نقد فيلم

کل اخبار:297

  • پولاد کیمیایی ۱۳۹۷-۱۱-۱۴ ۱۰:۴۳

    «معکوس» خروج نسبتاً موفقیت‌آمیز پسر از زیر سایه پدر است

    سینماپرس: «معکوس» به عنوان نخستین تجربه فیلمسازی پولاد کیمیایی فیلم جسورانه‌ای است. پسر نیز همچون پدر سودای قهرمان‌سازی از کاراکترهایش را دارد؛ قهرمانانی که در اوج نامردی‌ها و ناملایمات روزگار، پرده از چهره فرو کشیده و به کنشگری منجیانه دست می‌زنند.

  • قصر شیرین ۱۳۹۷-۱۱-۱۴ ۱۰:۴۲

    چرا میرکریمی تمام مردان فیلم‌هایش را لجن‌مال می کند؟

    سینماپرس: تصادفی نیست که جناب میرکریمی در تمام هشت فیلمی که فیلمنامه‌اش را نوشته یا ایده‌اش را داده، حتی یک شخصیت مرد سالم ندارد. «قصر شیرین»، شدیدتر از همۀ فیلم‌های قبلی این کارگردان به فمینیسم دچار است.

  • سال دوم دانشکده من ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۱:۰۰

    نقدی بر ساخته جدید «رسول صدر عاملی»؛

    گاهی کارگردانان پیشکسوت در خاطرات فیلمسازی خود گیر می‌کنند!

    سینماپرس: صدرعاملی انگار با «سال دوم دانشکده من» می‌خواهد یک قدم از سینمای خود دور شود و از سینمای اجتماعی اگزجره شده آن سال ها پا به عرصه سینمای انسانی با چالش های درونی بگذارد، اما این دور شدن از سینما گاهی دور شدن از هویت فیلمسازی پیشکسوتان سینماست آن هایی که الان دیگر باید برای خود امضایی داشته باشند.

  • بنفشه آفریقایی ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۰:۵۹

    بنفشه‌های آفریقاییِ بی‌رگ!

    سینماپرس: شاید هم بتوان تصور کرد که «بنفشۀ افریقایی» اساساً برای بی‌اثر کردن غیرت ساخته شده. و فراوانند فیلم‌هایی که غیرت مردانه را تمسخر می‌کنند یا برای بی‌اثر کردن آن می‌کوشند.

  • تیغ و ترمه ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۰:۵۹

    نقدی کوتاه به فیلم «تیغ و ترمه»؛

    قد و قواره سینماییِ آقای ۱۹۵ سانتی!

    سینماپرس: شخصیت «ترمه» در کتاب «کِی از این چرخ و فلک پیاده می شوم؟» به قدر کافی آشفته و نسبتش با آدم های اطرافش مبهم است و این، کار را برای اقتباس سینمایی از این داستان، مشکل کرده است. شاید برای همین است که پوراحمد در پیچ و خم های داستان گم شده و نتوانسته فیلمنامه درخوری از این داستان بنویسد.

  • درخونگاه ۱۳۹۷-۱۱-۱۳ ۱۰:۵۸

    «درخونگاه»، فیلمی سیاه و تلخ است

    سینماپرس: درخونگاه سومین ساختۀ سیاوش اسعدی محسوب می‌شود. او زبان و لحن مخصوص به خود را دارد و فیلم‌هایش به لحاظ فرم بصری به هم شبیهند.

  • فیلم سینمایی بمب ۱۳۹۷-۱۱-۰۷ ۱۸:۵۷

    معادی درباره بمب فیلم ساخت یا موشک؟!

    سینماپرس: فیلم بمب، یک قصۀ از دست رفته است؛ یک موقعیت تازه که می‌توانست به اثری خوب و به یاد ماندنی تبدیل شود. اما در شکل کنونی، ظاهراً بازگوکنندۀ عقده‌های روانی جناب کارگردان فیلمنامه‌نویس است که برای تصویر کردن آنها، حتی واقعیات بدیهی را انکار می‌کند.

