کل اخبار:313
-
۱۳۹۷-۰۳-۱۵ ۱۵:۳۱
واکنش دادستان کل کشور به کمپین بازگرداندن بازیگر فاسد
سینماپرس: دادستان کل کشور امروز در یک سخنرانی به مناسبت ۱۵ خرداد به کمپین بازگرداندن بهروز وثوقی و پشت پرده آن اشاره کرد.
-
۱۳۹۷-۰۳-۰۹ ۱۱:۰۰
به کجا چنین شتابان (۹)
حماقت یا حمایت فرهنگی؛ مساله این است!/ وقتی بی عرضگی و ناتوانی مدیران، امنیت و استقلال فرهنگی جامعه را مخدوش می کند
سینماپرس: نهادینه سازی مولفه های غربگرایی، زندگی سکولار و اباحی گرایی از یکسو و بی توجهی به استقلال فرهنگی، اقتصادی و نظامی کشور، ارتقای فرهنگ عمومی جامعه و آرمان های انقلاب مردم ایران از سوی دیگر توصیف بهتری از فرهنگسازی سینمای جمهوری اسلامی است، در نسبت با تعاریف رویایی، اغراق آمیز و خلاف واقعی که مدیران سینمایی از تاثیرگذاری های این سینما ارائه می دهند.
-
۱۳۹۷-۰۳-۰۲ ۱۱:۴۷
به کجا چنین شتابان (۸)
مدیریت مدبرانه و گُل و بُلبُل جلوه دادن فضای ولنگاری فرهنگی
سینماپرس: نقش کلی فرهنگ و هنر و بالاخص صنعت سینمای ایران در گسترش مفاسد و آسیب های اجتماعی، نقشی مغفول مانده است. در دهه های اخیر صدها فیلم اجتماعی با ادعای انعکاس واقعیات جامعه و مشکلات مردم ساخته شده و این همه در حالی است که به سختی می توان فیلمی را یافت که بر مشکلات قشری که آنها را سوژه کرده است، اثر مثبتی داشته باشد.
-
۱۳۹۷-۰۲-۲۶ ۱۱:۱۷
به کجا چنین شتابان (۷)
اتلاف عُمر مردم در اجرای سلیقگی قوانین فرهنگی
سینماپرس: در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی، هفت فیلم صدرنشین گیشه، بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان فروش داشتند، اما این فیلم ها چه تأثیری در بهبود فرهنگ عمومی جامعه داشته اند؟ آیا متولیان رسمی امر هنر و بالاخص سینما در وزارت ارشاد و بویژه معاونت نظارت و ارزشیابی حاضرند به جامعه توضیح دهند که بالغ بر ده ها میلیون ساعت از عمر جامعه اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۶، صرف تماشای آثار هجو و بعضا مبتذل و بی خاصیت شده، چه فوایدی را برای جامعه و مخاطبان این آثار در پی داشته است؟
-
۱۳۹۷-۰۲-۱۷ ۱۱:۴۵
اندر احوال جشنواره جهانی فیلم فجر
از نفوذ فرهنگی تا حیات خلوتی از جنس اپوزیسیون نظام/ وقتی دیپلماسی فرهنگی در جشنواره جهانی وارونه ترسیم می شود!
سینماپرس: حاشیه های جشنواره جهانی فجر به مراتب بیشتر از جشنواره ملی فجر است به طوری که هر کدام می تواند سوژه ای جداگانه برای پرداخت باشد، با بررسی خیلی از بخش های جشنواره و البته شعارهای ریز و درشت آن مانند دیپلماسی فرهنگی می توان دریافت که عموما در تقابل با دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی فعالیت نموده است.
