سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

فیلمنامه خوب؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۵

خیام: فقدان سرمایه گذاری مناسب برای توسعه زیرساخت های هنرهفتم و بی توجهی به ژانرهای گوناگون باعث افول سینما شده است/ کالای خوب فرهنگی مخاطب را جذب می کند!

داوود خیام در مراسم اختتامیه سومین دوره جشن فیلم کوتاه ده

سینماپرس: داود خیام نویسنده و کارگردان سینما در خصوص معضل فقدان فیلمنامه خوب در سینمای ایران گفت: قطعاً فیلمنامه در میزان استقبال مردم از سینماها بی تأثیر نیست اما نمی توان تمام مشکلات را به گردن فیلمنامه و فیلمنامه نویسان انداخت! بنده معتقدم فقدان سرمایه گذاری مناسب برای توسعه زیرساخت های هنرهفتم و بی توجهی به ژانرهای گوناگون باعث افول سینما شده است.

کارگردان فیلم سینمایی «ماحی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما گونه های سینمایی را در کشورمان از دست داده ایم. شرایط به گونه ای است که اغلب فیلمسازان و تهیه کنندگان به سمت تولید فیلم های اجتماعی و کمدی رفته اند و به ژانرهای دیگر بی توجهند و بدیهی است که با این شرایط میزان مخاطبان سینما به شدت دچار ریزش شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر زیرساخت های سینمای ما برای تولید فیلم های سینمایی در ژانرهای مختلف بهینه سازی نشده است. مثلاً ما از دهه ها قبل تنها همان شهرک سینمایی غزالی را به عنوان یک شهرک کارآمد سینمایی داریم در صورتی که نیاز امروز سینما تأسیس ده ها شهرک سینمایی مدرن و پیشرفته برای فیلم های به روز و خلاقانه است.

خیام در بخش دیگری از این گفتگو معضل نظارت سلیقه ای در سینما را یکی دیگر از مسائلی برشمرد که باعث شده تا کمتر فیلمسازی ریسک تولید آثار در ژانرهای متنوع را به جان بخرد و در این باره گفت: ما خودمان را محدود کرده ایم در باب هر موضوعی قصه نمی نویسیم! خود به خود خیلی از سوژه های داغ و مخاطب پسند از سینما حذف شده اند و این مهم یکی از دلایل ریزش مخاطبان سینما است.

این سینماگر در پایان این گفتگو تأکید کرد: بی تردید کالای خوب فرهنگی مخاطب را جذب می کند! آنچه مهم است اینکه ما باید بر اساس نیاز مخاطبان مبادرت به تولید اثر کنیم. وقتی مخاطب داخلی نمی تواند فیلم مورد سلیقه خود را در سینمای وطن پیدا کند به سراغ کالاهای باکیفیت خارجی می رود و همین اتفاق خود بدل به عاملی برای ریزش بیشتر مخاطبان می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.