  • قانون مورفی-تخته گاز-درساژ ۱۳۹۷-۱۰-۳۰ ۰۹:۵۴

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «قانون مورفی» و «تخته گاز» ۲ فیلم نازل، پیش پاافتاده و سطحی و سرشار از مشتی ادا و اطوار و لودگی و مسخرگی و «درساژ» فیلمی با مضامین کهنه!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «تخته گاز» به کارگردانی محمد آهنگرانی، «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه و «قانون مورفی» به کارگردانی رامبد جوان گفت: «قانون مورفی» و «تخته گاز» ۲ فیلم نازل، پیش پاافتاده و سطحی و سرشار از مشتی ادا و اطوار و لودگی و مسخرگی که اکران های تازه سینمای بی در و پیکر مان هستند که با عناصر منحط سینمای فیلمفارسی سر هم و راهی اکران شده و «درساژ» فیلمی با مضامین کهنه اما اخلاق گرا است.

  • اسکی باز-دزد و پری۲-اتاق تاریک ۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۱۰:۵۳

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط/ اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «اسکی باز» به کارگردانی فریدون نجفی، «دزد و پری۲» به کارگردانی حسین قناعت و «اتاق تاریک» به کارگردانی سیدروح الله حجازی گفت: «اسکی باز»، «دزد و پری۲» و «اتاق تاریک» ۳ اثر متوسط در سینمای منجمد، رهاشده و مهجور کودک و نوجوان هستند که هیچ یک از آن ها چندان اقبالی میان مخاطبان پیدا نکرده و نخواهند کرد و متأسفانه علیرغم تلاش برخی از فیلمسازان برای زنده نگاه داشتن این گونه مهم سینمایی اهمال و غفلت مدیران سینمایی چیزی جز اسکلت از سینمای کودک باقی نگذاشته است.

  • بی نامی-مارموز ۱۳۹۷-۱۰-۱۱ ۱۰:۴۵

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «بی نامی» اثر بی ادعا و فارغ از روشنفکرنمایی های مد شده در سینما و «مارموز» یک هجویه در قواره استندآپ کمدی های سطحی تلویزیون!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «بی نامی به کارگردانی علیرضا صمدی و «مارموز» به کارگردانی کمال تبریزی گفت: «بی نامی» اثر بی ادعا و فارغ از روشنفکرنمایی های مد شده در سینما و «مارموز» اثری در قواره استندآپ کمدی های سطحی تلویزیون و سرشار از نمایش گرایش های جناحی و سیاسی کمال تبریزی است؛ فیلمی که هیچ نشانی از سینما ندارد و در نازل ترین شکل ممکن سرهم بندی شده است!

  • برنامه تلویزیونی «تاریخ و سینما» ۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۲۰:۲۸

    نقد تاریخی «۳۰۰: ظهور یک امپراتوری» در آی‌فیلم

    سینماپرس:فیلم سینمایی «۳۰۰: ظهور یک امپراتوری» شنبه ۸ دی ماه در آی‌فیلم توسط خسرو معتضد از منظر تاریخی بررسی و نقد می‌شود.

  • فیلم سینمایی بمب ۱۳۹۷-۱۰-۰۳ ۱۶:۰۷

    نقدی بر فیلم «بمب؛ یک عاشقانه»

    وقتی روشنفکران خشونت ذاتی درونشان را به حکومت نسبت می‌دهند

    سینماپرس: معادی در نشست خبری فیلمش ادعا کرده بود دهه شصت، دهه خشنی است اما ایرج ذکایی روشنفکر در ایام کودکی و نوجوانی آنطور که در فیلم نشان داده می‌شود خشن تربیت شده است.

