دوشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

مطالبه اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر؛

انتقاد به باندبازی، دوپاره کردن و خنثی سازی مهمترین رویداد سینمایی کشور/ تأکید بر توجه به فیلم های استراتژیک و ارزشی

هدایت-بهمنی-الوند-بلوریان-امجدیان-قنبری-دیندار-اقلیما-کریمی-فاضلی-پروین حسینی-شمس-برزیده-پژمانفر-یشایایی-علیخانی-اشرفی زاده-شریفی-کیمیایی-سیدزاده-گیتی-افتخاری-مهام-صباغ زاده-قوی تن

سینماپرس: به بهانه‌ی برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر تعدادی از اهالی سینما و کارشناسان فرهنگی با انتقاد از اتفاقاتی که سال های اخیر در روند برگزاری این رویداد افتاده تأکید کردند: باندبازی، رفیق بازی، دوپاره کردن و خنثی سازی جشنواره همگی باعث تضعیف جشنواره شده؛ آن ها همچنین خواستار توجه مسئولان به فیلم های استراتژیک و ارزشی شدند و تأکید کردند فیلم های سیاه نما، ضد ارزش و تلخ نباید در سینما ترویج شوند.

جشنواره فیلم فجر از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به واسطه حضور برخی مدیران ناآشنا به امور سینما دستخوش تغییراتی اساسی شد که موج انتقادات اهالی سینما و رسانه های دغدغه مند را به همراه داشت.

از دوپاره کردن بخش های ملی و جهانی جشنواره که با انتقاد گسترده اهالی سینما روبرو شد گرفته تا بی توجهی به فیلم های استراتژیک و انقلابی در رویدادی که عنوان مقدس «فجر» را با خود به یدک می کشد دل یکایک هنرمندان دلسوز و متعهد سینما را به درد آورده است.

کوچک شدن، خنثی سازی و یخ زدگی جشنواره به دلیل حذف کردن سلیقه ای بخش های مهم و همچنین جداسازی اهالی رسانه و سینماگران از یکدیگر نیز موجی از انتقادات را طی این سال ها با خود به همراه داشته و عده ای از سینماگران هم معتقدند پارتی بازی، رفاقت، باندبازی و زد و بندهای فراوان باعث افول این رویداد سینمایی شده است. 

همچنین برخی از سینماگران معتقدند که افرادی در سینما هستند و می خواهند جشنواره فیلم فجر را به انزوا بکشانند و جشن خانه سینما را جایگزین کنند و عده دیگری هم شعارهای مسئولان سینمایی را پوچ می دانند و تأکید می کنند: کاهش هزینه ها تنها یک دلیل پوچ برای کمرنگ کردن و خنثی سازی مهمترین رویداد سینمایی کشور است!

در همین رابطه ۲۵ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی و سینمایی کشور خانم ها و آقایان: حسن هدایت، حمید بهمنی، سیروس الوند، غلامحسین بلوریان، کیوان امجدیان، رهبر قنبری، محمد دیندار، نیما اقلیما، عباس کریمی، محسن فاضلی، سیدامیر پروین حسینی، روح انگیز شمس، حسن برزیده، نصرالله پژمانفر، هارون یشایایی، عبدالله علیخانی، مرجان اشرفی زاده، امیرحسین شریفی، پولاد کیمیایی، سیدامیر سیدزاده، حسین گیتی، لاله افتخاری، علی مهام، مهدی صباغ زاده و علی قوی تن ضمن گفتگو با سینماپرس نقطه نظرات شان را درباره معضلات و مشکلات مهمترین رویداد سینمایی کشور مطرح کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

هدایت: فیلم های خنثی و بی خاصیت، اعمال سلیقه مدیران و حاکم شدن روابط به جای ضوابط باعث افت شدید جشنواره فجر شده است