-
۱۳۹۷-۰۲-۱۵ ۰۹:۲۴
جایزه محمد امین! از برای ستایش گر معنویت مدرن
واقعیت دیپلماسی فرهنگی جشنواره جهانی فجر در آن سوی ابرهای تمدن اسلامی
سینماپرس: ماهیت معنویت مُدرن، لیبرالیستی و اباحیگراست؛ یعنی باید و نبایدی برای زندگی انسان تعیین نمیکند و خط قرمزی در مقابل آن ترسیم نمیشود. همانطور که در فیلم دیدیم تجاوز منفور بود چون به حقوق شخصی فرد خسارت وارد میکرد لکن فحشا مقبول و پذیرفته شد. حال خود قضاوت کنید چرا فیلمی با این فلسفه و رویکرد ساخت باید جایزه محمد امین جشنواره بین المللی فجر را در نظام جمهوری اسلامی دریافت کند؟
-
۱۳۹۷-۰۲-۰۵ ۱۲:۱۳
به کجا چنین شتابان (۶)
نقش مدیریت جشنواره ای در واتیکانیزاسیون فرهنگی
سینماپرس: شرایط حال حاضر فرهنگی و سینمایی کشور تا به آنقدر دردآور و در عین حال از هم گُسیخته است که مدیران و متولیان سینمایی، هنگام مواجهه با انتقاداتی که برگرفته از بیانات و مطالبات رهبری است، به شدت آشفته می شوند و در این شرایط به همان میزان هنگام گزارش دهی و موجه جلوه دادن عملکرد خویش، معظم له و سیاست های کلان نظام را دستاویز قرار می دهند.
-
۱۳۹۷-۰۱-۲۲ ۱۴:۰۱
به کجا چنین شتابان (۵)
جای خالی آوینیون در هفته هنر انقلاب اسلامی
سینماپرس: منتقد متعهد انقلابی با نگاه دائم به افق های تمدنی، خود را مقیّد به صیانت از تک تک مؤلفه های فرهنگ اسلامی ایرانی به ویژه مؤلفه های تمدنی در فرهنگ عمومی جامعه و سبک زندگی افراد دانسته و وضعیت هر یک از مؤلفه ها را مورد رصد و پایش مداوم قرار می دهد اما مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی چنین دغدغه هایی ندارند، چرا که نمی توان پذیرفت فردی دارای این سطح از دغدغه و مسئولیت پذیری باشد اما ماحصل تلاش و مدیریت و سیاست گذاری او برای نمونه به آثاری چون عرق سرد، هجوم، نهنگ عنبر، من سالوادور نیستم، اکسیدان، دلم میخواد، ۵۰ کیلو آلبالو، آینه بغل، خرگیوش، مصادره و امثالهم ختم شود.
-
۱۳۹۶-۱۲-۲۳ ۱۱:۱۷
به کجا چنین شتابان (۴)
مسئولیت های فراموش شده در دوران مدیران منافق فرهنگی
سینماپرس: می بایست به مدیران محترم فرهنگی که نگران تضییع حق الناس و به تعبیر بهتر حقوق برخی سینماگران روشنفکر غربگرا و سکولار هستند یادآور شد که هنرمند بودن مجوز سیاه نمائی و ناامید کردن مردم نیست و مدیر فرهنگی موظف است در حیطه مدیریتی خویش از حقوق فرهنگی ملت و نظام اسلامی در شرایط منازعه فرهنگی جمهوری اسلامی و نظام سلطه دفاع نماید.
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۶ ۱۲:۵۲
به کجا چنین شتابان (۳)
مدیریت منافقانه فرهنگی در زیر شعار حق الناس/ چرا باید حقوق فرهنگی ۸۰ میلیون انسان پایمال شود؟!
سینماپرس: در دهه های گذشته بسیاری از مدیرانی فرهنگی جمهوری ابا داشته و دارند از اینکه خود را مدیر انقلابی نامیده و به جامعه معرفی کنند، چرا که از یکسو فاقد ویژگی های مدیر انقلابی هستند و از سوی دیگر، در صورت خوردن برچسب انقلابی، توسط هنرمندان و روشنفکران غربگرا و رسانه های آنها مورد شماتت، تحقیر و تمسخر قرار می گیرند.
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۵ ۱۵:۲۴
وقتی برای فرزندانمان قهرمان پروری نداریم!
فیلم/ نفوذ فرهنگی و خواب عمیق مدیران فرهنگی
سینماپرس: نفوذ فرهنگی از کودکان شروع می شود و در آشفته بازار امروز و غیرت زدوده شده از ساحت مدیریت فرهنگی کشور، گویی دیگر دغدغه ای برای حفاظت از نسل آینده این مرز و بوم باقی نمانده است!