  • برنامه «تاریخ و سینما» ۱۳۹۷-۰۹-۲۸ ۲۰:۱۴

    نقد تاریخی «کتاب استر» با حضور خسرو معتضد

    سینماپرس: خسرو معتضد در برنامه «تاریخ و سینما» شنبه ۱ دی به نقد تاریخی فیلم سینمایی «کتاب استر» در آی‌فیلم فارسی می‌پردازد.

  • بمب؛ یک عاشقانه-کلمبوس-میلیونر میامی ۱۳۹۷-۰۹-۲۷ ۱۱:۰۶

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی، «کلمبوس» به کارگردانی هاتف علیمردانی و «میلیونر میامی» به کارگردانی مصطفی احمدی گفت: بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی نارس و ناکامل که حتی یک ترقه عاشقانه هم نیست و «کلمبوس» و «میلیونر میامی» ۲ شبه کمدی ناموفق دیگر هستند که ترکیب فیلم های نازل و سطح پایین شبه کمدی در سینمای کشور را کامل تر کرده اند!

  • آستیگمات-پاستاریونی ۱۳۹۷-۰۹-۲۵ ۱۰:۳۹

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «آستیگمات» اثری ضعیف و ناموفق در سینمای اجتماعی و «پاستاریونی» فیلمی آواره در ژانرهای کودک و کمدی!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «آستیگمات» به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی و «پاستاریونی» به کارگردانی سهیل موفق گفت: «آستیگمات» اثری ناموفق در سینمای اجتماعی و «پاستاریونی» فیلمی به شدت ضعیف و آواره در ژانرهای کودک و کمدی و فاقد ماجراهای جذاب است.

  • وای آمپول-امین و اکوان-سرو زیرآب ۱۳۹۷-۰۹-۱۷ ۱۰:۳۶

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» در فضای آلوده و بیمار سینمای کشور اثری قابل قبول است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ اثر سینمایی «وای آمپول» به کارگردانی علیرضا محمودزاده، «سرو زیرآب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و انیمیشن بلند «امین و اکوان» به کارگردانی زحل رضوی گفت: «وای آمپول» و «امین و اکوان» ۲ اثر بی مسما و ناموفق و «سرو زیرآب» اثری در حوزه سینمای دفاع مقدس است که جان برکف بودن تمام فرزندان وطن، یکدل و یک صدا در صف دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.

  • پرویز پرستویی در لس آنجلس تهران ۱۳۹۷-۰۸-۳۰ ۱۵:۱۵

    سردبیر برنامه «کیوسک»:

    پرستویی در حال کلاهبرداری از ملت و خالی کردن جیب آن‌هاست

    سینماپرس: اکران همزمان «عرق سرد»، «خانم یایا» و «تهران-لس‌آنجلس» در یکی از مبتذل‌ترین و سخیف‌ترین فصل‌های اکران چند سال اخیر، فرصت مناسبی‌ست برای تحلیل جریانی از روشنفکران مدعی و مصلحان اجتماعی اینستاگرامی که در عمل و با تولیدات خود در حال خالی کردن جیب مردم و کلاهبرداری هنری، عموماً در حال تأمین خرج زندگی خود در خارج از کشورند.

  • خانم یایا-گرگ بازی ۱۳۹۷-۰۸-۳۰ ۱۱:۵۷

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «خانم یایا» اثری بی سر و ته که اساساً ارتباطی با فیلم و سینما ندارد و «گرگ بازی» اثری تجربه گرا و کم مایه است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «خانم یایا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظام دوست گفت: «خانم یایا» اثری بی سر و ته که اساساً ارتباطی با فیلم و سینما ندارد و «گرگ بازی» اثری تجربه گرا و کم مایه است و هیچ یک از این فیلم ها در اندازه و قواره سینما نیستند.