حسن هدایت کارگردان سینمای کشور در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم های خنثی و بی خاصیت، اعمال سلیقه مدیران و حاکم شدن روابط به جای ضوابط باعث افت شدید جشنواره فجر شده است و متأسفانه ما شاهد انفعال شدید دست اندرکاران این رویداد در مواجهه با این معضلات بسیار مهم هستیم و همه این اتفاقات باعث شده تا جشنواره فیلم فجر اعتبار و جایگاه اولیه خود را نزد عوام و خواص از دست بدهد. دوره به دوره شاهد حضور مدیران کوتوله تری در سینما هستیمِ؛ گویا در سینمای ما قحط الرجال آمده است! حضور مدیران کارنابلد باعث شده تا اشتیاق همگان نسبت به جشنواره فیلم فجر کم شود؛ از سوی دیگر این مدیران و دست اندرکاران آن ها با ندانم کاری های گسترده جشنواره فیلم فجر را پاره پاره، کوچک و خنثی کرده اند و همه این ها باعث شده تا دیگر نشانی از شکوه و جلال جشنواره فیلم فجر باقی نماند.

بهمنی: اسفا که باید با ذره بین دنبال آثاری با مضامین اسلامی، انقلابی و ارزشی بگردیم/ اتفاقات شوم در سینمای ایران حاصل اندیشه نفوذی هاست

حمید بهمنی کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اسفا که باید با ذره بین دنبال آثاری با مضامین اسلامی، انقلابی و ارزشی در جشنواره فیلم فجر بگردیم، این اتفاق چه معنایی دارد، سوأل بنده این است که اصلاً جشنواره ای که به اسم انقلاب و در ایام پیروزی انقلاب برگزار می شود چرا باید جایگاهی برای نمایش فیلم های تلخ و سیاه باشد و هیچ یک از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی را به نمایش نگذارد. اگر جشنواره فیلم فجر امروز در سراشیبی افتاده و رو به افول و نزول گذاشته است به دلیل جریانات سیاسی است که از سال ها و دهه ها قبل بر مملکت و به خصوص حوزه فرهنگ و هنر تأثیر منفی گذاشته اند. جشنواره فیلم فجر ناب ترین و بومی ترین جشنواره سینمایی در کشور ما بود که بر اساس تفکرات و آرمان های انقلابی و اسلامی شکل گرفته بود اما متأسفانه وضعیتش طی سال های اخیر به گونه ای شده که ما باید با ذره بین در میان آثار آن دنبال فیلم هایی با مضامین اسلامی و انقلابی بگردیم و در عوض تا دلتان بخواهد در این جشنواره شاهد فیلم هایی سیاه نما هستیم که وضعیت مردم را در جمهوری اسلامی ایران بسیار فلاکت بار به تصویر می کشند و تنها از بدبختی ها و مشکلات حرف می زنند.

الوند: افرادی در سینما هستند که می خواهند جشنواره فیلم فجر را به انزوا بکشانند و جشن خانه سینما را جایگزین کنند

سیروس الوند کارگردان پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت: تغییر مکرر مدیران سینمایی باعث افت جشنواره فیلم فجر می شود چرا که این رویداد نمی تواند بر اساس سیاست های ثابت حرکت کند و مرتباً با تغییرات در اجرا و محتوا روبرو می شود، این اتفاقی است که ما در هیچ کجای جهان شاهد آن نیستیم و باید برای این مسأله تدبیری جدی اندیشه شود. بسیاری افراد در سینمای ایران وجود داشته و دارند که می خواستند جشنواره فیلم فجر را به انزوا بکشانند و جشن خانه سینما را جشن اصلی سینمای ایران بکنند اما تیرشان به سنگ خورد، باندبازی و زدوبندهای گسترده در جشن خانه سینما باعث شده تا جشنواره فجر همچنان معتبرتر از سایر جشن و جشنواره ها باشد.