-
۱۳۹۶-۱۲-۱۴ ۱۱:۴۵
خاطرات درون خانوادگی فجر سی و ششم (۲)
سینمای اجتماعی یا ژانر نکبت!/ وقتی ناتوانی یا خیانت مدیران در مسیر اضمحلال فرهنگی، حق الناس را ضایع می کند
سینماپرس: جشنواره سی و ششم پنجمین جشنواره در دوران اعتدال گرایان بود، در حالیکه مدیران فرهنگی اعتدال ترجیح دادند به جای پاسخ گویی هرساله به اعتراضات علما، منتقدان و هنرمندان انقلابی به محتوای مخرب آثار ساختارشکن و مسأله دار، از اساس صورت مسأله را حذف کرده و با کوچک کردن جشنواره، عرضه بخش عمده فیلم های سینمایی را به زمان اکران موکول کنند تا بولتن نویسان نتوانند با انتقاد از محتوای آلوده و چرک آنها روشنگری نموده و اسباب عدم اکران فیلم ها و به تعبیر دبیر جشنواره، ضایع کردن حق الناس را رقم بزنند!
-
۱۳۹۶-۱۲-۰۲ ۱۰:۲۳
به کجا چنین شتابان (۲)
راضی سازی همگان زیر سایه مدیریت منافقانه فرهنگی
سینماپرس: مدیران فرهنگی در حداقل چهار دولت سیاست راضی سازی همگان را دنبال و به تبع آن سعی کردند بخش زیادی از هنرمندان غیرمتعهد را راضی نماید، در حالی که این سیاست نتیجه ای جز وقیح تر شدن و طلبکاری مضاعف جریان منوالفکر غالب بر عرصه فرهنگ و هنر، نادیده گرفتن حقوق فرهنگی مردم مسلمان ایران و جلوگیری از رشد و پویایی هنرمندان متعهد نداشته است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۶
به کجا چنین شتابان (۱)
وقتی مدیران فرهنگی و سینمایی کشور، حقوق فرهنگی ملت را پایمال می کنند
سینماپرس: در نگاه مدیران سینمایی جشنواره همپای سینما رُشد می کند؛ به جای آنکه چندین قدم از سینمای جاری جلوتر باشد و آن را راهبری نماید! سطح انتظار و افق دید این مدیران به مهمترین رویداد سینمایی جمهوری اسلامی در همین سطح بوده و در دادن افق های استراتژیک به جشنواره فیلم فجر و تعریف اهداف راهبردی ناتوان هستند؛ البته ناتوانی بهترین حالت است وگرنه چنین رفتاری خیانت عامدانه به فرهنگ و امنیت فرهنگی جامعه خواهد بود.
-
۱۳۹۶-۱۱-۱۱ ۱۳:۱۱
چرا رسانه ها انسان مسلمان ایرانی را رقاص می خواهند! (۴)
رسانه ملی و نفوذ خزنده رقص در برنامه ها/ وقتی نفوذ فرهنگی از کودکان شروع می شود
سینماپرس: پس از تحلیل محتوایی رقص، انواع آن و مفاهیم دینی؛ تاریخچه ورود رقص به ایران در دوران پهلوی مورد بررسی قرار گرفت و به تحولاتی که در عرصه رقص و موسیقی با تحقق انقلاب اسلامی روی داد اشاره ای شد تا زمینه سازی های صورت گرفته در زمینه رجعت فرهنگی پس از انقلاب مشخص گردد. حال در ادامه این فرآیند نقش جریان رفورمیست (اصلاح طلب) و بالاخص حاکمیت تکنوکرات های فرهنگی بر عرصه رسانه ملی در ترویج سبک زندگی غربی مورد تحلیل قرار گرفته است.