  • گام های شیدایی-در مسیر باران ۱۳۹۷-۰۸-۲۳ ۱۱:۵۹

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «گام های شیدایی» فیلمی محترم، خاص و متفاوت در سینمای مقاومت و «در مسیر باران» انیمیشنی با مضامین انسانی و ارزشی است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «گام های شیدایی» به کارگردانی حمید بهمنی و انیمیشن «در مسیر باران» به کارگردانی حامد کاتبی گفت: «گام های شیدایی» فیلمی محترم، خاص و متفاوت در سینمای مقاومت و استراتژیک و «در مسیر باران» انیمیشنی با مضامین انسانی و ارزشی است و هر دوی این آثار در میان ولوله فیلم های اکران فیلم هایی ارزشمند و خوب تلقی می شوند.

  • جاده قدیم-پیشونی سفید۲-مغزهای کوچک زنگ زده ۱۳۹۷-۰۸-۲۰ ۱۲:۳۹

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «جاده قدیم» فیلمکی ضعیف در ترویج بیراهه فمینیسم، «پیشونی سفید۲» فیلمی کشدار و غیرجذاب برای کودکان و «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی مقلدانه

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۳ فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «پیشونی سفید۲» به کارگردانی سیدجواد هاشمی و «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی گفت: «جاده قدیم» فیلمکی ضعیف در ترویج بیراهه فمینیسم و بسیار افراطی، «پیشونی سفید۲» فیلمی کشدار و غیرجذاب برای کودکان و بسیار ناموفق و «مغزهای کوچک زنگ زده» فیلمی مقلدانه از «ابد و یک روز» و «شهر خدا» است و هیچ یک از این آثار دستاورد خاصی برای سینمای کشور نداشته اند.

  • لس آنجلس تهران-هشتگ ۱۳۹۷-۰۸-۰۹ ۱۱:۲۱

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «لس آنجلس تهران» سرشار از سطحی نگری و «هشتگ» فیلمکی آشفته و بی در و پیکر است!/ انتقاد از آشفتگی شدید در سینمای کشور

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «لس آنجلس تهران» به کارگردانی تینا پاکروان و «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی فر گفت: این روزها بازارمکاره سینمای ایران به یمن ناکارآمدی نامدیران سینما و آشفتگی های تولید و اکران و تاخت و تاز علف های هرز و مافیا و مغول ها به برهوت تبدیل شده است و فرصت طلبان و کارنابلدان با تولید چیزهایی به نام فیلم، پرده سینماها را اشغال کرده اند؛ در همین راستا «لس آنجلس تهران» سرشار از سطحی نگری و «هشتگ» فیلمکی آشفته و بی در و پیکر است که به تازگی روی پرده سینماها رفته اند!

  • فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده ۱۳۹۷-۰۸-۰۱ ۱۱:۴۱

    آیا هومن سیدی در «مغزهای کوچک زنگ زده» قصد دروغ‌گویی دارد؟

    سینماپرس: فیلم سیدی، اثر به شدت سیاهی است، خیلی سیاه‌تر از آنچه در سینمای ایران ترسیم شده و به عبارت دیگر می‌توان گفت که سیاه‌ترین و خشن‌ترین فیلم سینمای ایران است که مولفش کنار سیاهی نمی‌ایستند و چند عکس کارت پستالی بگیرد.

  • فیلم سینمایی شعله‌ور ۱۳۹۷-۰۷-۲۹ ۱۵:۱۵

    «شعله‌ور» هدر دهنده گنج زمان/ پولتان را آتش نزنید

    سینماپرس: مردم به آگراندیسمان و بزرگ نمایی بزک کرده هر طیف سیاسی در مورد ممتاز بودن فیلم شعله‌ور نباید اعتماد کنند و وقت خود را برای این فیلم هزینه نکنند.

  •  نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب»  در فرهنگسرای ارسباران ۱۳۹۷-۰۷-۲۸ ۲۱:۲۳

    گزارش جلسه نقد و بررسی «تنگه ابوقریب» در فرهنگسرای ارسباران

    سینماپرس: نشست نقد و بررسی بهترین فیلم جشنواره فجر سی و ششم با حضور کارشناسان سینمایی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

  • عرق سرد-لازانیا ۱۳۹۷-۰۷-۲۵ ۱۱:۵۶

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «عرق سرد» فیلمی در شمایل کج و کوله فمینیسم و حامی فروپاشی خانواده ها و «لازانیا» اثری با حضور شبه کمدین های تاریخ مصرف گذشته!