بلوریان: اعمال سلیقه مدیران، باندبازی های رایج و روابط پشت پرده، جشنواره فجر و سینمای ایران را به بیراهه کشانده است

غلامحسین بلوریان تهیه کننده پیشکسوت سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعمال سلیقه مدیران، باندبازی های رایج و روابط پشت پرده، جشنواره فجر و سینمای ایران را به بیراهه کشانده است، متأسفانه ما شاهد حاکم شدن روابط به جای ضوابط در سینمای مان هستیم و همه این اتفاقات دست در دست هم داده تا در حوزه سینما به شدت دچار مشکل شویم. وقتی جشنواره فیلم فجر یک قانون ثابت ندارد و هر دبیر و یا مدیر سینمایی بر اساس سلیقه شخصی خود و بدون استفاده از نظرات کارشناسان بلایی به سر جشنواره می آورد معلوم است که این رویداد به حاشیه کشیده می شود. ما حتی شکل ساختاری جشنواره را هم بعد از سال ها عوض کرده ایم! جشنواره ای که دهه ها به صورت بین المللی برگزار می شد به یک باره بر اساس سلیقه شخصی یک مدیر ۲ پاره شد، از سوی دیگر ضابطه ای برای تعداد فیلم های حاضر در جشنواره وجود ندارد؛ هر یک از بخش های جنبی جشنواره یک سال هستند و یک سال دیگر حذف می شوند و خلاصه از این دست اتفاقات اینقدر زیاد است که بسیاری از سینماگران اصولاً عطای جشنواره را به لقایش بخشیده اند و حاضر نیستند در این رویداد حضور داشته باشند.

امجدیان: نقد ناپذیری دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر آفت بسیار بزرگی است/ کاهش هزینه ها تنها یک بهانه پوچ برای کمرنگ کردن و خنثی سازی مهمترین رویداد سینمایی کشور!

کیوان امجدیان منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: نقد ناپذیری دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر آفت بسیار بزرگی است؛ متأسفانه دست اندرکاران این رویداد حتی حاضر نیستند نقدهای افرادی که در صفحات شخصی شان مسائلی را در رابطه با جشنواره مطرح می کنند پذیرا باشند و جلوی آن ها گارد و موضع می گیرند و همه این ها باعث شده تا جشنواره بر اساس سلایق شخصی این افراد برگزار شده و پر از ایراد و اشکالات اساسی باشد. چند وقت قبل بنده در صفحه شخصی خودم مطلبی را منتشر کردم در رابطه با اینکه چرا باید چند نفر آدم ثابت جشنواره فیلم فجر را به زمین بزنند؟ چرا این جشنواره را در حد یک جشنواره محلی برگزار می کنند و روی آن خاک مرده می پاشند و...؛ انتشار همین پست باعث شد تا انواع و اقسام تهمت ها و بدگویی ها و توهین ها به سمت من سرازیر شود؛ این اتفاق در حالی است که مسئولان مربوطه ملزم به پاسخگویی نسبت به این انتقادات جدی هستند.

قنبری: غرض ورزی های سیاسی در حوزه فرهنگ را می توان یکی از دلایل افت جشنواره فجر دانست/ دبیران جشنواره همواره سعی در لجبازی با دبیران قبلی داشته اند!

رهبر قنبری کارگردان سینما نیز در این باره گفت: غرض ورزی های سیاسی در حوزه فرهنگ را می توان یکی از دلایل افت جشنواره فجر دانست؛ بنده معتقدم برخی جریانات سیاسی اصلاً نمی خواهند حوزه فرهنگ از پایه درست شود تا این حوزه مرجعی بر ضدیت آن ها نشود؛ بسیاری از مدیران سینمایی هم آگاهانه یا ناآگاهانه وارد این بازی شده اند. بیراه نیست اگر بگوییم دبیران جشنواره فجر همواره سعی در لجبازی با دبیران قبلی داشته اند و تنها به خاطر لجبازی های کودکانه شان بلاهایی بر سر این جشنواره آورده اند که طی سال های اخیر به سمت کمرنگ و خنثی شدن پیش رفته است.