-
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۲:۵۲
لُس آنجلس نشین ها و تولیداتی که با گوش شنیده نمی شوند/ از ویدئو تا ماهواره؛ استراتژی ترویج هنر سفارتی
چرا رسانه ها انسان مسلمان ایرانی را رقاص می خواهند! (۳)
سینماپرس: پس از بررسی و تحلیل محتوایی رقص و انواع آن و رابطه اش با مفاهیم دینی، تاریخچه ورود رقص به ایران در دوران پهلوی بررسی شد. در ادامه در این بخش تحولاتی که در عرصه رقص و موسیقی با تحقق انقلاب اسلامی ایران روی داد و منجر به کوچ رقاصان و خوانندگان به خارج از کشور شد، مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود چگونه غرض ورزی و یا بی عرضه گی برخی مدیران فرهنگی باعث گشت تهاجم فرهنگی در اواخر دهه شصت شکل گیرد و بستر رجعت فرهنگی را مهیا سازد.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۷ ۱۱:۴۶
چرا رسانه ها انسان مسلمان ایرانی را رقاص می خواهند؟ (۲)
ظهور و بروز مَهوَشیسم بر بستر صنعت سینمای ایران
سینماپرس: پس از بررسی و تحلیل محتوایی رقص و انواع آن و رابطه اش با مفاهیم دینی در قسمت ابتدایی این سلسله یادداشت، در ادامه تاریخچه ورود رقص به ایران در دوران پهلوی بررسی خواهد شد تا نقش سینما و تلویزیون در این دوران بر ترویج رقص مورد مداقّه قرار گیرد؛ زمانی که تلویزیون با پخش برنامه های فکاهی، آواز، جشن و ...، و صنعت سینمای ایران نیز با پرده دری های هتاکانه و متنوع خود بر این امر به صورت ویژه و ملموس تمرکز داشتند.
-
۱۳۹۶-۱۰-۲۰ ۱۳:۱۵
یادداشت اختصاصی سینماپرس(۱)
چرا سینما و تلویزیون ما را رقاص می خواهند!
سینماپرس: گسترش محسوس و نامحسوس پدیده رقص و انواع آن در آثار تولید شده در سینما، تئاتر و بالاخص رسانه ملی و تلویزیون، ما را بر آن داشت تا در آستانه برگزاری جشنواره های تئاتر و فیلم فجر که احتمالا همراه با آثاری از این دست خواهد بود، به بررسی و تحلیل محتوایی رقص و انواع آن، سابقه تاریخی و رابطه آن با مفاهیم دینی پرداخته و درادامه نگاهی داشته باشیم به آنچه امروز با پررنگ شدن این پدیده در فرهنگ و هنر ما در قاعده نفوذ فرهنگی در حال روی دادن است.
-
۱۳۹۶-۰۳-۱۷ ۱۳:۳۴
نفوذ فرهنگی (۱۱)
نفوذ فرهنگی؛ تدبیری که صنعت سینمای ایران را به ابزار پول شویی تبدیل نمود
سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ اگر چه امروزه نفوذ فرهنگی با موضوع نفوذ اقتصادی همراه میگردد، در کالبد هنر سفارتی ظهور و بروز مینماید، موفق می شود با چمدان هایی حامل فیلم های سینمایی ویژه و خاص، به مقصد برلین و... قصد سفر کند، بر بستر فقر ناشی از بی تدبیری متولیان فرهنگی و عدم توجه ایشان به موضوع معیشت هنرمندان، به حضور معنی دار پول های کثیف میانجامد و...؛ اما باید توجه داشت که ابعاد این تلفیق نامبارک به همین موضوعات خلاصه نخواهد شد.
-
۱۳۹۶-۰۳-۱۰ ۱۳:۴۴
نفوذ فرهنگی (۱۰)
نفوذ با طعم وادادگی برخی مدیران جمهوری اسلامی/ از هنر سفارتی و هنرمندان دوتابعیتی تا تولیدات مشترک
سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ در زمانی که مدیریت فرهنگی در تأمین معاش و حمایت اقتصادی از هنرمندان ناتوان است، آیا تولید آثار سینمایی، تئاتر و... مشترک، نتیجه ای جز وابسته شدن هنرمند ایرانی به پول های خرج شده طرف خارجی خواهد داشت؟
-
۱۳۹۶-۰۳-۰۱ ۱۱:۴۴
تئوری پوپولیسمی و رفتار تروریستی!