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «عرق سرد» به کارگردانی سهیل بیرقی و «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت گفت: «عرق سرد» فیلمی در شمایل کج و کوله فمینیسم و حامی فروپاشی بنیان خانواده ها و «لازانیا» اثری با حضور شبه کمدین های تاریخ مصرف گذشته است که می توان با اغماض آن را یک فیلم متوسط با سوژه ای پیش پا افتاده و به دور از نوگویی و نوسازی دانست!

  • سوفی و دیوانه-ماهورا ۱۳۹۷-۰۷-۲۲ ۱۱:۲۱

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «سوفی و دیوانه» اثری انسان مدار و «ماهورا» سرگردان میان یک فیلم عاشقانه و دفاع مقدسی است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور و «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد گفت: «سوفی ودیوانه» فیلمی غیر متعارف درباره آدم های متعارف و زندگی های متعارف با روایتی تازه، اثری انسان مدار و تأثیرگذار و «ماهورا» سرگردان میان یک فیلم عاشقانه و دفاع مقدسی است!

  • آذین-مستغاثی-فهیم ۱۳۹۷-۰۷-۱۶ ۱۱:۴۸

    نظر اهالی قلم در رابطه با یک صنف سینمایی؛

    انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به کدام سو می رود؟

    سینماپرس: اتحادیه صنفی تشکیل شده از افرادی خوشنام از هر صنف و یا گاهاً چند صنف مرتبط دارای یک اتحادیه بوده و افرادی منتخب از آن صنف‌ها از حقوق صنفی آن رسته مشاغل حمایت می‌کند؛ اتفاقی که در تشکیلات زیرمجموعه صنفی خانه سینما کمتر شاهد آن هستیم و متأسفانه اغلب صنوف و تشکیلات به جای رسیدگی به وضعیت بحرانی و معیشتی و بیکاری اعضای شان تنها به فکر خودشان و نزدیکان شان هستند.

  • فیلم سینمایی شعله‌ور ۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۱۱:۲۵

    درباره «شلعه ور» و سازنده اش

    اغراق شده؛ نعمت اله کارگردان خوبی نیست!

    سینماپرس: در ویترینی خاص بوتیک، آرایش غلیظ، رگ خواب و شعله‌ور را کنار هم بگذاریم. شخصیت‌های شاخص نعمت اله اگر مرد باشند، معتاد هستند و اگر زن باشند، فریب‌خورده.

  •  فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» ۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۳:۴۱

    نمایش و نقد فیلم «یک کیلو و بیست و یک گرم» در فرهنگسرای ابن سینا

    سینماپرس: فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» ساخته رحیم طوفان، روز دوشنبه ۹ مهر در فرهنگسرای ابن سینا نمایش داده شده و پس از آن نقد و بررسی می‌شود.

  • یک کیلو و بیست و یک گرم-چراغ های ناتمام ۱۳۹۷-۰۷-۰۷ ۰۹:۲۹

    نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

    «یک کیلو و بیست و یک گرم» تلاش فیلمسازی جوان برای تحول در سینمای قصه گو و «چراغ های ناتمام» چالش ارزش ها و ضد ارزش ها در بستر دفاع مقدس

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «یک کیلو و بیست و یک گرم» به کارگردانی رحیم طوفان و «چراغ های ناتمام» به کارگردانی مصطفی سلطانی گفت: «یک کیلو و بیست و یک گرم» تلاش فیلمسازی جوان برای تحول در سینمای قصه گو و «چراغ های ناتمام» چالش ارزش ها و ضد ارزش ها در بستر دفاع مقدس است.