دیندار: جشنواره فیلم فجر رویدادی «ملی» است و نباید سلایق آن را تنزل دهد/ انتقاد به انتخاب داورانی که هیچ سنخیتی با انقلاب ندارند

محمد دیندار منتقد و فیلمنامه نویس سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: مهمترین نکته در رابطه با جشنواره فیلم فجر این است که جشنواره فیلم فجر رویدادی «ملی» است و نباید سلایق «میلی» آن را تنزل دهد، ما چند سالی است که شاهد عملکرد سلیقه ای دست اندرکاران این رویداد سینمایی هستیم و این عملکردهای سلیقه ای غیرکارشناسی ضربات جبران ناپذیری را به این جشنواره وارد کرده و باعث افت و نزول آن شده است. جشنواره فیلم فجر جشنواره ای برآمده از انقلاب اسلامی و رویدادی ملی است که هیچ فرد و سازمان و ارگانی نمی تواند خود را متولی آن بداند. دست اندرکاران برگزارکننده این رویداد موظف هستند هیأت هایی را برای داوری و انتخاب آثار معرفی کنند که به نفع فرهنگ ملی کشور کار کنند و سلیقه های شخصی خود را تعمیم ندهند.

اقلیما: حضور مدیریت های مقطعی یکی از دلایل فقدان استاندارد در جشنواره فیلم فجر است

نیما اقلیما کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: حضور مدیریت های مقطعی یکی از دلایل فقدان استاندارد بودن جشنواره فیلم فجر است و ما نیاز داریم با تدبیر و درایت و همفکری میان اهالی سینما و سیستم مدیریتی این رویداد سینمایی را در سطح و تراز استاندارد برگزار کنیم. مدیریت مقطعی باید از سینمای کشور حذف شود و ما باید بتوانیم به سمت داشتن یک مدیریت ثابت در سینما و در ذیل آن در جشنواره فیلم فجر برویم تا بر اساس یک بینش و تفکر ثابت بتوانیم ریل گذاری درستی برای آینده سینمای کشورمان داشته باشیم.

کریمی: جشنواره فیلم فجر به واسطه سیاست های غلط برگزارکنندگانش کوچک، یخ زده و بی اهمیت شده است

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر به واسطه سیاست های غلط برگزارکنندگانش کوچک، یخ زده و بی اهمیت شده است به نحوی که ما اگر فقط ۱۰ سال پیش را با الآن مقایسه کنیم متوجه می شویم از لحاظ ساختار فیلم ها، محتوا، ارزش های محتوایی متن و حتی مسائل اجرایی جشنواره به شدت دچار افول و نزول محسوسی شده ایم. آقایان رسماً صدای انتقادات به جا و مطالبات درست اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران را نمی شنوند و هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند؛ رسماً امروزه سلیقه اشخاص است که جشنواره را اداره می کند به نحوی که علیرغم اعتراضات مکرر و درخواست های کانون ها و نهادهای مختلف سینمایی مبنی بر ادغام مجدد جشنواره های ملی و جهانی هیچ اقدام جدی از سوی مسئولان در این راستا صورت نگرفت!

فاضلی: بخش های مهم حذف شده از جمله بخش «فیلم های خارج از مسابقه» را بازگردانید/ اهالی رسانه با یکدیگر متحد شوند

محسن فاضلی منتقد سینما نیز در این باره گفت: آقایان! یک بار برای همیشه تکلیف سینمای رسانه ها را مشخص کنید؛ چرا بخشی از بودجه سینما را برای ساخت یک سالن با عنوان عمارت یا کاخ جشنواره ها اختصاص نمی دهید تا کمی جشنواره فجر دچار ثبات در سیستم اجرایی شود؟ متأسفانه جشنواره فیلم فجر در حالی امسال وارد سی و هفتمین سال حیات خود می شود که هنوز یک مانیفست روشن ندارد و معلوم نیست اصلاً هدف از برگزاری این جشنواره چه چیزی است! این اتفاق در حالی است که همه جشنواره های معتبر و تراز اول دنیا مانیفست مشخصی دارند و بر اساس آن مانیفست به پیش می روند. ما اینجا جشنواره را تنها به سلیقه مدیران سینمایی و دبیران جشنواره واگذار کرده ایم تا بر اساس علایق و سلایق شخصی شان جشنواره را دستخوش تغییرات ریز و درشت کنند.