از نفوذ تا ولنگاری/ مسیر فرهنگ بر همان مدار گذشته حرکت می کند؟
سینماپرس: مهدی خرامان/ از نگاه امنیتی به حوزه فرهنگ تا نگاه ابزاری به هنرمند، مسائلی است که نباید به سادگی از کنار آنها گذر کرد، نگاهی که باعث نابودی فرهنگ می شود، به همین دلیل در دو سال گذشته از وادادگی اوضاع فرهنگ کشور مکرراً گلایه می گردد، وادادگی که ثمره اش ولنگاری فرهنگی می شود و می توان گفت نفوذ فرهنگی گام نخست ولنگاری فرهنگی بوده است!
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۸ ۱۲:۲۸
وقتی وعده های انتخاباتی تبدیل به شعار می شود
سیاستهای ناکارآمد دولتمردان فرهنگی و دوری مخاطب از سینما/ از ورود پولهای مسالهدار به سینما تا تهیه کنندههایی که بساز بفروش شدند!
سینماپرس: در شرایطی که پارسال ۴۳ فیلم کمتر از ۲۵۰هزار مخاطب داشتند و دولت هیچ سیاستی در ترغیب فیلمسازان به احیای ژانرهای مختلف ندارد چگونه وعده واسپاری امور به هنرمندان و فعالیت بخش خصوصی میسر است؟
-
۱۳۹۶-۰۲-۱۳ ۱۲:۳۴
نفوذ فرهنگی (۹)
هنر سفارتی و تزریق بودجه های ۵۰ هزار یورویی به بدنه ی فرهنگی کشور/ چگونه سفارتخانه ها از هنرمندان در فتنه ها استفاده می کنند؟
سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ پس از پیروزی انقلاب اسلامی بالاخص از میانه دهه هفتاد به بعد، ارتباط گیری سفارتخانه های اروپایی با هنرمندان جوان، به ویژه در حوزه سینما و تئاتر به صورت منسجم پیگیری شد و محصولات هنری و سینمایی مشترکی با سرمایهگذاری و حمایت های همه جانبه مادی و معنوی سفارتخانه های خارجی در ایران شکل گرفت و اتفاقاتی روی داد که نقش ویژه ای در ایجاد پدیده هنر سفارتی و گسترش آن داشت.
-
۱۳۹۶-۰۲-۰۶ ۱۵:۲۷
نفوذ فرهنگی (۸)
تبدیل نفوذ رسمی به نفوذ سفارتی/ فعالیت های ادامه دار نفوذگران از عصر پهلوی و موج نوی سینما تا به امروز و حمایت های خارجی!
سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ سینمای ایران از ابتدا با نفوذ اقتصادی پیوند خورده و پس از پیروزی انقلاب، به موازات اینکه نفوذ فرهنگی در جمهوری اسلامی متوقف نشد، نفوذ اقتصادی در عرصه فرهنگ نیز از رده خارج نشده و به عنوان اهرمی قدرتمند همچنان به کار گرفته شد، حضور داوران دوتابعیتی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر و در سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی عمق نفوذ در عرصه فرهنگ و میزان پول های خرج شده در این مسیر را نشان می دهد.
-
۱۳۹۶-۰۱-۳۰ ۱۱:۴۶
نفوذ فرهنگی (۷)
هنرمندی کیلویی چند!/ چگونه نفوذ اقتصادی در حوزه فرهنگ یک جامعه موضوعیت پیدا می کند؟
سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ در جامعه ای که هنرمندان از امنیت شغلی کافی برخوردار نباشند، بستر نفوذ اقتصادی در عرصه فرهنگی آن بسیار مساعد بوده و استعدادهای هنری بومی برخلاف مصالح فرهنگی جامعه به کار گرفته می شوند. بدین معنا که با تشدید مشکلات معیشتی، در کنار افزایش باندبازی ها و بعضا دامن زدن عامدانه به بیکاری هنرمندان؛ سفارشی سازی و معاوضه خلاقیت، ذوق و استعداد هنری، با حمایت مالی و دریافت پول، محقق خواهد شد.
