجربه‌ها در سینما  استفاده کنیم و مشورت بگیریم و احترام بگذاریم.

توکلی در ادامه برنامه گفت: سینما فرهنگ و هنر غالب برای همه ملت ها است و سینما ابزاری در اختیار ما گذاشته که بتوان فرهنگ را از نسلی به نسل دیگر انتقال داد. ما شبانه روز کار کردیم و حاصلش را در نسل سوم انقلاب می توان دید اما  جریان هایی در گلو گاه های فرهنگی و هنری انقلاب ایجاد مانع کردند. این جریان نمونه ای به حضرت امام  معرفی کردند که جریان انحرافی را به وجود می آورد. 

وی ادامه داد: اعتراض چند روز پیش آقای مشایخی در جشن انجمن منتقدان به شخص عزت الله انتظامی نیست، بلکه به زد و بندهایی است که در گلوگاه های سینما انجام شده و برای همه شناخته شده است و باعث شد ما در طول این سالها بهترین ها را از دست دهیم.

این جریان انحرافی سینمای مردمی و  هنرمندان مردمی را پس زد و سینمای انتلکتوئل و شبه روشنفکری (که راه به جایی نمی برد)را تحمیل کرد. با این وجود، فیلمسازان ما و مردم این سینما را قبول نکردند و در نهایت، زمین بازی را عوض کردند.  

توکلی ادامه داد: جشنواره زمین بازی است، اگر آقای صالحی قصد دارد موفق عمل کند باید از فیلمسازان باتجربه مثل مسعود کیمیایی استفاده کند و از آن نسل بهره ببرد. من با ایشان چندان رفاقتی ندارم اما او فیلمسازی است که در مملکت مانده و کار کرده، پس امروز نباید سرگردان شود و نداند چه کند. اساسا اگر سینمایمان درست شود مشکل جشنواره نخواهیم داشت. 

جشنواره ها اگر اصیل باشند منشاء فکر و ایده می شوند برای آینده . ما باید امنیت تولید فیلم را فراهم کنیم تا خوراک برای جشنواره فراهم شود. 

آفریده در ادامه توضیح داد: این سینما گنجایش همه طیف ها را دارد و تنها  مشکل، منافع و زیاده خواهی است.این منافع باعث شده که اجازه ورود به جوانان را نمی دهند. زمان جنگ جوان ها با جسارت و شجاعت در مقابل دشمن ایستادند چگونه است که امروز  از جوان ها  می ترسیم. سینما در عرصه هایی که دست جوان ها هست موفق عمل می کند.  سینما طیف‌های  مختلف می خواهد . سینما نیاز به نگاه همدلانه دارد. من اعتقادم این است که انقلاب ظرفیت درونی جامعه را مثل کوه آتشفشان فعال کرد. با این همه هنوز در مدیریت ها مشکل داریم و مدیری  نداریم که بداند چگونه با انژری رها شده برخورد کند. جشنواره باید از همه نگاه ها و تجربه ها استفاده کند. این باید در همه عرصه ها اتفاق بیافتد. ما همه جا مشکل داریم چرا که متاسفانه حالا میز، برای مدیران مهم است. 

توکلی در ادامه گفت: نقش نهادها در تخریب یا سازندگی بسیار مهم است . اگر صدا و سیما در طی این ده سال گذشته درست عمل می‌کرد امروز سینمای ما این بلاها سرش نمی آمد.

آفریده نیز در بخش دیگر برنامه گفت: متاسفانه ساختار های ما بسیار قدیمی است. سازمان ها باید ساختارشان را عوض کنند. انقلاب ما نیاز دارد که جوان ها در جاهای مهم حضور داشته باشند. باید انرژی ایجاد شود و اگر پنج فیلم بلند می سازیم 500 فیلم کوتاه بسازیم تا استعدادها را کشف کنیم. ما در جمهوری اسلامی می توانیم 50 جشنواره داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.