پروین حسینی: تغییرات لحظه ای و اعمال سلیقه دبیران، حذف و اضافه شدن مکرر بخش های مختلف و امثالهم آسیب های جدی به جشنواره فیلم فجر وارد کرده است

امیر پروین حسینی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: تغییرات لحظه ای و اعمال سلیقه دبیران، حذف و اضافه شدن مکرر بخش های مختلف و امثالهم آسیب های جدی به جشنواره فیلم فجر وارد کرده است و نیاز است با تدبیر و درایت کاری کنیم تا این جشنواره به یک ثبات نسبی برسد. بنده معتقدم مسأله مهمی که جشنواره فیلم فجر به آن نیاز دارد حضور یک دبیر دائمی است؛ اغلب جشنواره های معتبر سینمایی دنیا هم برای سال های متمادی دبیر دائمی دارند و همین اتفاق باعث می شود تا با تغییر مکرر دبیران سیاست های جشنواره دستخوش تغییرات لحظه ای و سلیقه ای نشود.

شمس: پارتی بازی، رفاقت، باندبازی و زد و بندهای فراوان دلیل اصلی افول جشنواره فیلم فجر است/ جوایز جشنواره بر اساس اصول سینمایی داده نمی شود

روح انگیز شمس کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: پارتی بازی، رفاقت، باندبازی و زد و بندهای فراوان دلیل اصلی افول جشنواره فیلم فجر است و متأسفانه سال به سال هم ما بیشتر از گذشته شاهد این اتفاقات ناراحت کننده در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر هستیم. اصولاً جشنواره فیلم فجر با هیچ یک از جشنواره های معتبر سینمایی در دنیا قابل قیاس نیست چرا که هیچ یک از قواعد، ویژگی ها و استانداردهای جشنواره های مطرح دنیا در این رویداد سینمایی وجود ندارد و دیده نمی شود.

برزیده: رسانه ها پیگیر بریز و بپاش جشنواره های ملی و جهانی فجر باشند/ نباید از سر و ته جشنواره بزنند و آن را کمرنگ و خنثی و یخ زده کنند

حسن برزیده کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعتبار یک جشنواره به مسائل زیادی بستگی دارد که نخستین مسأله آن دبیر جشنواره است، یک دبیر باید مورد توجه و وثوق یکایک هنرمندان و اهالی سینما باشد اما دبیر جشنواره نزد اهالی سینما مقبولیت کامل ندارد. این دبیر است که باعث می شود تا قاطبه هنرمندان علاقه مند به حضور در جشنواره شوند. اولین قدمی که هر جشنواره ای برمی دارد این است که فردی را به عنوان دبیر معرفی کند که مقبول اهالی سینما باشد و در عین حال انسانی مدیر و مدبر و با نظام و انضباط باشد و بتواند جشنواره را به نحوی شایسته اداره کند.

پژمانفر: جشنواره فیلم فجر باید به محتوای آثار توجه کند و سعی در ترویج «گفتمان انقلاب اسلامی» داشته باشد/ وزارت ارشاد وظایف خود را گم کرده است!

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: انقلاب ما انقلابی فرهنگی است و مهمترین دستاوردهای آن در حوزه مسائل فرهنگی بوده و به همین دلیل جشنواره فیلم فجر هم باید به محتوای آثار توجه کند و سعی در ترویج «گفتمان انقلاب اسلامی» داشته باشد. جشنواره فیلم فجر، جشنواره ای تکنیکی و ساختاری در سینما نیست و اولویت آن باید توجه به محتوای آثار باشد. فیلم های حاضر در این رویداد سینمایی باید حرف هایی ارزشمند برای گفتن داشته باشند اما متأسفانه امروزه ما به شدت از این موضوع دور شده ایم و جشنواره فیلم فجر این پیام ها را منتقل نمی کند. جشنواره فیلم فجر به عنوان یکی از مهمترین نشانه های پیروزی انقلاب اسلامی که در ایام الله دهه فجر برگزار می شود باید گفتمان انقلاب را از طریق سینما به مردم جهان معرفی کند اما ما شاهد این اتفاق نیستیم.