-
۱۳۹۵-۱۲-۱۱ ۱۲:۰۸
نفوذ فرهنگی (۶)
کارکرد اقتصاد در عرصه نفوذ؛ ماجرای مدیران سفیه و مدبّرِان لرزان
سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ چگونه می توان تصور کرد سینمایی که معیشت، ارتزاق، شهرت، سابقه کاری و هویت هنری آن به اسکناس های سبزرنگ با منشاء خارجی وابسته است، قادر است تعالی فرهنگی را برای جامعه رقم زده و از بنیان های فرهنگی اش صیانت نماید؟ بنابراین لازم است در میانه واکاوی مفهوم نفوذ فرهنگی، بحث نفوذ مالی در عرصه فرهنگ نیز بصورت مبسوط مورد بررسی قرار بگیرد.
-
۱۳۹۵-۱۲-۰۴ ۱۵:۵۵
نفوذ فرهنگی (۵)
ماجراهای غول سازندگی؛ رجعت با فرمان مانور تجمل/ پدیده نفوذ اقتصادی در حوزه فرهنگ؛ بیماری خطرناک و کشنده ای نه تنها در عرصه سینما
سینماپرس: م.ر شاه حسینی/ اهمال، سستی، سیاسی کاری و ضعف مدیریتی متولیان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در ادوار مختلف و نیز غلبه جریان مرتجع روشنفکری بر عرصه فرهنگ، هنر و رسانه جمهوری اسلامی و به تبع آن منزوی کردن نیروهای انقلابی و متعهد در این عرصه، باعث شد تا قلب و مغز مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در برابر حملات فرهنگی غرب بدون دفاع باقی مانده و پیام القائی این محصولات به صورت خاموش و پنهان در عمق جان مخاطبان ایرانی نفوذ کند.
-
۱۳۹۵-۱۱-۲۷ ۱۲:۱۵
نفوذ فرهنگی (۴)
سبک زندگی آریامهری؛ تخطئه و استخفاف دین و ملت/ ماهیت سینمای ایران چگونه شکل گرفت؟
سینماپرس: م.ر شاهحسینی/ ماهیت صنعت سینمای ایران، به نوعی همراه با نفوذ فرهنگی و به عنوان عامل تسهیل کننده ی سبک زندگی غربی و تعویض و جایگزینی مبانی ارزشی این سبک زندگی، با سبک زندگی سنتی انسان مسلمان ایرانی، در سال های بعد از ۱۳۲۲ هجری شمسی شکل گرفت و از گستردگی چشمگیری برخوردار شد.
-
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۱۰:۴۷
نفوذ فرهنگی (۳)
تماس فرهنگی یا الغای فرهنگ بومی/ از تحقیر هویت ملی، حذف افتخارات و سابقه تاریخی تا ترویج همه جانبه ی فساد و فحشا!
سینماپرس: م.ر.شاهحسینی/ اگر چه در دوران استعمار کهن، حضور منفعت طلبانه، سود انگارانه و سوداگرانه ی قدرت ها، عموماً از طریق اعمال خشونت و توسل به زور صورت می گرفت؛ اما با ایجاد فضای استعمار نوین، سلطه گران به روش های نرم و کم تنشی همچون اعزام مبلغان تبشیری، تأسیس اماکن بهداشتی و آموزشی، جذب نخبگان برای تحصیل، گسترش آراء و نظریات فیلسوفان و اندیشمندان و بالاخص ترویج آثار هنرمندان غربی که با حضور صنعت-هنر –رسانه ی سینما، به گونه ای اعجاب انگیز، شیفتگی جوامع را همراه داشت، روی آوردند.
-
۱۳۹۵-۱۰-۲۹ ۱۱:۲۳
نفوذ فرهنگی (۲)
از تهاجم در ظواهر فرهنگ همانند تئاتر، سینما و فعالیت رسانه ای تا رسوخ در اندیشه و باورهای جامعه/ نفوذ در اساس ملیت یک ملت
سینماپرس: م.ر.شاهحسینی/ غلبه فرهنگی (Cultural Dominance) غلبه ی اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی را به همراه دارد و قدرت های استعماری برنده ترین حربه خویش برای به زیر سلطه کشاندن سرزمین های دیگر را استعمار فرهنگی (Cultural Colonialism) قرار دادند، این در حالی است که جوامع مختلف همواره در طول تاریخ با یکدیگر تعامل و ارتباطات فرهنگی (Cultural Relations) دو طرفه داشته اند.