یشایایی: مسئولان باید جشنواره های سینمایی را ساماندهی کنند/ تلاش مدیران سینمایی و سینماگران باید در راستای بهبود کیفی آثار سینمایی باشد

هارون یشایایی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: بدیهی است که کیفیت پایین فیلم ها سطح جشنواره فیلم فجر را دچار تنزل کرده است؛ نه تنها جشنواره فیلم فجر که کلیت سینمای کشور به دلیل فقدان سطح کیفی مطلوب آثار سینمایی با بحران روبرو شده و باید مسئولان تدبیری جدی برای مقابله با این بحران اندیشه کنند. مهمترین مسأله امروز سینما که جشنواره فیلم فجر را هم تحت تأثیر خود قرار اداده مسأله کیفیت پایین فیلم ها است؛ قطعاً اگر کیفیت فیلم ها خوب باشد مردم، سینماگران و رسانه ها استقبال بسیار بیشتری از جشنواره به عمل خواهند آورد و همچنین قضاوت ها و داوری ها در جشنواره نیز عادلانه می شود.

علیخانی: سیاست های جشنواره فیلم فجر نیاز به بازنگری اساسی دارد/ تفکیک جشنواره های ملی و جهانی عاقلانه نیست و این رویداد را دچار تشتت کرده است

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: سیاست های جشنواره فیلم فجر نیاز به بازنگری جدی و اساسی دارد؛ متأسفانه جشنواره فیلم فجر هدف اصلی خود را گم کرده است و سلیقه مدیران سینمایی و دست اندکاران از این رویداد آشفته بازاری را رقم زده که به هیچ عنوان شبیه جشنواره نیست و ما در هیچ کجای دنیا شاهد چنین اتفاقی نیستیم! ما در هیچ کجای دنیا شاهد این نیستیم که بخش های ملی و جهانی یک جشنواره از یکدیگر جدا باشند!؛ کجا این اتفاق عجیب و غریب و خنده دار رخ می دهد؟ مسئولان باید بدانند تفکیک جشنواره های ملی و جهانی عاقلانه نیست و این رویداد را دچار تشتت کرده است.

اشرفی زاده: تعارف و تملق در جشنواره زیاد است/ این جشنواره باید اساسنامه و قوانین جدی و لازم الاجرا داشته باشد

مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فجر که روزگاری قرار بود یک فرصت برای سینماگران باشد به دلایل فراوان امروز تبدیل به تهدید شده و شاید به همین علت است که بسیاری از اهالی سینما دیگر تمایلی برای حضور در این رویداد ندارند و فیلم های شان را به جشنواره ارسال نمی کنند. مانی که یک جشنواره با اعمال سلیقه برگزارکنندگانش مرتباً دستخوش تغییرات اساسی می شود معلوم است که اهمیتش برای سینماگران از بین می رود. وضعیت جشنواره به گونه ای شده که حتی معلوم نیست در سال آینده چه اتفاقی در آن رخ می دهد! به عنوان مثال یک سال می آیند و بخش فیلم های اول را از جشنواره حذف می کنند و یک سال دیگر آن را اضافه می کنند؛ یک سال تعداد فیلم های بخش مسابقه ۱۳ تا است و سال دیگر می شود ۱۰ تا!

جای خالی آثار ارزشی و انقلابی در جشنواره فیلم فجر/ شریفی: جشنواره تبدیل به یک محفل خصوصی شده است!

 امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر مدت ها است تبدیل به یک محفل خصوصی برای نزدیکان و دوستان مسئولان شده است؛ وضعیت جشنواره آنقدر بغرنج است که هیچ چیز در مورد آن نمی توان گفت! همه جشنواره تنها در اختیار دوستان و آشنایان و نزدیکان دبیر و مسئولان جشنواره و سازمان سینمایی است و بس! چند سالی است در جشنواره فیلم فجر تنها فیلم های دوستان و نزدیکان مسئولان انتخاب می شود؛ معلوم نیست چرا و چطور جشنواره ای که عنوان فجر انقلاب اسلامی را با خود به یدک می کشد به جای عرضه و نمایش و توجه به آثار استراتژیک، ملی، ارزشی و انقلابی فیلم هایی را نمایش می دهد که هیچ قرابتی با ارزش های انقلاب ندارند. سوأل اینجا است که چرا در جشنواره فیلم انقلاب به جای آثار ارزشی و انقلابی فیلم های نازل و سطحی نمایش داده می شوند و فیلمسازان و سینماگران ارزشی و انقلابی کمتر مجال حضور در این رویداد که وابسته به انقلاب شکوهمند اسلامی است را پیدا می کنند؟

کیمیایی: جداسازی بخش های ملی و جهانی، جشنواره فیلم فجر را تضعیف کرده است/ جشنواره باید بتواند فرهنگ مان را به دنیا صادر کند

پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جداسازی بخش های ملی و جهانی، جشنواره فیلم فجر را رو به افول برده است و بنده با قاطعیت می گویم که از زمان دوپاره شدن جشنواره فیلم فجر این رویداد سینمایی به شدت دچار ضعف شد و من مانند جمع کثیری از اهالی سینمای کشور مخالف جدی جداسازی بخش های ملی و بین الملل جشنواره هستم. ما در هیچ کجای دنیا نمونه این اتفاق را شاهد نیستیم که بخش های ملی و جهانی یک جشنواره به صورت جدا آن هم به فاصله زمانی چند ماه از یکدیگر برگزار شوند!؛ اصلاً برگزاری یک جشنواره ملی چه نفعی برای سینمای ما دارد؟ این که ما خودمان جشنواره ای با بودجه های هنگفت برگزار کنیم و در آن به خودمان جایزه بدهیم چه معنایی دارد؟ چرا مسئولان ما کاری نمی کنند تا سینمای شریف ایران بتواند در سطح جهانی دیده شود و مورد توجه قرار گیرد؟

سیدزاده: سلایق شخصی در جشنواره فجر و ممانعت از حضور بسیاری از آثار باعث شده تا فیلمسازان به سمت جشنواره های خارجی گرایش پیدا کنند

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: سلایق شخصی در جشنواره فجر و ممانعت از حضور بسیاری از آثار باعث شده تا فیلمسازان به سمت جشنواره های خارجی گرایش پیدا کنند و ترجیح دهند آثارشان در جشنواره نمایش داده نشود. طی همه سال های برگزاری جشنواره فیلم فجر ما شاهد آن بوده ایم که سلایق شخصی دبیران، دست اندرکاران اجرایی و... مانع از حضور بسیاری فیلم ها شده است و این در حالی است که ما اگر جشنواره های معتبر دنیا را رصد کنیم متوجه می شویم که یکی از دلایل موفقیت آن ها توجه به همه فیلمسازان با هر فکر و خط مشی بوده است.

گیتی: مسئولان برگزارکننده جشنواره گوش شنوا ندارند و اشتباهات خود را تکرار می کنند

 حسین گیتی منتقد سینما نیز در این باره گفت: مسئولان برگزارکننده جشنواره گوش شنوا ندارند و اشتباهات خود را تکرار می کنند؛ آن ها با ندانم کاری های شان جشنواره را کوچک و یخ زده کرده اند، به فیلم های بی ارزش توجه می کنند و از سوی دیگر صدای انتقاد و اعتراض های سینماگران و اهالی رسانه را نمی شنوند و این اتفاقات همگی باعث افول این رویداد سینمایی شده است. جشنواره فجر طی سال های اخیر بسیار کوچک، کمرنگ و یخ زده شده است؛ یک زمانی در جشنواره ما بیش از ۶۰ فیلم داستانی را می دیدیم و این رویداد تکلیف یک سال آینده سینمای کشور را برای منتقدان، کارشناسان، سینماگران و اهالی رسانه روشن می کرد اما حالا با کاهش چشمگیر تعداد فیلم های حاضر در جشنواره تکلیف سینما در سال بعد روشن نمی شود.

افتخاری: این میزان از لودگی و هنجارشکنی در سینمای ما پذیرفتنی نیست/ دغدغه های رهبری در حوزه فرهنگ باید اجرایی شود

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: لودگی ها و هنجار شکنی های فراوان در برخی آثار سینمایی، زیرپا گذاشتن احکام دین و شریعت و افت شاخصه های هنری در فیلم هایی که در جشنواره نمایش داده می شوند باعث شده تا این رویداد برای هنرمندان متعهد به نظام و انقلاب اسلامی  بدل به سوگواره شود. طالبه مردم ایران اسلامی، نظام، شهدایی که خون دادند تا این انقلاب به پیروزی رسید و تداوم پیدا کرد، مردمی که در دنیا به این انقلاب شکوهمند دل بسته اند، جانبازان عزیزمان و خانواده های شان این است که جشنواره انقلاب ویترینی باشد برای نشان دادن توان علمی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی کشور مان در مقابل هجمه های استکبار جهانی.

تأکید بر اهمال کاری مدیران در عدم تولید آثار انقلابی و استراتژیک/ مهام: سینما سرشار از فیلم های نازل، سبک و مبتذل شده است

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: شاید برخی افراد به این نتیجه رسیده اند که سینما نیاز به آثاری انقلابی ندارد، متأسفانه خانه از پای بست ویران است و مشکل اصلی ما سیاست گذارانی هستند که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند اما در برنامه ها و سیاست های شان تدبیری برای تولید آثار ارزشی و انقلابی ندارند. سال گذشته در جشنواره فیلم فجر جز چند فیلم معدود مانند «به وقت شام»، «سرو زیرآب» و «امپراطور جهنم» که جزو آثار استراتژیک و ارزشی و ملی بودند ما فیلم خوب دیگری را شاهد نبودیم و این اتفاق برای جشنواره فیلم فجر که نماد انقلاب اسلامی است و عنوان «فجر» را با خود به همراه می کشد بسیار دردآور و ناراحت کننده است.

لزوم جلوگیری از اعمال سلیقه برای رسیدن به ثبات/ صباغ زاده: جشنواره فیلم فجر باید آبرومند و باشکوه برگزار شود

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور و تعیین کننده آینده یک سال سینمای ایران است و باید آبرومند و باشکوه برگزار شود و به بهانه صرفه جویی نباید آن را از رونق انداخت. جشنواره فیلم فجر رویدادی است که باید باشکوه و عظمت برگزار شود؛ درست است که مثلاً به دلیل مطالبه پول فراوان شهرداری و برج میلاد مسئولان برای صرفه جویی به جایی کوچکتر می روند اما اگر بودجه جشنواره مشخص باشد می توان از همین الآن به نحوی برای سال های آینده برنامه ریزی کرد تا جشنواره سال های آینده با عظمت و شکوه در بزرگترین و بهترین مکان برگزار شود و همه ساله بلاتکلیف و سرگردان نباشد.

قوی تن: پایه گذاری جشنواره فیلم فجر باعث رشد و پویایی سینما شد/ جشنواره سال ها است نشانی از صداقت و عدالت ندارد

علی قوی تن کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره سال ها است نشانی از صداقت و عدالت ندارد و متأسفانه ما شاهد باندبازی ها، رفیق بازی ها و فضای فرمایشی در این رویداد سینمایی هستیم. یکی از مهمترین دلایل نزول و افول این رویداد سینمایی این بود که به جای آدم های بی ادعایی که این رویداد را پایه گذاری کرده بودند کم کم افرادی آمدند که بسیار پر ادعا بودند و جشنواره را محلی برای باندبازی ها، رفیق بازی ها و طرفداری و حمایت از برخی فیلمسازان و فیلم های خاص کرده بودند و فضای حرفه ای جشنواره را تبدیل به فضایی مسموم و فرمایشی و غیرحرفه ای کردند به نحوی که حتی در تصمیم گیری ها و داوری های شان نظرشان روی برخی افراد خاص بود و بیشتر به کسانی توجه می کردند که جزو اطرافیان گردانندگان و دبیران بودند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.